י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בשל סכסוך - רב הרושם לנישואין הוחלף. הרב הראשי: "חמור ביותר"

ביקורת קשה מלשכת הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו, על אנשי מועצה דתית שהביאו לסיום תפקיד הרב המכהן, וביצעו רישום לנישואין בצורה לא חוקית - "מי אישר דבר כזה?" • המשרד לשירותי דת: "לא ידענו, נבחן את הנושא ונרענן הנחיות"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



הליך לא תקין במועצה אזורית גדולה בארץ, המקיפה כשבעים ישובים, גורם לסערה גדולה ומכניס זוגות שנישאו לחששות - האם יצטרכו להירשם שנית. בשם הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו מתריע ראש לשכתו במכתב כי מדובר במצב "חמור ביותר". מעבר לכך, במכתב, היחסית חריג, עולה חשש כי מדובר במעשה העולה לכדי זיוף בהגדרתו החוקית.

מדובר ברישום לנישואין במועצה אזורית עמק חפר ועדכון הרישום בתוכנת 'שירה חדשה' שהיא למעשה תוכנה ממשלתית שהושקה במסגרת רפורמת הרישום לנישואין שהובלה במשרד לשירותי דת. מטרת התוכנה היא למנוע מצבים של חוסר בהירות בעניין רישום נישואין. רק מי שהוסמך על ידי הרבנות רשאי לבצע רישום נישואין. וכל רב שמקבל את הסמכות מקבל גם אזור בו הוא יכול לבצע זאת.

במקרה המדובר שמובא לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', נראה כי הופרו כמה כללים. במכתב שנשלח לרב חזקיהו סאמין מנהל מחלקת רבנות ונישואין, על ידי ראש לשכת הרב הראשי רפאל אלטמן, הוא מעלה מספר תהיות: "הובאה לידיעתו של הרב הראשי תעודת נישואין מהמועצה.. מצב זה בו איש היישר בעיניו יעשה, שרבנים ירשמו לנישואין במקום בו לא הוסמכו על ידי הרבנות הראשית, חמור ביותר.

"הרב הראשי מבקש לדעת האם התעודות בתוקף, מי אישר דבר כזה, על כמה תעודות, ובאלו מקומות חתם הרב ללא שהוסמך כחוק. הרב הראשי מבקש לערוך עמו בירור על התנהלותו, בירור שיערכו הגורמים המשפטיים במשרד לשירותי דת".

סביב תפקיד הרב במועצת עמק חפר מתנהל מאבק ארוך. הרב המוערך הגאון הרב אליעזר שמחה וייס הרב האזורי ורבה של כפר הרוא"ה יוצא לגימלאות והמועצה הדתית דרשה במסגרת זו כי יפסיק לרשום לנישואין, הם פנו לשם כך לרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, אך הוא סירב לבקשות המועצה - והותיר את סמכויות הרישום לנישואין בידי הרב.

אך אנשי המועצה הדתית המקומית, מתברר, הימרו את פי הרב הראשי לכאורה, עקפו את החלטתו והעבירו זוגות שביקשו להירשם לנישואין להרב ויצמן - רב אזורי אלונה, כדי שהוא יחתום להם על התעודות. יצויין כי לרב יש סמכות לרשום לנישואין, אך הבעייתיות שהרישום למעשה נעשה אצלו.

תשלום האגרה נעשה כמובן למועצה הדתית של עמק חפר, אך הרב החתום הוא מאזור אחר - דבר שאינו תקין מבחינת נהלי הרבנות, ואולי אפילו חמור מכך, קרי רישום ללא סמכות במסמכי מדינה.

במשרד לשירותי דת גיבו בפועל את הפעולה של המועצה הדתית וענו לראש לשכת הרב הראשי רפאל אלטמן כי לא ידוע להם שמועצת הרבנות הראשית הסמיכה רב אחר במקום הרב וייס - ורק כדי לא ליצור חלל ריק שימנע רישום נישואין לזוגות המבקשים זאת, ביקשה המועצה הדתית את עזרתו של הרב ויצמן. מהמכתב מובן שגם במשרד לשירותי דת מבינים כי ההליך לא היה תקין "דבר הסיוע של הרב ויצמן לעמק חפר נודע לנו רק בימים אלה בעקבות פנייתכם". ובנוסף, "אנחנו נבחן את הנושא בהיבט הרחב שלו ונרענן את ההנחיות".

"למען הסר ספק" כותב עמית קצין יועץ המנהל הכללי במשרד לשירותי דת, כי זה נודע להם רק בימים אלו כאמור, והוסבר להם על ידי ראש המועצה יאיר בטיטו כי הפנייה לרב ויצמן נעשתה מחוסר ברירה. לדבריו החשש שלו היה כי ככל שלא יינתן פתרון והמועצה תישאר ללא רב רושם נישואין והזוגות בעמק חפר יישארו ללא מענה לנישואין באמצעות הרבנות, וחלקם יחפש "פתרונות". ככל שמועצת הרבנות תמנה רב רושם נישואין בעמק חפר יש לוודא כי רק רב זה חותם על התעודה.

גורם במועצה האזורית עמק חפר אומר ל'בחדרי חרדים': "הרב וייס יצא לגמלאות ולצערנו הוא ממשיך להילחם במועצה הדתית. הוא לא עובד בתור רב כי הוא סיים את עבודתו ויצא לפנסיה, הוא עדיין מוציא תעודות כשרות לעסקים שלא על פי חוק, אנחנו ננסה להגיע לסיכומים ופשרות עם הרבנות והרב וייס. אין לנו שום עניין לפגוע ראוי שמי שמסיים תפקידו יעשה זאת בצורה מכובדת".







עמק חפר רישום נישואין הרב דוד לאו הרב אלעזר וייס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד