י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

"לא כל דבר שהחרדים רוצים הם יקבלו": הקלטה מהישיבה הדרמטית

ירושלים כמרקחה בעקבות חשיפת 'בחדרי חרדים', על ה'דיל' שנסגר בין רבני 'דגל התורה' לראש העיר ניר ברקת • בהקלטה בלעדית שהגיעה לידי יעקב גרודקה מהישיבה הדרמטית, בה החלוקה יצאה לדרך, מתגלים פרטים מרתקים נוספים • האזינו

דייטש וברקת. צילום: יעקב כהן
דייטש וברקת. צילום: יעקב כהן



סערת ורבורג וה'דיל' הסודי: כבר לפני חודשים חשפנו כאן ב'בחדרי חרדים' שהיחסים בין ברקת ל'דגל' הופשרו באמצעות ועדת רבנים שמונתה לקבוע את עמדת 'דגל' בעיר. לשיא הגיעו הדברים בעת שהבאנו וידאו בלעדי מפגישה חסויה בכנסת בעניין.

השבוע, הגיע הבום. בתחילת השבוע חשפנו כי הושגה הסכמה על מתחם ורבורג, זאת במסגרת 'דיל' כולל ומוסכם בין רבני 'דגל' לברקת לחלוקת ירושלים ושכונותיה שנמצאים במחלוקת - אלו שהופכות בשנים האחרונות לחרדיות במלואן או מחציתן - בין חרדים לחילונים, בעיקר לעניין מבני ציבור, שטחים והקצאות ושירותים עירוניים מותאמים לחרדים או לחילונים, בהתאמה.

כחלק מהדיל נציגי 'דגל' אמורים היו לתמוך בהעברת המתחם בקריית יובל וברמת אשכול בהצבעה בוועדה המחוזית, או לכל הפחות לא לתקוע מקלות בגלגלים. ברגע האחרון, בשל לחץ מצד רבני השכונות, ביקשו הנציגים והרבנים מברקת ואנשיו לדחות את ההצבעה בחודש - אך הבקשה לא התקבלה. ההצבעה התקיימה ועברה, ולמעשה ה'דיל' יצא לדרך.

כעת אנו חושפים לראשונה את ההקלטה מהישיבה הדרמטית, בה מציג סגן ראש העיר דייטש את עמדת הציבור החרדי בגאון ובכבוד, מבקש, שלא לומר כמעט מתחנן להסכים לדחייה. נדחה באמירות פטרוניות של יו"ר הוועדה מאיר תורג'מן, והסגן חיים אפשטיין שמסביר למה הוא נמנע ולא מתנגד להצבעה.

האזינו להדלפה - בלעדי ל'בחדרי'



מאיר תורגצילום: מאיר תורג
מאיר תורג


דייטש המשמש כממלא מקום בוועדה, הציג את עמדת 'דגל התורה', המבקשת לדחות את התוכנית בחודש. בהקלטה שהגיעה ל"בחדרי חרדים" הוא נשמע כמעט מתחנן ואומר לחברי הוועדה כי הפרשה גרמה לרעש במגזר החרדי, "תעזרו לנו, בשביל למנוע מלחמת אחים", נשמע דייטש.

בתחילת דבריו אומר דייטש, "בגלל המורכבות של האוכלוסיות בירושלים, ובקריות יובל. מגרש ורבורג זה היה מטען חומר נפץ, וכולנו זוכרים את הדיונים הסוערים שהיו פה בפעם הקודמת, ולאן זה הוביל. זה פצע שעדיין לא הגליד, מה שזה עשה לשכונה".

הוא מתייחס למאמצים שנעשו להרגיע את הרוחות: "זה גם לא סוד שבמהלך השנים האחרונות, ניהלו מסע ומתן, גורמים שונים יחד עם התושבים והנהלת העיר, מתוך זה שכולם רוצים בכך, להגיע להבנה שחרדים יוכלו לחיות לצד תושבים אחרים בירושלים, והאוכלוסייה הכללית תוכל לגור לצד החרדים בירושלים, לנסות ולהגיע להבנה איך אפשר בקרית יובל לרבע את המאזן, ניסו, ולא לחינם זה ארך כמעט חמש שנים".

דייטש מונה את הגורמים שהשקיעו בניסיון הרגעת הרוחות: "אמנון – מנכ"ל העיריה, ראש העיר, ובאמת, אני חייב לומר שהיו גם מחוות מצד שני הצדדים, עצם הדבר שהגענו בכלל להבנה בתוך הפלגים במגזר החרדי, זה כבר היה הישג מאוד מאוד גדול".

לדבריו, "הרי אמנון וניר לא באו ואמרו אנחנו מעלים את זה לסדר היום על אפם ועל חמתם של הנציגים החרדים או התושבים החרדים, זה לא היה. ניסו להגיע להבנה".

"אנחנו נמצאים בימי בין המצרים", ניסה דייטש לשכנע את חברי הוועדה לדחות את הדיון על ורבורג, "אנחנו, כולנו היינו רוצים שהאהבה והאחווה תשרור בתוך ירושלים ולא שחלילה - שנאת חינם תהיה בתוך ירושלים, והלוואי שזה יהיה בתקופתנו שנצליח בעזרת ה'".

לאחר מכן, דייטש נשמע בהקלטה מהדיון בוועדה המחוזית, כשהוא מתייחס לתוכנית מתחם החינוך בשכונת רמת אשכול, שעל פי ה'דיל' עם 'דגל' - חלקו עתיד לשמש את הציבור החרדי בשכונה, "בקשר לרמת אשכול, עצם זה שזה הגיע לדיון - זה כבר הישג, כי בעבר לא היינו יכולים להגיע לזה, בא נזכר איך היה נראה הדיון לפני חמש שנים, אש ותמרות עשן היה".

לשאלת המשתתפים, הסביר דייטש, מה קרה פתאום שרבני 'דגל' חזרו בהם ודרשו לדחות את ההצבעה על ורבורג, "אמנון היה שותף, עם החרדים, זה נעשה בהסכמה עם ההנהגה החרדית, מה קרה? באו היום, הנציגים שניהלו את המשא ומתן מול אמנון, מול ניר, והם ואמרים: אנחנו מבקשים אתכם, אנחנו חשבנו שאנחנו בשלים עד הסוף. באים הרבנים והאנשים שניהלו את המשא ומתן מול אמנון וניר והם אומרים: לא, תעשה טובה, אנחנו צרכים עוד קוואץ' אחד קטן בשביל זה, אנחנו לא מבקשים שתדחה את זה עכשיו לפרק זמן של עוד חמש שנים, אף אחד לא נמצא במקום הזה, והם אומרים את זה בפה מלא".

"הם אומרים את זה, בבקשה, האנשים שניהלו את המו"מ - לא נמצאים כרגע בארץ (ר' ברוך סולוביצ'יק י.ג), האנשים לא נמצאים כרגע בצורה שהם יכולים לשבת, והם באים בימי בין המצרים. חיכינו חמש שנים, לא יקרה אם נחכה חמש שנים וחודש, לא יקרה שום דבר, לא".

"את האקט הזה של לשבץ את זה, הרי כולנו יודעים שאת האצבע לא שלי ולא של ישראל (קלרמן . י.ג) או של יוחנן (ויצמן. י.ג) או שתי האצבעות שיש לנו, הרי ברור לי הרי בהצבעה מה תהיה התוצאה, גם ידענו בפעם הקודמת מה תהיה הכרעה ברגע שתהיה הצבעה, אני לא פונה בכלל בנוגע להצבעות, אני פונה פשוט ללב, אני פונה ואומר, אם אנחנו יכולים להגיע ..".

כאן שינה דייט את הטון והמשיך במסע השכנוע: "מי שעוקב בימים האחרונים, ביומיים שלושה האחרונים, אחרי הכותרות ואחרי הרעש שהסיפור הזה עשה במגזר החרדי, ומבין שאתם תעזרו לנו להעביר את זה, בשביל למנוע מלחמת אחים ובכדי להגיע להבנה ולהסכמה, והפניה היא פניה מלב אל לב, רבותי, אנחנו מבקשים, תאשרו את ההחלטה הזאת לחודש, תנו לנו לשבת בוקר בוקר, ללבן את הנושא הזה".

דייטש: "לא. אם היה ניתן לעשות את זה היום – אז היינו עושים את זה היום. אז אני אומר, חיכו חמש שנים, במקום לקבל את ההחלטה בכ"ב תמוז יקבלו את ההחלטה בכ"ב אב, לא יקרה שום דבר".

לאחר דבריו של דייטש, נשא דברים, יו"ר הועדה המקומית, מאיר תורג'מן שגילה כתף קרה לדרישות החרדיות, "אי אפשר לבוא היום ולהגיד, היום ימי בין המצרים בואו נקרב את הלבבות, החבר'ה החרדים רוצים לעשות שלום עם כולם - אבל בתנאי שהכל יהיה אצלם, שהם יקבלו את כל מה שהם רוצים, אבל אנחנו צריכים לנהל כאן עיר".

תורג'מן המשיך: ".. אני אומר את זה מעל השולחן.... אני נותן החלטה שלא כל דבר שהחרדים רוצים זה מה שיקרה... יש הסכמים בין ראש העיר לנציגים החרדים שנעשו על דעתם ועל דעת הרבנים, אי אפשר לבוא ולדבר רק על קריית יובל, יש פה מכרז על כל העיר ירושלים, גם נווה יעקב, גם בגבעת זאב, גם ברמות גם בקרית יובל, בכל המקומות האלו שהגיעו להבנות לטובת מערכת החינוך. עכשיו בורבורג החרדים החליטו ....".

אפשטיין מבקש לנמק לפרוטוקול מדוע נמנע: "אני רוצה לנמק את ההימנעות. מכיוון שציבור חרדי מסויים הגיע להסכמה על מתחם ורבורג, והייתי בטוח שזה יעבור פה ברוב קולות, ולבקשת ראש העיר נמנעתי בהצבעתי".

"תוך כדי שאני רושם פה מה שאמר פה המנכ"ל של העירייה (שהדברים עדיין לא סגורים ועוד יוכלו לשנות אותם בעתיד, בוועדות השונות י.ג) - שהדברים הובאו לפני הרבנים להמשך מקצה השיפורים, אני אקרא לזה, והבנות והסכמות, לכן אני נמנע", הוסיף אפשטיין.
דיל דגל ברקת ורבורג חלוקת ירושלים הקלטה דלפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד