י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הגר"ש אויערבך בהוראה מפתיעה ל'אסיר עולם התורה': "תתחייל"

חרף המאבקים וההפגנות סביב מעצרו של בחור עריק, מאחת מישיבות 'הפלג', מסתבר כי דווקא בהוראת מנהיג 'הפלג' הוא יתגייס וינסה להשתחרר בדרך כלשהי לאחר שיעלה על מדים, כך לדברי אחד הרבנים • 'בחדרי חרדים' עם הפרטים המלאים בפרסום ראשון

טולדנו אצל הגר"ש אויערבך
טולדנו אצל הגר"ש אויערבך



הידיעה הדרמטית שאנו חושפים לראשונה מכה כאש בשדה קוצים, בקרב קהילה ליטאית בפריפריה בימים האחרונים.

המידע הגיע ל'בחדרי חרדים' ביום ראשון ורק אחר שנבדק ואומת כדבעי, מובא בפני הגולשים, בדיוק מירבי ובזהירות הנדרשת נוכח רגישות הידיעה.

אחד מעצורי 'הפלג הירושלמי' בחודשים בהם ההפגנות שיבשו את חיי הציבור החרדי, היה בחור ישיבה בשם ישראל מאיר טולדנו. מצבו המשפטי מול הצבא סבוך יותר משל אחרים, כיוון שהוא תלמיד בישיבת 'מאירת שמועה', שהתפצלה בשנה האחרונה מישיבת גרודנא באשדוד. הישיבה, חדשה, ולא עברה את הליכי הרישום המקובלים ועל כן אינה מוכרת מבחינת רשויות הצבא.

לכן, עם מעצרו, הסתבך טולדנו יותר מאחרים, כיוון שנחשב לעריק ולא רק משתמט שאינו מתייצב ללשכת הגיוס. הוא ריצה עונש של 52 יום והשתחרר בסיומם, כשהוא מקבל תאריך להתייצב בלשכה על מנת להתחייל ולהתחיל לשרת בצבא.

זהו מצב קיים וקבוע שנקבע לכל עריק שנעצר, נשפט, נכלא ומשתחרר. עד עתה לא התייצב טולדנו בצבא ועל פי מידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', נציגי משטרה צבאית ביקרו בביתו בשבוע האחרון אך הוא לא נכח במקום.

הפרטים הבאים, התקבלו מאחד מגדולי הרבנים, אליו פנו בני המשפחה לקבלת הכוונה וברכה מה לעשות במצב הנוכחי אליו נקלע הבחור.

שתי ברירות עומדות בפניו; להתגייס לצבא, להתחייל ושם לנסות למצוא את הדרך להשתחרר כמה שיותר מהר. או, לעמוד על העקרון של 'הפלג הירושלמי' והאיסור אפילו להתייצב, לא כל שכן לשרת בצבא, מה שמוגדר פעמים רבות במסרי "הפלג" כיהרג ואל יעבור - ולהכנס לכלא לתקופה ארוכה ובלתי מוגבלת, כל זמן שיצהיר כי אינו מוכן להתגייס. ריצוי הכלא יכול להימשך במקרה הגרוע כשנתיים, כך לדבריהם.

בצר להם פנו הם אל אותו רב שיכריע מה לעשות. הרב, סירב להכריע בסוגייה כה רגישה ומשמעותית, והפנה את המשפחה לקבלת הכרעת הגר"ש אויערבך, באומרו כי הבחור טולדנו פעל לפי הוראתו הרי שגם בשאלה זו עליו לקבל הכרעתו.

הכרעת הגר"ש אויערבך, היתה מפתיעה מאוד; להתחייל ולנסות לחמוק משם בהקדם. בני המשפחה מספרים כי מה שקרה אחר כך היה לא פחות ממפתיע.

עסקנים בעניין הגיוס החלו ללחוץ על טולדנו הצעיר שלא להתגייס, בטענה כי צעד כזה יחליש את "המערכה" על 'גזירת הגיוס'.

אך למרות עדות אותו רב בפני באי ביתו, אביו של טולדנו מכחיש את הדיווח ומסר ל'בחדרי חרדים': "הגר"ש אויערבך מעולם לא אמר לבני להתחייל והדבר לא עלה על הפרק".
גזירת הגיוס ישראל מאיר טולדנו עריק חרדי הפלג הירושלמי גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 60 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד