כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

הנסיך והנסיכה ביקרו במחנות ההשמדה

הנסיכה קייט ובעלה הנסיך וויליאם מבריטניה, ביקרו במחנות ההשמדה בפולין, ונחשפו בזעזוע למראות הקשים "הם היו נרגשים מאוד. יכולת לראות את פניהם כי הם כאבו את כאב הנרצחים" תיארו זוג ניצולי שואה שנפגשו עם הזוג

אושוויץ. צילום: ויקיפדיה
אושוויץ. צילום: ויקיפדיה



הנסיכה קייט ובעלה הנסיך וויליאם מבריטניה, ביקרו במחנות ההשמדה בפולין, ונחשפו בזעזוע ל"מראה המזעזע של ערמות הנעליים", כך מתאר הדיילי מייל הבריטי את ביקורם של הזוג המלכותי.

הדוכס והדוכסית מקיימברידג תיארו את ביקורם במחנה ריכוז נאצי בפולין כ"מפץ" ואמרו כי האתר הוא "תזכורת איומה על מחיר המלחמה".

זהו ביקור ראשון של השניים במחנות ההשמדה. קייט וויליאם ביקרו במחנה שטוטהוף שבצפון פולין, שם נרצחו כ-65,000 בני אדם במהלך הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה ממחלות, תת תזונה, תשישות גופנית, חשיפה לאקלים הקשה ולהתעללות מצד השומרים - וכן בתאי הגזים בהם רצחו הנאצים את יהודי המחנות, ואת אלו שהיו חולים מדי בשביל לתרום למאמץ המלחמתי של הנאצים.

"שניהם הרכינו את ראשיהם כשנכנסו לחדר המשרפות" מתאר אחד האתרים הגדולים באנגליה, המשרפות שימשו לשריפת גופותיהם של מאות אלפי קורבנות, הנסיך ויליאם התנצל בפני מנהל המוזיאון על ששאל "כל כך הרבה שאלות" על הקרמטוריום.

המקום, מוקף גדר תיל ומגדלי שמירה, בלוקים של צריפי עץ, אשר בהם שוכנו אסירים בתנאים לא אנושיים, עדיין עומדים על תילם, כאשר חפצים אישיים, בהם מסרקים ובובות ילדים, הפכו למוצגים לזכר הנספים במחנה לפני כ-70 שנה. ניכר היה שהזוג המלכותי נבעת ממראה עיניו, כשלא הפסיק לשאול שאלות על המקום הנורא.

לזוג הוצגו נעליים ובגדים שנלקחו מאסירים עם הגעתם למחנה, ממשיך לתאר הדיילי מייל, והשפעת הביקור היתה ברורה במסר העמוק שהשאירו בני הזוג בספר האורחים לפני צאתם.

"הביקור החזק הזה הזכיר לנו את הרצח הנורא של שישה מיליון יהודים, שנמשכו בכל רחבי אירופה, שמתו בשואה המתועבת" כתבו. "לכולנו יש אחריות מוחצת לוודא שאנחנו למדנו את הלקחים ושהאימה של מה שקרה לעולם לא תשכח ולא תחזור על עצמה".

לאחר סיור מודרך במחנה, נפגשו הנסיך והנסיכה עם שני ניצולים בריטיים משטוטהוף, זיגי שיפר ומנפרד גולדברג, שניהם בני 87, ששניהם חזרו למחנה לראשונה מאז שעברו לבריטניה לאחר המלחמה.

"הם היו נרגשים מאוד. יכולת לראות את פניהם כי הם כאבו את כאב הנרצחים" כך תיארו זוג ניצולי השואה את המפגש עם הזוג.
מחנות ההשמדה פולין הנסיך וויליאם הנסיכה קייט בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד