י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ניצולי שואה מספרים את סיפורם האישי לסטודנטים באמצעות בישול

היום התקיים בכנסת אירוע "ניחוחות מן העבר": ניצולי שואה מספרים את סיפורם האישי לסטודנטים באמצעות בישול, עכשיו כספר מתכונים שכל הכנסותיו קודש לרווחת ניצולי השואה

pixabay
pixabay



היום (שני) קיימה השרה לשוויון חברתי , ח"כ גילה גמליאל את אירוע הסיום לשנת הפעילות של מיזם "ניחוחות מן העבר" בכנסת. בכנס מרגש , בו השתתפו למעלה מ 350 איש, ובהם הסטודנטים, ניצולי שואה ובני משפחותיהם, לקחו חלק יו"ר הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל, השרה לשעבר לימור לבנת, נטע קורין יו"ר ועדת IMPACT בישראל והזמר שי צברי שהתנדב להופיע באירוע. את האירוע הנחה הקריין והמגיש המיתולוגי דן כנר.

לפני מספר חודשים נחשפה השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל למיזם 'ניחוחות מן העבר', התרגשה ממנו והחליטה לפרוס את חסות משרדה עליו. מדובר במיזם שהחל לפני שלוש שנים על ידי רעות עפרוני (27), סטודנטית במרכז הבינתחומי בהרצליה. עפרוני, בת טירת כרמל, התקבלה לתכנית המלגות IMPACT של ארגון FIDF (ידידי צה"ל), כאשר את חובותיה המלגאיות מילאה במיזם המשותף של ארגון ידידי צה"ל והקרן לרווחת ניצולי השואה "בודד, אבל לא לבד". במסגרת זו, התנדבה עפרוני אצל יוכבד אברמוביץ, ניצולת שואה תושבת הרצליה ונפגשה איתה על בסיס שבועי. במהלך המפגשים, פיתחו השתיים מתודה שאפשרה לאברמוביץ להביא את סיפורה האישי והטראגי – בישול מבית אימא. מידי שבוע, בישלו רעות ויוכבד תבשילים ששחזרה יוכבד מתכונים מבית הוריה, בימים שקדמו למלחמת העולם השנייה.

לאחר שנה, הרחיבה עפרוני את הפעילות בסיוע ארגון ידידי צה"ל ויזמה את פרויקט "ניחוחות מן העבר", במסגרתו התנדבו סטודנטים אצל ניצולי שואה ובאמצעות בישול משותף מביאים ניצולי השואה את סיפור חייהם הכואב. בשנה הראשונה, פעל הפרויקט במסגרת מצומצמת של 24 סטודנטים שהתנדבו אצל 12 ניצולי שואה בהרצליה. בשנה השנייה, התרחב משמעותית לכדי 100 סטודנטים שהתנדבו אצל 43 ניצולי שואה בארבעה מוקדים ברחבי הארץ ומארבע אוניברסיטאות שונות. מידי שבוע פקדו הסטודנטים את בתי הניצולים, בישלו יחד איתם מאכלים משפחתיים והצליחו לסייע לניצולים להביא משהו מניחוחות העבר שלא ישוב עוד. מתכונים אלו, שנדלו מזכרונותיהם הכואבים ומלאי הגעגוע של ניצולי השואה, קובצו לכדי ספר, "ניחוחות מן העבר", שמו, אשר רואה בימים אלו אור. הספר יימכר בחנויות צומת ספרים, וכל הכנסותיו קודש לקרן לרווחת ניצולי השואה.

השרה לשוויון חברתי ח"כ גילה גמליאל: "כבת למשפחה ניצולת שואה, שחלק מבניה נספו במחנה הריכוז ג'אדו בלוב, אני מכירה מכלי ראשון את חשיבות הסיפור המשפחתי מחד ואת הקושי הנפשי הגדול לשחזר אותו מאידך. רוב חייה, סבתי סכרה את פיה והתקשתה מאוד לדבר על מה שחוותה בג׳אדו. דווקא במטבח, כשהייתה מבשלת מאכלים מסורתיים מלוב, הצליחה לספר לי על החיים שהותירה מאחוריה בלוב. יש משהו בבישול שפותח את הלבבות, 'ניחוחות מן העבר' הוא אחד המיזמים המרגשים שנחשפתי אליהם בכהונתי כשרה לשוויון חברתי. שמחה על הזכות לקחת חלק במיזם, ובע"ה אבחן אפשרות להרחבת תמיכת משרדי במיזם לשנים הבאות".
רעות עפרוני, הסטודנטים שיזמה את הפרויקט: "מספר ניצולי השואה החיים בקירבנו הולך ומתמעט- עובדה אשר מגבירה את הצורך בהנצחת זיכרון השואה. היה חשוב לי ליצור פרויקט מפיח חיים השם למטרה את החיבור הבין דורי, בין דור ניצולי השואה לדור הסטודנטים הצעיר. האהבה לאוכל היא מכנה משותף המקרב לבבות ומהווה אמצעי לזיכרון טעמי ניחוחות העבר".





צילום: לשכת השרה גמליאל
ניצולי שואה סיפורי שואה שוויון חברתי השרה גילה גמליאל סטודנטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד