י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פרשת הצוללות: המשטרה צפויה לחקור קצינים מכהנים

גנור, שממשיך במגעים עם הפרקליטות להפוך לעד מדינה, מסר מידע על עסקאות נשק נוספות שנחתמו בשנים האחרונות, מה שיחייב את הרחבת החקירה. כמה קצינים כבר התייעצו עם עו"ד

אילוסטרציה. צילום: Gadi Yampel/IDF SPokesperson/FLASH90
אילוסטרציה. צילום: Gadi Yampel/IDF SPokesperson/FLASH90



במשטרה נערכים להרחבת חקירת פרשת הצוללות בעקבות מידע שמסר המתווך בעסקה מיקי גנור, שהמגעים בינו לבין הפרקליטות והמשטרה בדבר הסכם עד מדינה נמשכים. ל"הארץ" נודע כי גנור מסר אתמול לחוקרים מידע הקשור לעסקאות נשק נוספות שנחתמו בשנים האחרונות. בירור המידע יחייב את הרחבת החקירה, ובין היתר צפויים להיקרא למתן עדות – וככל הנראה גם לחקירה – קצינים מכהנים, או כאלה שסיימו את שירותם בתקופה האחרונה.

בפרקליטות הצבאית נערכים לאפשרות זו, אך בשלב זה לא הועברה לפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, הודעה על הזמנת קצינים לחקירה במסגרת תיק 3000. למשטרה אמנם עומדת סמכות חקירה עצמאית בנושא, אך לרוב, במקרים שבהם נחקרים קצינים בכירים, נוהגת המשטרה לעדכן בעניין את הפרקליטות הצבאית ולעתים גם את מצ"ח. ל"הארץ" נודע כי כמה קצינים התייעצו עם עורכי דין.


במשטרה ובפרקליטות סבורים כי המידע שמחזיק גנור מבסס את החשדות נגד החשודים בפרשת הצוללות ויש בו כדי להעניק לגנור חסינות מוחלטת מפני העמדה לדין בפרשה, כך פורסם בחדשות ערוץ 10. לדברי גורם אכיפה בכיר שצוטט בחדשות 10, גנור מסר מידע נוסף לגבי אנשים אחרים ולגבי עסקאות נוספות בתחומי הנשק והנדל"ן. במקביל להתקדמות במגעים עם גנור, נחקר נוסף בפרשה פנה אתמול למשטרה וביקש לפתוח במשא ומתן לקבלת מעמד של עד מדינה. האלוף (במיל') עמוס גלעד, שעד לפני ארבעה חודשים עמד בראש האגף המדיני־ביטחוני במשרד הביטחון, מסר אתמול עדות במשך כחמש שעות בפרשת הצוללות במשרדי להב 433.

גלעד מילא תפקיד מרכזי בכל עסקאות הרכש בשנים האחרונות, ובגיבוש חוות הדעת על השפעת עסקאות אלו על האזור. ככל הנראה, עדותו התמקדה בעניין אישור מכירת הצוללות מתאגיד תיסנקרופ הגרמני למצרים. בעבר דווח כי גלעד, יחד עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, התנגדו להעברת דגם הצוללות המתקדם יותר לידי חיל הים המצרי. מקור במערכת הביטחון ששוחח עם "הארץ" בנושא תיאר כי כאשר שמע גלעד על אישור הרכש לידי המצרים במהלך ביקור בגרמניה, "נשמטה לסתו" של ראש האגף המדיני־ביטחוני.

אתמול אישר גורם במועצה לביטחון לאומי כי החתימה על מזכר ההבנות בין גרמניה לישראל למכירת שלוש צוללות נדחתה בשל התקדמות החקירה בתיק 3000. מזכר ההבנות אמור היה להיחתם בשבוע הבא בגרמניה, כשמהצד הישראלי היה אמור לחתום עליו שגריר ישראל בגרמניה יעקב הדס, וכעת החתימה נדחתה למועד לא ידוע.

בחודש שעבר דיווח העיתון הגרמני "דר שפיגל" כי גרמניה אישרה את העסקה למכירת שלוש הצוללות, אך הכניסה לחוזה סעיף המאפשר לה לבטלו אם יוכחו טענות לשחיתות בפרשה – זאת בעקבות סיכום שהושג בנושא בין ישראל לגרמניה לאחר שהקנצלרית אנגלה מרקל דחתה כמה בקשות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחתום על מזכר ההבנות.

התאגיד הגרמני תיסנקרופ הצהיר אתמול שלא מצא ראיות לשחיתות בעסקת הצוללות עם ישראל, זאת בהתבסס על בדיקה פנימית שביצע. פקידים במשרד הביטחון הגרמני וגורמים בתאגיד סירבו להגיב לפרסומים בישראל, לפיהם החתימה על הסכם הרכישה נדחתה לאור ההתקדמות בחקירת המשטרה.

החברה טענה כי לעת עתה הסתיימה הבדיקה, שתוצאותיה מנקות כל חשד לשחיתות בעסקה לרכש הצוללות וספינות הקרב. יחד עם זאת, תיסנקרופ ציינה כי הבדיקה היתה מוגבלת מכיוון שהחברה לא הורשתה לחקור גם בישראל, ובגלל שמבצעי הבדיקה לא מחזיקים בסמכויות דומות לאלה שיש למשטרה.

"בהתבסס על אמצעי החקירה שיכולנו להפעיל, לא מצאנו סימנים לשחיתות – לא בעניין הצוללות ולא בעניין ספינות הקרב", נכתב בהצהרה. "יחד עם זאת, תוצאות החקירה הן לחלוטין זמנית".

מתיסנקרופ נמסר ל"הארץ" כי הם אינם יכולים להתייחס לאפשרות של נסיגה מעסקת הצוללות אם תתגלה שחיתות, כפי שעוגן בהסכם בין ישראל לגרמניה, משום שמדובר בהסכמים בין הממשלות. בתאגיד הדגישו כי מאז שנודע להם על הטענות כלפי גנור, ששימש כנציגם בישראל, הם השעו את קשריהם עמו. "בזמן הזה תיסנקרופ היא לא הנושא של חקירות ישראליות או גרמניות. עם זאת, חשוב לנו להגיע לשורש העניין: החברה שלנו דוגלת בעסקים ללא רבב", נמסר בהצהרה מטעם החברה. "בעינינו, ציות הוא אלמנט מרכזי לניהול תאגידי טוב, ומשמעותו רחבה יותר מאשר ציות לחוק ותו לא. מסיבה זו אנחנו עוקבים מקרוב אחר האירועים הנוכחים בישראל".

הצוללות החדשות מתיסנקרופ אמורות להחליף את שלוש הצוללות הוותיקות יותר שבידי חיל הים. לפי התכנון, הצוללות היו אמורות להתקבל בחיל הים רק בעוד כעשור, כך שעל פניו, לדחיית מזכר ההבנות בעוד כמה שבועות אין משמעות ביטחונית של ממש. עם זאת, נתניהו, ואנשיו – כולל אחד החשודים בפרשה, אבריאל בר־יוסף – הדגישו כי ישנה חשיבות לחתום על העסקה בזמן כהונת הממשל הגרמני הנוכחי, לפני הבחירות המתוכננות במדינה בעוד חודשיים. זאת, כאשר שר הביטחון דאז יעלון הביע תהיות מדוע מקודמת העסקה כאשר יש עוד זמן רב עד למימושה בפועל.
פרשת הצוללות חקירה מיקי גנור אבריאל בר יוסף תיסנקרופ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד