ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ביה"ד פסק: גרמה צער לבעלה, אבל הוא ישלם

בסיפור שאינו מצוי בשגרת יומם של בתי הדין הרבניים, נפסק כי הכתובה תשולם בתשלומים, לאורך שנים רבות • על מה ולמה? הפרטים בפנים

שטר כתובה. צילום: שוקי לרר
שטר כתובה. צילום: שוקי לרר



חיוב בתשלום כתובה בעת גירושי בני זוג אינו עניין של מה בכך, הרבה סיבות קיימות לפטור את הבעל מתשלום כתובה, חלקן תלויות בהתנהגות האישה במהלך הנישואין וחלקן בהתאם לדעות כי בעת איזון וחלוקת נכסי הזוג נבלעת הכתובה בכספים המתקבלים אצל האישה.

בפסק דין שנתן בית הדין הרבני בנתניה לאחרונה, חייב בית הדין הרבני את הבעל בתשלום מלוא סכום הכתובה בסך של 101,000 ש"ח, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. מדובר בבני זוג שחיי נישואיהם הצטמצמו ל-3 שנים בלבד, במהלכם לא השכילו בני הזוג להשכין שלום בביתם עד כדי פירוק חיי הנישואין.

האישה שהגישה תביעה לשלום בית, באמצעות עו"ד רחלי אוטמזגין, הוכיחה לבית הדין כי כוונתה בהליך שלום בית בו פתחה - הייתה כנה ואמיתית. בית הדין תיאר כי הייתה שולחת לו צדי ג' על מנת שיפייסוהו לשוב ולחיות עמה בבית הצדדים ולקבל עזרה מקצועית. אך הבעל, סירב ולא נתן כל סיכוי לכך. הבעל מאידך טען, כי חיי המשפחה נהרסו בשל מעורבות אם האישה (השוויגער) בחייהם, לרבות דרישתה ימים ספורים לאחר החתונה כי יגדיל את סכום הכתובה שכן הסך של 101,000 מהווה ביזיון למשפחה ולערכה של הכלה שניתנה לו לאישה.

לאחר בחינת מיכלול חייהם וטענותיהם של בני הזוג, קבע דיין בית הדין הרב מייזלס, ואת דבריו קיבלו חברי ההרכב שדן בתיק, הדיין הרב שפירא המשמש כיום כדיין בית הדין הגדול והרב בן שמעון, כי למרות שהאישה גרמה לצער לבעלה בכך שלא מנעה את דברי אמא ולא נתנה תמיכה לעמדתו ודעתו של הבעל וכן איפשרה לאמא להציק לחתנה הוא הבעל בתיק, עדיין אינה מאבדת את כתובתה וכי הבעל לא הראה עילת גירושין ראויה הפוטרת אותו מתשלום כתובה.

פסק הדין מחדד את ההלכה, כי כתובה נועדה לשמר את חיי הנישואין, ולא לאפשר לבעל לחמוק מהם תוך פגיעה באשתו, רק בשל קשיים כאלו ואחרים המתגלעים במהלך חיי הנישואין.

בית הדין הרבני קבע, כי הכתובה תשולם בתשלומים, לאורך שנים רבות, זאת לאור ההלכה הקובעת כי כתובה תשולם מנכסיו הזולים של הבעל ולא מהמשובחים, וזאת כדי לאזן את האפשרות שאישה תתחתן עם גבר במטרה לקבל ממנו תשלום כתובה ולא תהסס להקניטו, כדי שיגרשה ובכך תתעשר ממנו.

בפסק הדין שאינו מצוי בשגרת יומם של בתי הדין הרבניים העביר בית הדין הרבני מסר לבני זוג הבאים בשעריו לבל יזלזלו בשטר הכתובה עליו חתמו בעת החופה וכי בעל שינהג בקלות וזלזול באשתו עלול לשלם על כך מחיר עליו התחייב, מאידך הבהיר בית הדין אף לנשים כי כתובה אינה דרך לעשיית עושר וכי אישה שתנהג בדרך של הקנטה אף אם אינה מאבדת את כתובתה הרי שהיא תקבלה בתשלומים קטנים על פני שנים רבות.
דמי כתובה בית דין רבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד