י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האיר פני המזרח: עולם התורה הספרדי מסכם רישום לישיבות

ישיבה לבני עשירי מקסיקו, ישיבה שמקבלת רק עשרה תלמידים, וישיבה שמתעקשת על לימוד בנוסח ספרדי אחרי הישיבות הליטאיות, הגיע תורן של הישיבות הספרדיות: משה ויסברג מסכם את הרישום, שמות הבוחנים והשינויים בעולם הישיבות הספרדי

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



עם גמר עונת הרישום בעולם הישיבות הספרדי, 'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד עם השינויים והמינויים החדשים, יחד עם המספרים הסופיים בישיבות הספרדיות.

לראשונה יצאנו לשטח בשיתוף רשמים רבים, כדי לחזות מקרוב בייחודיות שיש בכל ישיבה וישיבה, וגילינו עולם תורה ענק, עולם שלם שלא נופל בכי הוא זה מהישיבות האשכנזיות.

ציבור בני התורה הספרדים בשנים האחרונות הלך וגדל למאות ואלפים, כאשר השנה יותר מ-3650 בחורים ספרדים עולים לישיבות גדולות והן גדלות ומתרחבות באיכות ובכמות.

מן הראוי להדגיש כי באופן כללי דפוסי עבודת הרישום של הישיבות הספרדיות דומים מאד לדפוסי עבודת ה'ליטאיות' אם כי יש הבדלים מועטים. לדוגמא, בישיבות הליטאיות ישנם גורמים רבים שבוחשים בסביבתו של כל בחור לאן יהיו מועדות פניו בשערי חודש אלול, בין הגורמים הללו ניתן למנות את הוריו, צוות הישיבה קטנה, דודים, אחים, מכרים 'מבינים' בישיבות, והדרך היא ארוכה ומסועפת, לעומת זאת בקרב בני הישיבות הספרדיות, על פי רוב המשא ומתן וההדברות תהיה בין שני אנשים: ראש הישיבה הקטנה ומולו ראש הישיבה הגדולה. כמובן שהכול יתנהל תוך כדי עדכון וסנכרון עם הבחור ואביו, אך לא יהיו מעורבים נוספים בדרכו של בחור, מצב זה גורם לתועלת אחת מרובה, שהרישום הספרדי מסתיים בתוך כמה ימים מהרגע שהוא מתחיל, ובוודאי שיש בזה ברכה מרובה.

רישום מאוחר

צילום: פלאש 90 צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90


תוצאה נוספת של העובדה הנ"ל היא שבעוד שבשנים העבר הרישום הספרדי היה מתנהל מוקדם יותר, דווקא בשנים האחרונות הרישום הספרדי מתאחר יותר מאשר הישיבות הליטאיות, זאת משום יכולת השליטה במצב הקיים אצל ראשי הישיבות הספרדיות, ואפשרותם לניווט התקופה על פי התועלת שתהיה לבני הישיבות.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', בשנה זו התקיימו אסיפות חירום וכינוסי הסברה בקרב ראשי הישיבות הספרדיות, על הסכנה בבחינות המוקדמות לישיבות הליטאיות, מאחר ובחורי הישיבות מתחילים את חופשת 'בין הזמנים' חודש לפני המועד הרגיל – תשעה באב, ובכך נהרס כל המצב הרוחני של שיעור ג' בישיבות הקטנות, וגם הבחורים עלולים לרדת ברוחניות חס וחלילה. אשר על כן הוחלט פה אחד, לערוך השנה את הבחינות בישיבות הספרדיות, החל מתאריך י"ח תמוז, ואכן הסכם זה עמד השנה בתוקפו למעט מקרים יוצאים מן הכלל, ולמעט גם את הבחורים הספרדים שנבחנים לישיבות הליטאיות.

אך בשנים האחרונות בולטת התופעה המרשימה של סלתה ושמנה של בחירי הישיבות הספרדיות המעדיפים לכתחילא ללכת לישיבה ספרדית ואינם נגשים לזה באופן של דיעבד, אלא אפילו אם יציעו להם ישיבה אשכנזית טובה הם יעדיפו את הספרדית, הנתון הזה הוא פרי עמל של שנים שבו נבנה על ידי ענקי התורה הספרדים, מערך ישיבות גדולות בהיקף עתיר מימדים, הנותן לכל בחור אפשרות לבחור עבורו את המקום הטוב עבורו, והיכלות להתאים סגנון בחור מסוים לאופי ישיבה מסוימת גורם לכך שלכל בחור ספרדי יש כתובת מתאימה להפליא בישיבה ספרדי ואינו צריך להזדקק לטובותיהם של הישיבות האשכנזיות.

כך גם, נבנה בתוך מערך הישיבות הללו, פערי מעמדות ויש את הישיבות השורה הראשונה והישיבות השורה השניה, הישיבות הפתוחות, הישיבות הצדיקות (לבחורים המכונים צולי"ם מ.ו.), הישיבות עם משטר והישיבות שאינם עם משטר.

חשוב לציין, אומרים הרשמים הספרדים, שאין דבר כזה "ישיבה טובה" "וישיבה פחות טובה", כל ישיבה טובה, תלוי למי.

אך כמו בכל שנה בחור חשוב יעדיף ללכת למקום יוקרתי ונחשב ששמו יצא לפניו, על פי נתוני הביקוש בישיבות הקטנות ישנם לפחות ארבע ישיבות יוקרתיות ומבוקשות לכל הדעות א. "מאור התורה (הרב אברהם סאלים)". ב. "יסודות התורה (הרב לב)" ג. "דעת חיים (הרב ביטאן)" ד. "אוהל יוסף (הרב עובדיה יוסף)" כמו כן ישנם ישיבות נוספות כדוגמת: 'באר התלמוד' (הרב חנוך כהן) "בית שמעיה (הרב אנגלנדר)". יסודות (הרב זיאת) "רכסים (הרב סופר)" ו"אש התלמוד (הרב לסרי)", הנחשבות גם הם בעשירייה הפותחת.

רשימת הישיבות לפי סדר א' ב'

ישיבת אהל יוסף ברמותצילום: ישיבת אהל יוסף ברמות
ישיבת אהל יוסף ברמות


• ישיבת 'אהל יוסף' - הנמצאת כעת בשכונת רמות 06 בירושלים, שנפתחה בשנים האחרונות בראשות הגאון רבי עובדיה יוסף ורבי דב טורק, תפסה תאוצה והיא מהישיבות המבוקשות ביותר כיום, בזכות הצוות המצויין והמנוסה שזכתה בו הישיבה, הר"מים הם הגאונים הרב חנניה קדוש, הרב אייל שמריהו והרב אריאל מייארא. השנה זכתה הישיבה שמאות רבות של בחורים התדפקו על שעריה, כשהם עוברים בדיקה מקיפה ומדוקדקת על ידי הבוחנים ראשי הישיבה והרה"ג רבי יוסף עבאדי. למרות הלחץ האדיר של מאות הבחורים כאמור, בהוראת גדולי ישראל התקבלו לישיבה רק שישים בחורים.

• ישיבת 'אוצרות התורה' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 30 בחורים מחוסר מקום הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יעקב שהרבני והמשגיח הגאון רבי ישראל מאיר פדידה, וכן הר"מים הגאון רבי מרדכי בונים זילברברג, רבה של שכונת שיכון ה' בבני ברק והגאון רבי יהודה כהן.

מדיניות הישיבה היא לא להעסיק רשם. למרות שמופעלים על הישיבה לחצים רבים לקבלת בחורים נוספים אך עקב מחסור חמור במקום החליטה הנהלת הישיבה לבנות בגג הישיבה קומה נוספת.

• ישיבת 'אור אליצור' בקרית הרצוג בבני ברק - בראשות הגאון רבי מסעוד בן שמעון.‏ התקבלו השנה 34 בחורים לשיעור א', הבוחנים הם הרבנים עזרא בן שמעון והרב יוסף חיים סויסה.

• ישיבת 'אור ברוך' נחלה הצלחה גדולה ברישום בשנה זו, באופן חסר תקדים, כאשר נבחנו על מנת להתקבל לישיבה מעל שלוש מאות בחורים, כאשר מתוכם נבררו בקפידה חמישים בחורים בני עליה מובחרים, מטובי הישיבות הקטנות בארץ הקודש. הבוחנים בישיבה הם הרבנים הגדולים הגאון רבי שמעון כהן והגאון רבי יצחק קיאלי, כאשר הבחורים שעוברים את שלב הבחינה הראשון אצל הרבנים עוברים לבחינה ולראיון אצל ראש הישיבה הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו.

יצוין כי שנה זו היא שנת האבל הראשונה על פטירת ראש הישיבה המנוח הגאון רבי גבריאל טולידנו זצ"ל וזו השנה הראשונה בה הוכתר בנו הגאון רבי רפאל ברוך טולידנו להמשיך ולהנהיג את הישיבה בדרכו של אביו. כראש הישיבה זוכה רבי רפאל ברוך לאמון רב בקרב ראשי הישיבות לצעירים אשר נותנים בו אמון מוחלט בהנהגת הישיבה.

• ישיבת 'אור לציון' - בשכונת גוש 80 בירושלים, התקבלו לשיעור א' 74 בחורים, הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אליהו אבא שאול, הגאון רבי צבי פרצוביץ המשמש כראש בקיאות בישיבה אחר הצהריים והגאון רבי ישי רואי - ר"מ שיעור א'.

• ישיבת 'אמיתה של תורה' השוכנת בשכונת בית וגן בירושלים ונפתחה בשנה שעברה בהכוונת הגראי"ל שטינמן והגר"ח קנייבסקי ועומדת בראשות הגאון רבי רדי יאיר עיני - אשר שמו יצא בעולם הישיבות בכוחו המיוחד בהעמדת תלמידים. הישיבה מציינת שנה לפתיחתה. בהוראתו של הגראי"ל שטיינמן הישיבה עבדה בלי שום רשמים, כמו בשנה שעברה. רק על ידי תלמידים של הרב עיני מהעבר, לזמן אלול התקבלו לשיעור א' 50 בחורים. בישיבה לא יהיה קיבוץ רק כולל של אברכים צעירים.

ישיבה לבני הנגידים

ישיבת אש התלמוד בכותל. צילום: קובי הר צביצילום: ישיבת אש התלמוד בכותל. צילום: קובי הר צבי
ישיבת אש התלמוד בכותל. צילום: קובי הר צבי


• ישיבת 'ארחות מאיר' - בשכונת בית וגן בירושלים שהוקמה לפני שש שנים תופסת מקום של כבוד בכותל המזרח בעולם התורה הספרדי התקבלו לשיעור א' 44 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אלחנן שוימר והגאון רבי מאיר וקנין ששניהם ידם רב להם בניסיון ובחינוך שנים רבות.

הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון מלווה את הישיבה מיום הקמתה וכן מוסר שיעורים כללים בכל שבועיים בישיבה. המשגיח הוא הרב בנימין רבינוביץ שעד השנה שימוש כנו"נ בישיבה. ובהוראת המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל קיבל על עצמו את עול והאחריות ההשגחה. הרישום בניהולם של הרב שמואל ויצמן, והרב אברהם כהן.

• ישיבת 'אש התלמוד' - בשכונת הר נוף בירושלים, שנפתחה בקול רעש גדול לפני 6 שנים ועומדת בראשות הגר"י לסרי והגרא"מ וילנסקי. להלן המספרים: מתוך מאות המתדפקים על דלתות הישיבה התקבלו למבחן כמאה ושמונים בחורים בלבד ומתוכם התקבלו 56 בחורים בלבד השנה לראשונה התקבלו 6 בחורים ממקסיקו לישיבה, אשר הוריהם נמנים על מחזיקי התורה הגדולים בחו"ל הבוחנים: המבחנים הצטמצמו לשלושה ימים בלבד בהם בחנו ראשי הישיבה את הנבחנים עד השעות המאוחרות של הלילה אז התקיימה ישיבת צוות כשהתשובות מגיעות אל הבחורים בשעות הקטנות של הלילה.

לקראת שנה הבאה שכרה הישיבה קמפוס ענק בכניסה לשכונת הר נוף ובימים אלו מתבצעים בו שיפוצים נרחבים ובתוכם בניית היכל מפואר הכולל כ-400 מקומות ישיבה.

רק מ'בנין אב'

ראש ישיבת ברכת אפרים בכנס בוגרים. צילום: משה גולדשטייןצילום: ראש ישיבת ברכת אפרים בכנס בוגרים. צילום: משה גולדשטיין
ראש ישיבת ברכת אפרים בכנס בוגרים. צילום: משה גולדשטיין


• ישיבת 'באר החכמה' - בבית שמש - המשמשת כסניף הספרדי של 'באר התורה' (גיל), שבשנה האחרונה הפכו לשכנים עם בואה של 'באר התורה' לשכון בעיר בית שמש, התקבלו 24 בחורים לשיעור א', הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי חגי קטן, הידוע בבהירותו המופלאה והנדירה.

• ישיבת 'באר התלמוד' בירושלים – (הקרויה בשם "יקירי") התקבלו לשיעור א' 110 בחורים, ועוד 24 בחורים לסניף הישיבה שנפתחה בנתיבות בזמן אלול לפני שנה. בישיבה שרבים נכספים להימנות על תלמדיה מציינים כי מדובר ברישום הגדול ביותר של הישיבה מאז הוקמה, כידוע לישיבה זו יש גם ישיבה קטנה (שנחשבת לשורה ראשונה בירושלים) השתוקקות של כל בחור 'מיקירי הקטנה' זה להגיע למקום הנכסף "באר התלמוד" כך שישבה זו בוררת כמו אורז כל בחור שנרשם אליה. הבוחנים: הרמי"ם הגאון רבי יצחק לארש והגאון רבי דוד אלבז, לאחר מכן נכנסים לבחינה בעמקות העיון אצל ראש הישיבה הגאון רבי חנוך כהן בנו של ראש המוסדות הגאון רבי יהודה כהן, המראיין המשגיח הגאון רבי אליהו אהרן.

דגש מיוחד היה השנה על בחירת הבחורים לסניף הישיבה בנתיבות, שלראשונה נפתח השנה שיעור א' בסניף שנחל הצלחה גדולה והישיבה תמנה בשנה הבאה מאה בחורים לצד התרחבות צוות הישיבה.

• ישיבת 'באר יצחק' בטלז סטון - התקבלו לשיעור א' 70 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי מנשה תופיק אביעזרי והמשגיח הגאון רבי דוד פלג.

• ישיבת 'בית הלוי' בראש העין נרשמה הצלחה מיוחדת הבוחנים: הרב שר שלום יחיא והרב יניב ביטון והמראיין הוא המשגיח הרב איתיאל עזרא. כיום הישיבה מונה 120 בחורים לאחר שנפתחה לפני חמש שנים. ראש ומייסד הישיבה הוא הגאון הרב אבנר עפג'ין שמוסר גם שיחות בישיבה ומעורה עם הבחורים, השנה התקבלו לשיעור א' - 52 בחורים מצוינים.

• ישיבת 'בית שמעיה' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 110 בחורים, הרבנים הבוחנים: הגאונים רבי נתנאל גליק ורבי דוד בן שמעון. המראיין: הגאון רבי אהרון אנגלנדר, כשלאחר מכן מוסר הנבחן חבורה אצל ראש הישיבה הגאון רבי שלמה אנגלנדר כפי הנראה הישיבה תיפתח השנה שלושה שיעורים לשיעור א' .

• ישיבת 'בנין אב' בירושלים שבראשות הגאון רבי דוד אברהם, הרישום הינו יחיד מסוגו בישיבות הגדולות, באשר הישיבה מסרבת בכל תוקף לקבל בחורים מכלל מהישיבות הקטנות, אלא אך ורק מהישיבה לצעירים בנין אב, בכל שנה מתקבלים כעשרה בחורים בדיוק, שממשיכים ללא בחינה לישיבה הגדולה.

• ישיבת 'ברית יעקב' בשכונת בית וגן בירושלים - התקבלו לשיעור א' 50 בחורים. בישיבה זו יש דגש מיוחד על הופעה והנהגה של בן תורה, כאשר בכל לילי שבת יש את "השמוע'ס" הידוע מהגאון רבי שמואל טולדנו, שנמסר "בשפתיים דולקות" ממש, ובכך הדברים חודרים עמוק בקרב בני הישיבה, עד כדי שבחורים לא רוצים לצאת שבת הבית כי בכך יפספסו את לילות השבת. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי יואל טולידנו, והגאון רבי שלמה כהן ר"מ בישיבה. המראיין: אחיו של ראש הישיבה הגאון רבי שמואל טולידנו.

• ישיבת 'ברכת אפרים' בבני ברק - התקבלו לשיעור א' 50 בחורים מצוינים. הישיבה נודעת בעיצוב ובניין קומתו הרוחנית של כל תלמיד ותלמיד הבא בשעריה והכל על פי דרכו והשקפתו של אבי הישיבות בדורות האחרונים מרן הרב שך זצ"ל. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי בצלאל פנחסי, והר"מים הגאון רבי מאיר ויזמן והרב שמואל טולדנו.

זה לא תל אביב

ישיבת דרכי דוד בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן צילום: ישיבת דרכי דוד בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן
ישיבת דרכי דוד בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן


• ישיבת 'דרכי דוד' בבית שמש - התקבלו לשיעור א' 60 בחורים כשהישיבה תמנה בחודש אלול למעלה מ - 200 בחורים. הבוחנים: ראשי הישיבה הגאון רבי ינון שילוני, הגאון רבי אהרן חזן והמראיינים המשגיחים הגאון רבי יהושע עדס, הגאון רבי שאול מונק והגאון רבי יוסף לוי.

• ישיבת 'דעת חיים' בירושלים ממשיכה בעליה, בפרט אחר שראש הישיבה הגאון הרב ביטאן אירס את בתו עם אחד מבני הישיבה כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' שודאי הדבר מוסיף כבוד ואימון מלא בישיבה. הבוחנים הם הגאון רבי ישי טולדנו והרב משה טפירו. המראיין הרב אליהו אלקיים. השיעור נסגר על 52 בחורים.

• ישיבת 'זוהר התורה' בירושלים – לא פותחת השנה לראשונה שיעור א' בהוראת ראש הישיבה הגאון רבי בצלאל טולדנו.

• ישיבת 'חזון עובדיה' בשכונת רוממה בירושלים - הישיבה שהוקמה לפני 44 שנה על ידי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל והייתה בראשותו ואחר כך בראשות בנו הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף, התקבלו לשיעור א' כ50 בחורים. הבוחנים ראש הישיבה הגאון רבי רחמים יוסף, הגאון רבי שלמה לוי, והמשגיח הרב אריה נגר.

• ישיבת 'יסודות התורה' (הרב לב) הנמצאת בשכונת "הדר יוסף" בת"א - לתלמידי הישיבה זכורים דברי הגר"י אדלשטיין זצ"ל "הדר יוסף זה לא תל אביב", והישיבה רושמת השנה כמו בשנים שעברו הצלחת רישום בצורה מסחררת, כאשר ברוב הישיבות הספרדיות נלחמות ביניהם לבין עצמם להגיע לבחורים המצוינים שיתדפקו על שעריהם, ישיבה זו נמצאת במקום אחר לגמרי בהתמודדות מול הישיבות האשכנזיות הנחשבות ממש, עד כדי שניתן לראות בחור שמסתפק איפה יותר יגדל בפוניבז' או "ביסודות הרב לב".

לדברי המעורים ברישום בעולם התורה הספרדי הסיבה היא משום שישיבה זו מקנה דרך בלימוד ויש לה קבלות בהעמדת תלמידים למדנים ובעלי סברא ישרה. תנאי הקבלה לישיבה זו נוקשים במיוחד כך שלא להתקבל זה "פשוט" ומי שמתקבל זה "חידוש" ולא בכדי נחשבת ישיבה זו למקום היוקרתי והנחשב בכותל המזרח של עולם הישיבות. השנה התקבלו לשיעור א' 70 בחורים הבוחנים הם ראש הישיבה הגאון רבי ברוך צבי לב, הגאון רבי שרגא פישהוף, הגאון רבי יצחק צבי ויזמן, והגאון רבי ישראל חיים גפן בנו של הגאון רבי משה גפן זצ"ל.

• ישיבת יסודות - במושב יסודות שעל שמה היא קרויה. פתחה את זמן קיץ בטלטלה של ממש כאשר מנהלה הרוחני הוותיק פרש מתפקידו, ונכנס במקומו הגאון הרב שמעון זיאת רו"מ מוסדות שתילי זיתים, לנהל את הישיבה. השנה תקבלו לשיעור א' 56 בחורים, הבוחנים: הגאון רבי חנוך כהנים, הגאון רבי אברהם ישעיהו ויזמן וראיון אצל הרב צבי רבינוביץ.



ישיבת יסודות התורה בתל אביב. צילום: שלומי כהןצילום: ישיבת יסודות התורה בתל אביב. צילום: שלומי כהן
ישיבת יסודות התורה בתל אביב. צילום: שלומי כהן


• ישיבת 'כנסת שלום' שעברה לפני שלש שנים מבני ברק לבאר יעקב - הישיבה שקיימת כבר למעלה מ-30 שנה בראשותו של הרב אליהו רפול, מראשוני המקימים ישיבות לבני עדות המזרח בשיטת לימוד אשכנזית. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי פנחס ברונפמן והגאון רבי עקיבא הרשטיין המשמש כמגיד שיעור בישיבה המראיין המשגיח רבי שלמה סאל. ושיעור א' נסגר השנה עם 36 בחורים.

• ישיבת 'כסא רחמים' בבני ברק שבנשיאות הגאון הרב מאיר מאזוז, ישיבה ששומרת על הדרך הספרדית האותנטית נודעת גם בחלק הגשמי שדואגת לרווחת התלמידים שלא יחסר מהם דבר. מתוך 120 שנבחנו - התקבלו 45 בחורים לשיעור א'. הבוחנים הם המשגיח הגאון רבי מיכאל סגרון, והר"מ הגאון רבי אהרון מאזוז.

• ישיבת 'לב אליהו' בראשות הגר"י זכריה, נכנסה למבנה החדש והמפואר, בשכונת רמת שלמה בירושלים, אשר אפשרה להנהלת הישיבה לקבל מספר כפול של בני עליה מתוך מאות המבקשים להימנות על תלמידיה ובס"ד התקבלו לשיעור א' למעלה מ-50 בחורים וזאת ללא התפשרות על רמתם הלימודית והרוחנית כפי שקבעו קברניטי הישיבה מיום היווסדה בישיבה מציינים את היתרון העצום בכך שאחראי הרישום הינו חלק מצוות הישיבה המכיר את אופי הבחורים לפני ולפנים ועל פי זה ממשיכים במתכונתה הייחודית של הישיבה, לשיעור א', הבוחנים הם ראש הישיבה הגאון רבי יעקב זכריה והגאון הרב אברהם דניאל ר"מ בישיבה. כמו כן בני הישיבה נרגשים לקראת תוספת כוח משמעותית לצוות רבני הישיבה בדמותו של הגר"מ שהרבאני בנו של הגאון רבי ראובן זצ"ל, אשר היה מחבב מאד את ראש הישיבה ומחותנו הגר"א דניאל.

• ישיבת 'מאור התורה' בירושלים - נחשבת מהישיבות הפותחות של עולם התורה הספרדי בראשות הגאון אברהם סאלים כאשר את השיעור כללי המרכזי מוסר במשך שנים רבות ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, בישיבה מקפידים על מסורת לא לקבל יותר מ-50 בחורים, לדברי הרשמים בעבר "אין במספר הזה איזה סוד שכך מקבלים בישיבה, אלא פשוט אין מקום וזה המקסימום האפשרי של הישיבה לקבל בחורים", הבוחנים בישיבה הם הגאון רבי יעקב שהרבני והגאון הרב זלבנסקי, והמראיין הוא המשגיח הרב אלגרבלי.

• ישיבת 'משכנות התורה' בבני-ברק - התקבלו לשיעור א' 50 בחורים. בישיבה זו ישנו שימת דגש במיוחד על האצילות והנכבדות של הבחור, ייחד עם רמתו הלימודית. הישיבה שזכתה לדורות של אברכים בני תורה והכל בזכות עיצבו ודרכו הייחודית של ראש הישיבה הגאון רבי אפרים כהן. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי אפרים כהן, וכן רבני הישיבה הרב אליעזר אויערבך, הרב וולך והרב אליקים קורלנסקי.

• ישיבת 'נחלת דן' (סניף של ישיבת בית מדרש עליון, לבחורים ספרדים) הישיבה נקראת על שמו של הגאון רבי דן אונגרישר זצ"ל ראש הישיבה במונסי, אביו של ראש ישיבת בית מדרש עליון הגאון רבי ירחמיאל אוגרישר. הישיבה נפתחה ונוסדה בעשר אצבעות על ידי הרב איתמר נויפלד המשמש כמשגיח בישיבת האם 'בית מדרש עליון' השוכנת בסמוך אליה. ישיבה זו מציינת שנה לפתחתה הישיבה סגרה שיעור א' של כ-40 איכותיים מאוד.

• ישיבת 'נר ישראל' באלעד – שהייתה עד לא מכבר בראשות הגאון רבי רפאל אביטן, כיום הרב אביטן מכהן בראשות ישיבת פנמה (דרום אמריקה) שבנשיאות הרב יחיאל תורג'מן נכדו של ה'בבא סאלי' זיע"א. תחתיו נכנס לכהן הגאון הרב נתן רוז'ין אחיו של רב הקהילה החרדית דרך החיים באלעד, השנה התקבלו לשיעור א' 50 בחורים, הבוחנים בישיבה הם ראש הישיבה הרב נתן רוז'ין והמראיין הוא המשגיח הרב מאיר ישראל. לקראת השנה החדשה שופצו כל פנימיות הישיבה, ולבני הקיבוץ נבנתה פנימיה חדשה.

• ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה בירושלים - בראשות הגאון רבי שלום כהן נשיא מועצת חכמי התורה - התקבלו לשיעור א' 30 בחורים, הישיבה שומרת על המסורת הידועה שלה ללא שינויים משנים עברו מי שאחראי על הרישום הוא הרב ברסקה.

• ישיבת 'קול יהודה' בבני ברק - בראשות הגאון רבי עובדיה פאטאל התקבלו לשיעור א' 25 בחורים, הבוחנים: הגאון רבי מנחם לוי, והמשגיח המראיין הרב נישרי.

• ישיבת 'קול יעקב' בבית וגן בירושלים – אחת מהישיבות הספרדיות הוותיקות ביותר בארץ. יצוין כי בשנים עברו הישיבה הייתה לבני עדות אשכנז וספרד כאחד, אך בעשור התקבלה ההחלטה לשנות את המהלך ולהיות ישיבה ספרדית מן המניין, הישיבה לא רק שלא הפסידה מהמהלך אלא פורחת ומשגשגת לאין ערוך. בראשות הגאון רבי יהודה עדס. התקבלו לשיעור א' 50 בחורים מצוינים. הבוחנים: הגאון הרב וינטר המגיד שיעור בשיעור א' והמראיין הגאון רבי יהושע עדס בנו של ראש הישיבה הגר"י עדס המשמש כר"מ בשיעור ב'.

• ישיבת 'קרית התורה' בקרית גת - בראשות הגאון רבי ליאור אנקונינה - התקבלו לשיעור א' 30 בחורים.

• ישיבת 'רינת התורה' - הממוקמת במרכז ירושלים ברחוב מלכי ישראל, ועומדת בראשות הגאון רבי עזרא ניסן, לזמן אלול התקבלו 30 בחורים.

• ישיבת 'רינת התלמוד' במודיעין עילית בראשות הגאון רבי ראובן אלקיים התקבלו 44 תלמידים מהישיבות הקטנות החשובות יצוין שלזמן אלול יתווסף לצוות הישיבה הגאון המפורסם רבי דוד מלול שידוע בעולם הישיבות כאחד מגדולי המחנכים בלימוד (כאשר נו"נ בישיבת בית שמעיה) הישיבה נכנסה לא מכבר למעונה החדש והמרווח במודיעין עילית בקמפוס מפואר שהוקצה על ידי ראש העיר הרב יעקב גוטרמן.

• ישיבת 'רינת יעקב' בבני ברק - . השנה רשמו מהפכה רצינית ברישום מתוך כ350 רשומים נבחרו בקפידה רבה 36 בחורים מהישיבות המובחרות ביותר הבוחנים הם הגאונים ראש הישיבה רבי שמואל טולידנו הר"מ הרב אליקים גולדווסר והמשגיח הרב עמנואל אלחדד, בנוסף לכך הגאון רבי שלום טולידנו הידוע בשיחות המוסר החזקות ביותר החל למסור מדיברותיו באופן סדיר פעמיים בשבוע.

• ישיבת 'רכסים' - הבוחנים בישיבה הם ראש ישיבה הגאון רבי אליהו ציון סופר והר"מים הגאונים ר' אהרון טולדנו, הגאון רבי אהרון עובד והרב יעקב בנבשתי, המראיינים הם הגאון הרב זאב הלל המשמש משגיח קטן והרב יצחק סופר בנו של ראש הישיבה. השנה התקבלו לשיעור א' 110 בחורים, כאשר הישיבה מונה מעל 600 בחורים. הישיבה ידועה בכוח השטייגען הייחודי שלה כאשר בני הישיבה קונים את כוח ההתמדה בקניין גמור. בישיבה הרשם אינו איש חיצוני אלא בחור מתוך הישיבה מהקיבוץ הגבוה.

• ישיבת 'שארית יוסף' בבאר יעקב – בראשות הגאון רבי יוחנן טולדינו, (בנו של אבי הישיבות הספרדיות הגאון רבי נסים טולדנו זצ"ל) לא ערכה בשנתיים האחרונות רישום לשיעור א'. אך כולל גדול נפתח בישיבה כאשר אברכים חשובים ממרכז ארץ, החושקים ללמוד במתכנות ישיבתית לאחר שנבררו בקפידה גדולה התקבלו ללמוד בו, יצוין שהכולל הוא ישיבתי גמור כולל שיעור יומי ושיעור כללי מאת ראש הישיבה הגר"י טולדנו.

• ישיבת 'שערי דעת' - בשכונת בית וגן היא הישיבה גדולה של הישיבה לצעירים 'תפארת הלוי'. ישיבה זו נפתחה לפני ארבע שנים וזוכה לרישום מצליח כאשר טובי המוחות בשעריה, יצוין כי בימים אלו משלימה הישיבה את הכנותיה האחרונות לקראת העברת למרכז הארץ, ובאלול הקרוב תשכון בעיר אלעד התקבלו לשיעור א' 44 בחורים. הבוחן: ראש הישיבה הגאון רבי משה הלוי והמשגיח הרב אללוף שערך ראיונות.

• ישיבת 'שערי תבונה' באלעד - הישיבה מונה כ300 בחורים בני עליה ונחשבת בכותל המזרח של ציבור בני התורה הספרדים התקבלו לשיעור א' - 70 בחורים לזמן אלול המבחן נערך אצל ראש הישיבה הגאון רבי אהרן חדד, וכן אצל רבני הישיבה הרב אברהם בן זימרא והרב מאיר בן שושן לאחר מכן ראיון אצל המשגיח הרב ברוך חיים דינר במוסדות שערי תבונה יש גם שני ישיבות קטנות בבני ברק המונות 120 תלמידים כל אחת כאשר כבר כולם מסודרים בישיבות הגדולות והרבה מהם בישיבות אשכנזיות.

• ישיבת 'תורת דוד' הספרדית באשדוד - התקבלו לשיעור א' 40 בחורים. הבוחנים: ראש הישיבה הגאון רבי שלמה רביבו, הרב רפאל ברוך טולידנו והרב אליעזר שטיינמן. יצוין שלפני 3 שנים פתחה הישיבה, ישיבה קטנה חדשה באשדוד בשם "שלום רב" שנחלה הצלחה גדולה השנה בכך שהכניסו לישיבות גדולות חשובות ויוקרתיות למרות היותה חדשה.

• ישיבת תפרח בראשות הגאון רבי משה ששון - התקבלו לשיעור א' 24 בחורים, הבוחנים ראש הישיבה הגר"מ ששון והגאון רבי משה ביטון המשמש כראש כולל בישיבה. המראיין הגאון רבי דוד בניהו.
עולם התורה הספרדי הרישום לישיבות זמן אלול האיר פני המזרח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 65 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד