ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

סמוטריץ לגפני: "הנוצרים מקבלים יותר מהחרדים; עצור את האפליה"

לנוכח כוונת המשרד לשוויון חברתי להעביר תקציבי ענק לבתי הספר הכנסייתים, וזאת במסגרת עודפי תקציב משנת 2016, פנה ח"כ סמוטריץ ליו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני, בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא, לטענתו, בעוד שבתי הספר הכנסייתים מקבלים - המוסדות החרדים והדתיים - לא מקבלים

סמוטריץ לגפני: "הנוצרים מקבלים יותר מהחרדים; עצור את האפליה"
גפני וסמוטריץ צילום: הדס פרוש



מצוקת מוסדות המוכשר שאינו רשמי החרדים והדתיים: לנוכח כוונת המשרד לשוויון חברתי להעביר תקציבי ענק לבתי הספר הכנסייתים, וזאת במסגרת עודפי תקציב משנת 2016, פנה ח"כ בצלאל סמוטריץ ליו"ר ועדת הכספים, בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא, לטענתו, בעוד שבתי הספר הכנסייתים מקבלים - המוסדות החרדים והדתיים - לא מקבלים.

סמוטריף טוען המכתבו כי "כידוע לך, ביום 2016.8.16 אישרה ועדת הכספים העברה תקציבית בסך של 50 מיליון ₪ לידי המשרד לשוויון חברתי לטובת תגבור שירותי החינוך הנוצרי. בהמשך ניתנו על-ידי המשרד לשוויון חברתי התחייבויות בסך כולל של 50 מיליון ₪ לבתי ספר מסוימים בחינוך המוכר שאינו רשמי, המצויים בבעלות של מוסדות כנסייתיים או כאלה המגדירים עצמם כנסייתיים. בקשת אגף התקציבים מיום 2017.6.26 לשימוש בעודפי תקציב לשנת 2017 בתכנית שבנדון היא המשכה של אותה העברה תקציבית".

"התרעתי אז, ואני שב ומתריע כעת", מוסיף סמוטריץ במכתבו לגפני, "מדובר בבקשה לאשר מחדש העברה של חמישים מיליון ₪ לבתי ספר כנסייתיים בחינוך המוכש"ר ולהם בלבד, וזאת בשל קיצוץ שבוצע בתקציביהם של כלל בתי הספר בחינוך המוכר שאינו רשמי. בין בתי הספר שלא קיבלו את התקציב, נמצאים תלמידים רבים מהמגזר החרדי והערבי, המצויים בתחתית סולם המדד החברתי כלכלי".

"אמנם, אני סבור כי ההחלטה לבטל את הקיצוץ בתקציב החינוך המוכר שאינו רשמי מוצדקת, וכי יש לפצות מוסדות חינוך אלה על הפגיעה בתקציביהם בעבר ולסייע להם. אלא שהאופן בו נעשים הדברים – פיצוי וסיוע לבתי ספר כנסייתיים בלבד – משמעותו אפליה בין תלמידים על רקע דתם".

"האם תלמידים בבתי ספר כנסייתיים זכאים לתקציב המכסה על מה שנגרע מהם בעוד תלמידים בבתי ספר חרדיים או אחרים אינם זכאים?!".

"סברתי כך בעת שהובאה ההעברה התקציבית לאישור ועדת הכספים וכיום, לאחר שהגיעו לידיי מסמכים המלמדים בבירור כי הכספים ישמשו את בתי הספר הכנסייתיים למימון שעות לימוד לכל דבר ועניין )לימודי שפות, כישורי חיים, אמנות וכיו"ב(, אני סבור כי ראוי לבחון שנית את
ההחלטה ולהימנע מלתת יד לאפליה".

"מימון שעות לימוד הוא לב ליבו של תקציב החינוך במדינת ישראל. ברור מאליו, כי אם בית ספר זכאי לתקצב שעות לימוד באנגלית הוא זכאי לקבלו ממשרד החינוך. לא ניתן לתקצב שעות לימוד באמצעות משרד ממשלתי שאינו משרד החינוך. הכלל הזה עומד בעינו גם אם לימודי אנגלית
מכונים לפתע "לימודי השפה האנגלית ברוח ערכי הדת הנוצרית".

"ה"קול קורא" שפירסם המשרד לשוויון חברתי, הבקשות שהוגשו לפיו ודיוני הוועדה שנחשפו בפניי – מלמדים כולם כי אין מדובר אלא בתוספת תקציבית שאמורה הייתה להיות מועברת על- ידי משרד החינוך, אך היא מועברת בעורמה דרך המשרד לשוויון חברתי על-מנת להיטיב עם בתי ספר מסוימים ולסייע להם "לעקוף" את החלטת המחוקק לתקצב מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים באופן שונה, ומופחת, ביחס לחינוך הרשמי. זהו כפל תקצוב הטומן בחובו פגיעה בשוויון המוחלט שחייב לשרור במעמד המוכר שאינו רשמי".

"למיטב ידיעתי בפני בית המשפט העליון תלויות ועומדות עתירות בעניינם של כספים אלה, אשר בעקבותיהן הוקם צוות בין-משרדי שתפקידו לבחון את הסוגיה".

לסיום כתב סמוטריץ: "נוכח כל האמור לעיל אבקש, בשלב זה, להסיר הודעה תקציבית זו מסדר היום, ולדרוש לקבל בעניין את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, או מי מטעמו. עוד אבקש להעלות דרישה לתקצוב שוויוני והוגן לכלל תלמידי המוכש"ר היסודי, ללא הבדל דת או לאום".







בצלאל סמוטריץ משה גפני מוסדות המוכשר בתי הספר הכנסיתיים תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד