י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

42% מהחרדים מעדיפים להתגורר ביישוב מעורב

מצוקות המגזר החרדי, עלו היום בכנס מיוחד שהתקיים בכנסת, בהשתתפות ח"כים רבים, תחת הכותרת: "עתיד התכנון העירוני לציבור החרדי" במהלך הכנס הציג ח"כ טרכטנברג סקר, לפיו 42% מהציבור החרדי מעדיף להתגורר ביישוב מעורב

צילום אילוסטרציה: קובי הר צבי
צילום אילוסטרציה: קובי הר צבי



מצוקות המגזר החרדי, עלו היום בכנס מיוחד שהתקיים בכנסת, בהשתתפות ח"כים רבים, תחת הכותרת: "עתיד התכנון העירוני לציבור החרדי" ביוזמת השדולה לשוויון הזדמנויות לציבור החרדי.

במהלך הכנס הציג ח"כ מנואל טרכטנברג שעומד בראש השדולה, נתוני סקר שערך הסוקר קלמן גייר, לפיהם 42% מהציבור החרדי מעדיף להתגורר ביישוב מעורב עם אפשרויות תעסוקה מגוונים, 62% מהחרדים מתקשים למצוא עבודה במקום המגורים הנוכחי שלהם, ונתון לפיו 58% מהציבור החרדי מעדיפים שלא להתבדל.

גם ח"כ יעקב אשר השתתף בכנס ואמר כי "בעיית הדיור במגזר החרדי חריפה ביותר, וצריך להרחיב את הערים הגדלות הקיימות כמו אלעד, בני ברק וביתר עילית. לא יקרה שום דבר אם בכל עיר מעורבת תהיה שכונה אחת או שתיים חרדיות, אך ישנם ראשי רשויות שמנסים בכל כוחם שזה לא יקרה אצלם".

"קחו לדוגמה את אשקלון", המשיך אשר, "היו תכניות בנייה ל-20 אלף יחידות דיור - העיר הולכת להכפיל את עצמה באמצעות ההסכמי גג, ואנחנו מבקשים שבכל עיר כזו יבנו לפחות שכונה אחת של 2000 יח"ד לחרדים. אם בתוך הסכמי הגג המדינה תעניק את הערים שיבנו בתוכן שכונות חרדיות אז הדבר יכול לעבור. אנחנו מנסים ולצערי לא מצליחים. זה האתגר".

"בעיה נוספת היא שאין הסתכלות על הבעיה והמצוקה החרדית, צריך מבט חרדי במועצת מנהל מקרקעי ישראל ובוועדות התכנון, אלו הצמתים המרכזיים שבהן הכול מתחיל. הציבור החרדי אולי יותר עני אבל גם בציבור החרדי יש תמהיל של מעמד ביניים, ואזורים כמו אלעד וסירקין יכולים להתאים למעמד הביניים של הציבור החרדי".

ח"כ טרכטנברג אמר בדיון: "החברה מורכבת ממגזרים שונים וצריך לחיות ביחד. הרבה חילונים רוצים להשאיר את החרדים רחוק מהעין רחוק מהלב, והרבה חרדים מוכנים להשתלט על שכונה ו"להעיף" את החילונים, אך אוי לנו אם נמשיך בדרך ההתבדלות. אנחנו חיים ברגע של מפנה, השדולה הזו ומי שעומד בראשה מעידים על המפנה, הצעירים ששמענו פה מעידים על המפנה".

"אם לא נכיר אחד את השני זה יגביר את הדעות הקדומות, הפירוד והשסעים בעם. עלינו להתנגד בצורה חריפה להקמת ערים חרדיות נבדלות חדשות. צריך לגייס את כל הציבורים להשמיע קול ברור נגד זה כיוון שההתבדלות היא אסון חברתי למדינת ישראל. כדי לשנות את ההתנהלות של ראשי ערים שמתנגדים לשכונות חרדיות צריך שמדינת ישראל תפתח את הכיס ותשקיע תקציבים בשירותים נוספים – רק כך נייצר שינוי תודעתי בקרב ראשי הערים".

ח"כ פולקמן אמר כי "מדינת ישראל משתנה וכך גם הציבור החרדי. יש לייצר תמהיל אלטרנטיבות גם בערים חרדיות וגם בשכונות חרדיות בערים כלליות. צריך לפתח אופי תכנון של עירוב שימושים. מסחר, גני ילדים תעסוקה ומגורים באותו מבנה, ולקדם פתרונות שכירות לציבור החרדי בעיקר בשלבים הראשונים של בניית המשפחה".

ח"כ יואב בן צור הוסיף כי "ישנם כמה ראשי ערים שחושבים שזה נורא שחרדים ייכנסו לעירם, יש סטיגמה שקרית שהציבור החרדי פוגע בעיר. אנחנו מעדיפים להיות במקומות הומוגניים ולא להשתלט על שכונות חילוניות אבל אנחנו צריכים שייתנו לנו את הצריכים שלנו ולא יתייחסו אלינו במעמד של אזרחים סוג ב. זה משדר את המסר שהאזרחים החרדים לא רצויים בשום מקום. זו הדרה, וזה יותר גרוע מההדתה שקורית היום במשרד החינוך".

ראש מועצת רכסים יצחק רייך סקר את הבעיות הכלליות של הציבור החרדי בנושאים המוניציפליים: "יש אולי שיגידו שהציבור החרדי הוא ציבור במצב סוציואקונומי נמוך, אך אין סיבה שהרשויות המנהלות את הערים יהיו עניות, שירותים רבים הניתנים בכל עיר מתוקנת לא ניתנים בעיירות החרדיות בשל חוסר בתקציב. כמו כן, הערים החרדיות שהוקמו במיוחד לציבור החרדי, מודיעין עילית, ביתר עילית, אלעד ורכסים הוקמו ללא שום אזור תעסוקה, תעשייה ומסחר, בנו את הערים בלי לתת את הדעת על מה שיהפוך את העיר לעיר טובה יותר שמניבה מקומות תעסוקה ומכניסה כספים למען פיתוח העיר".

"הציבור החרדי נמצא במשבר דיור עמוק. בכל שנה מתחתנים קרוב ל-8000 זוגות מהציבור החרדי, ומסיבה זו יש צורך להוסיף מקומות דיור ושכונות מותאמות לציבור החרדי גם בערים נוספות בכל רחבי הארץ".

רייך התריע כי "קיימת בעיה עם מספר ראשי ערים שאומרים ללא בושה, בפה מלא, שהם לא ידאגו לציבור החרדי, מכיוון שהם יודעים שציבור זה אינו מצביע עבורם. גם אם הציבור יבחר בראש עיר שיסכים לפתח עבורם שכונה, יגיע אחריו ראש עיר אחר שיפסיק את הפיתוח, לא ייבנה גנים, כיתות ומוסדות המיועדים לצרכי הציבור החרדי".

"אין את האמירות האלו כלפי אף ציבור אחר בישראל. צריך להקים שכונות עם התחייבות והגנה שהשכונות ייבנו על פי צרכיו של הציבור החרדי ולא על פי תכנון עירוני כללי", אמר לסיום.
מצוקת הדיור עתיד התכנון העירוני חרדים יעקב אשר מנואל טרכטנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד