י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

החתימה על מזכר ההבנות לרכישת הצוללות מגרמניה הוקפאה בשל חקירת המשטרה

גורם במועצה לביטחון לאומי אישר כי טקס החתימה על המזכר שהיה אמור להתקיים בשבוע הבא בגרמניה נדחה. בחודש שעבר דווח כי גרמניה הכניסה לחוזה סעיף המאפשר לה לבטלו אם יוכחו טענות לשחיתות

צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל
צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל



החתימה על מזכר ההבנות בין גרמניה לישראל למכירת שלוש צוללות נדחתה בשל התקדמות החקירה בתיק 3000 - כך אישר הבוקר (שלישי) גורם במועצה לביטחון לאומי. מזכר ההבנות על מכירת הצוללות היה אמור להיחתם בשבוע הבא בגרמניה, כשמהצד הישראלי היה אמור לחתום עליו שגריר ישראל בגרמניה יעקב הדס, וכעת החתימה נדחתה למועד לא ידוע.

בחודש שעבר דיווח העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי גרמניה אישרה את העסקה למכירת שלוש הצוללות, אך הכניסה לחוזה סעיף המאפשר לה לבטלו אם יוכחו טענות לשחיתות בפרשה – זאת בעקבות סיכום שהושג בנושא בין ישראל לגרמניה לאחר שהקנצלרית אנגלה מרקל דחתה כמה בקשות של נתניהו לחתום על מזכר ההבנות.

כפי שדווח הבוקר לראשונה ב"ידיעות אחרונות", גרמניה דחתה את החתימה על מזכר ההבנות על רקע ההתקדמות בחקירה.

מדובר בצוללות מתוצרת התאגיד הגרמני תיסנקרופ, וממשלת גרמניה אמורה לסייע במימון של שליש מעלותן, המוערכת בכ-1.5 מיליארד אירו. הן אמורות להחליף דגמים ישנים יותר של צוללות המופעלות בידי חיל הים רק בעוד כעשור, כאשר אלו יצאו מכלל שימוש.

כפי שפורסם אתמול, המשטרה מנהלת משא ומתן מתקדם להסכם עד מדינה עם המתווך בעסקה, איש העסקים מיקי גנור. לדברי מקורות המעורים בפרשת כלי השיט, ההסכם זכה לאור ירוק בפגישה בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונציגי המשטרה והפרקליטות. במשטרה סבורים כי אם אכן ייחתם הסכם עד מדינה עם גנור, הדבר יוביל להסתעפות בפרשה ויחייב זימון חשודים נוספים לחקירה.

הצוללות שישראל אמורה לקבל בעסקה אמורות להחליף את שלוש הצוללות הוותיקות יותר שבידי חיל הים. לפי התכנון, העסקה אמורה לצאת לפועל רק בעוד עשר שנים. בעת הדיונים בנושא הביע שר הביטחון דאז, משה יעלון, תהיות מדוע מקודמת העסקה כאשר יש עוד זמן רב עד למימושה בפועל. הנימוק שהביאו ראש הממשלה ואנשיו, כך לפי מקור ביטחוני, היה כי ישנה חשיבות לחתימה על העסקה בזמן כהונת הממשל הנוכחי בגרמניה.

בחודש ספטמבר יתקיימו בחירות כלליות בגרמניה, ולכן רצו בישראל להבטיח את תנאי מזכר ההבנות עוד קודם לכן. למעשה, תנאי עסקת הצוללות כבר נחתמו ונסגרו - כולל התייחסות לגובה המימון של גרמניה - כשליש מעלות הצוללות. טקס החתימה בשבוע הבא אמור היה להיות החותמת הרשמית לעסקה, לאחר שגם בישראל וגם במועצה לביטחון לאומי בגרמניה אישרו את התנאים.

בתוך כך, היום בשעות הצהריים ייצא מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במילואים אודי אדם, לביקור בגרמניה. במשרד הביטחון הבהירו כי הביקור תוכנן שנה מראש, וזהו ביקורו הראשון של אדם בגרמניה מאז שנכנס לתפקידו.
פרשת הצוללות תיק 3000 מזכר הבנות מועצה לביטחון לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד