י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פרשת אפליית בעלי התשובה: עיריית בני ברק מביכה את העותרים נגדה

עיריית בני ברק מגיבה בפרשת 'חיי עולם' בבית המשפט. לטענת העירייה הוקצה כבר לעמותה שטח גדול, בו ניתן לשכן את כל תלמידי המוסד - הטוען כי הוא מופלה לרעה בשל היות תלמידיו בעלי תשובה: "ניתן לשכן בהקצאה יותר משדרוש להם"

פרשת אפליית בעלי התשובה:  עיריית בני ברק מביכה את העותרים נגדה



שלושה שבועות לאחר הגשת העתירה על ידי מוסדות 'חיי עולם', נגד ההקצאות בעיריית בני ברק, והטענות לאלפייתם בשל היותם בעלי תשובה, האחרונים הגישו אתמול את תגובתם לבית משפט המחוזי בתל אביב, ובה הם מביכים את העותרים. כך במסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים'.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', מוסדות 'חיי עולם' בנשיאות הרב עוזיהו אלכורת ובניהולו של הרב יעקב אלרואי, הגישו עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בעתירה כותבו מנהלי העמותה כי הבקשה מוגשת "בלית ברירה ונוכח התנהלותה החד צדדית של רשות מקומית בישראל, עת היא נוהגת בהליך הקצאות בתחומה, כבמעין שלל שהיא מחלקת למקורביה ו/או למבקשי טובתה, בניגוד מוחלט וגמור להוראות הדין".

בתגובה העירייה נכתב כי מטרת העתירה היא צו שיורה לעירייה לקבל את ההתנגדות שהגישה העמותה ולהקצות להן קרקע עבור המוסדות. "דא עקא, העתירה הוגשה עוד בטרם נדונה המלצת ועדת ההקצאות בפני מועצת העיר, ועל כן מדובר בעתירה תיאורטית ומוקדמת" כתבו.

לטענתם, דברים אלה מקבלים משנה תוקף לאור כך שעוד בטרם הגשת הבקשה והעתירה לבית המשפט - התכנסה ועדת ההקצאות לדון בהתנגדות מוסדות 'חיי עולם' להקצאות, "דנה בה לגופו של עניין, וחרף התנהלות המבקשות, החליטה (הוועדה) להקצות למבקשות קרקע בגודל דונם, עליה תוכלנה המבקשות ללא ספק להקים את מוסדותיהן". בנסיבות אלה, כך העירייה, מתייתר הצורך בניהול העתירה ולא מתקיימים התנאים לצו ביניים.

פרקליטיהם של עיריית בני ברק, עו"ד שחר בן עמי ועו"ד איילת אלה, מגוללים בתשובתם לבית המשפט כי בשנת 2015 פרסמה העירייה הודעה בדבר הקצאות קרקע או מבנים בעיר עבור בתי כנסת, ישיבות, בתי מדרש, גני ילדים, תלמודי תורה ועוד. היות ובמשך תקופה ארוכה לא בוצעו הקצאות, הוגשו לעירייה כ-250 בקשות להקצאות. לאחר סינון הבקשות שעמדו בהוראות נוהל ההקצאות, התנהלו מספר ישיבות של הוועדה והעירייה פרסמה את רשימת המבקשים תוך שהיא מאפשרת לציבור להתנגד. בעקבות פרסום זה הוגשו 52 התנגדויות, ובהן מוסדות 'חיי עולם'. ב-22 במרץ השנה התכנסה הוועדה לדון בהתנגדויות, אולם לא הספיקו לדון בכל ההתנגדויות ואלה נדחו לישיבה הבאה. בתחילת חודש אפריל התכנסה ישיבת מועצת העיר שם אישרו ברוב קולות את המלצת ועדת ההקצאות. בנתיים, נשלחו תשובות למגישי ההתנגדויות, סטטוס עדכני על מצב ההתנגדות.

חודשיים לאחר ההתכנסות הראשונה, ב-22/06 ועדת ההקצאות התכנסה שוב על מנת לדון בשאר ההתנגדויות ובתוכם של 'חיי עולם'. במסגרת ההתנגדות של מוסדות חיי עולם לשתי הקצאות, נימקו כי לעמותות אלו אין ניהול תקין, וביקשו לקבל את השטחים היות ותלמידיהם לומדים בצפיפות נוראה. בהתנגדות הם פירטו 14 מגרשים בעיר שלטעמם מתאימים למוסדותיהם, מהם 11 באיזור פרדס כץ וקרית הרצוג. חברי הוועדה שלא הכירו את המוסדות - החליטו שבטרם יקבלו החלטה בעניין 'חיי עולם', יסיירו במקום, על אף שלא חלה עליהם חובה כזאת.

בנתיים, שלושה ימים לאחר התכנסות הוועדה בה הוחלט כי יערכו סיור בשטח, מוסדות חיי עולם הגישו עתירה לביהמ"ש. בעתירה כתבו מנהלי העמותה כי הבקשה מוגשת "בלית ברירה ונוכח התנהלותה החד צדדית של רשות מקומית בישראל, עת היא נוהגת בהליך הקצאות בתחומה, כבמעין שלל שהיא מחלקת למקורביה ו/או למבקשי טובתה, בניגוד מוחלט וגמור להוראות הדין". עם הגשת העתירה ביקשו גם צו על תנאי להקפאת ההליכים.

נחזור לתשובת העירייה לעתירה. כפי שסוכם בוועדה, לאחר שלושה שבועות ערכו הנציגים סיור במוסדות; שם התברר, כי המוסד השוכן ברחוב בעל התניא, הינו מבנה עירוני שהוקצה לעמותת "יד הרש"ש", דבר שלא צויין בהתנגדות - שם הבהירו כי לא הוקצו להם מבנים/קרקעות בעבר.

לאחר דיון נוסף בוועדה ולמרות העובדות שנודעו לחברים במהלך הסיור, אלה העלימו עין מכך שהוקצה למוסדות מבנה עירוני בעבר במסגרת "עמותה קשורה" והקצו למוסדות חיי עולם שטח בגודל דונם בגוש 6102 חלקה 246. בתשובת העירייה נכתב עוד כי בשטח זה ניתן לבנות 16 כיתות לימוד כשהממוצע הנמוך ביותר הוא 30 תלמידים, כך שבחשבון מהיר ניתן לשכן בדונם זה 480 תלמידים - יותר ממה שביקשו המוסדות בעתירה. על פי נתוני מחלקת החינוך, במוסדות לומדים בס"ה 241 תלמידים (81 בנים ו-160 בנות), בניגדו לנטען בעתירה כי במוסדות לומדים לא פחות מ-400 תלמידים.

העירייה, כך לפי המסמך שהגיע ל'בחדרי חרדים', מפרטת ומנמקת במענה לעתירה מדוע יש לדחות את העתירה, "אצה להן הדרך להגשת העתירה עוד בטרם נדונה התנגדותן בוועדת ההקצאות, וממילא עוד טרם התקיים דיון במועצת העיר". לפכיך, "המדובר בעתירה תיאורטית שהוגשה טרם זמנה". עורכי הדין ביקשו מבית המשפט להורות על דחיית הבקשה, תוך חיוב מוסדות חיי עולם בהוצאות המשפטיות של העירייה.
חיי עולם בית המשפט הקצאת קרקעות עתירה מנהלתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד