ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

מחר - סמכויות הוותמ"ל יורחבו לקרקעות פרטיות: "פתח נרחב לשחיתות"

יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם, צפוי להעלות את ההחלטה לאישור - על אף התנגדות חריפה של משרד המשפטים והשלטון המקומי: "המדינה נוקטת מוסר כפול. אין סיבה להגביל הוותמ"ל רק לקרקעות מדינה"

דודי אמסלם. צילום: פלאש90
דודי אמסלם. צילום: פלאש90



ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת צפויה להתכנס מחר (ה') בבוקר על מנת לאשר את הרחבת סמכויות הוועדה הארצית לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), באופן שיאפשר גם לבעלי קרקע פרטית לאשר באמצעותה תוכניות בנייה. מדובר בשינוי גדול בסמכויות הוותמ"ל - ועדת תכנון ארצית עתירת סמכויות, שנועדה לאשר תכניות בנייה רחבות היקף למגורים בלוחות זמנים קצרים, אשר על פי החוק הנוכחי מתכננת קרקעות מדינה בלבד. את השינוי המדובר מוביל יו"ר הוועדה, דודי אמסלם, על אף התנגדות חריפה לנושא מצד משרד המשפטים, המזהיר מפני התגברות הסכנה לעבירות הון-שלטון בעקבות המהלך.

כוונתה המקורית של הצעת החוק הממשלתית היתה לסייע בקידום התכנון של מתחמי קרקע פרטית שבהם קיים מספר רב של בעלים. תכנון מתחמי קרקע שכאלה נחשב מסובך ובעל חסמים רבים, ולכן על פי ההצעה שהגיש משרד האוצר, רק מתחמי קרקע פרטית שבהם לפחות 50 מחזיקים שונים בקרקע – יוכלו לעבור לתכנון מהיר בותמ"ל. עוד הרחיבה ההצעה את סמכויות הוותמ"ל כך שיוכל לעסוק בתכנון של מתחמי פינוי-בינוי, אשר גם קידומם נחשב איטי ומורכב במיוחד.

ההצעה בנוסחה הממשלתי עברה בכנסת בקריאה ראשונה, ואולם כאשר הגיעה לדיונים בוועדת הפנים החל אמסלם לדחוף לביטולה של ההגבלה בחוק המחייבת מספר רב של בעלים, וקרא לפתוח הוותמ"ל לתכנון בקרקעות פרטיות באשר הן. מדובר בעמדה הזוכה לתמיכה של מספר חברי כנסת בוועדה, אך אינה מקובלת על משרד המשפטים. מתנגדים נוספים הם השלטון המקומי והגופים הירוקים – החוששים מתכנון פרוע וחסר הבחנה בשטחים פתוחים.

בדיון האחרון בנושא שהתקיים בפברואר האחרון והיה סוער במיוחד, טענה נציגת משרד המשפטים, עו"ד כרמית יוליס, כי פתיחת השימוש בכלי רב העוצמה הזה בפני בעלי קרקע פרטית הוא מהלך שצפוי להעניק להם הטבות חסרות תקדים, ולהפר את מערכת האיזונים שעליה נשענת מערכת התכנון. "הרעיון המרכזי שאיפשר את הקמת הוותמ"ל היה שהמדינה היא היזמית", טענה יוליס. "לא סביר שאפשר יהיה להתגבר על כל מערכת התכנון. ההצדקה היחידה להתגברות על כל מערך התכנון הסטטוטורי היא שמדובר בקרקע ציבורית וביוזמה תכנונית של המדינה". עוד התריעה יוליס כי פתיחת הוותמ"ל ליזמים פרטיים צפויה ליצור לחץ אדיר על הוועדה מצד בעלי הון המעוניינים כי בקרקעותיהם יקודמו תכניות במהירות – באופן שיגדיל משמעותית את הסיכוי לעבירות הון־שלטון.

מנגד טען אמסלם כי המדינה נוקטת מוסר כפול כאשר היא מונעת מיזמים פרטיים את המסלול התכנוני המהיר שממנו היא נהנית. "אם רוצים לעודד בנייה בקרקעות פרטיות, מה זה משנה אם יש לקרקע בעלים אחד, 20 או יותר מ-50?", תהה בדיון. "אם אתם מתכוונים ללכת על נוסח שמגביל את החוק לקרקעות עם יותר מ-50 בעלים - תמשכו את הצעת החוק. אני לא רואה מדוע לא לאפשר גם לבעלים פרטי אחד להגיש תוכנית לותמ"ל, בתנאי שבקרקע ייבנו 750 יחידות דיור".


במשרד האוצר,, שם היו רוצים לראות את הצעת החוק מתקדמת, מנסים לפשר בין הצדדים. בחודשים האחרונים התקיימו מספר פגישות בין יו"ר הוועדה אמסלם לנציגי האוצר והמשפטים על מנת לנסות להגיע להסכמות, אך ללא הצלחה. אתמול (ג') החליט אמסלם להעלות לאישור הוועדה את הצעת החוק בהתאם לנוסח שהציע - כלומר באופן שיאפשר גם לבעלי קרקע פרטית להגיש את תוכניותיהם לותמ"ל.

"פתח נרחב לשחיתות"

למהלך מתנגדת שורה ארוכה של גופים, בהם כל ארגוני השלטון המקומי. במכתב משותף ששלחו יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר פורום הערים העצמאיות (פורום ה-15) רון חולדאי ויו"ר מרכז המועצות האזוריות עמיר ריטוב לשר האוצר משה כחלון, הם תקפו בחריפות את הצעת אמסלם. "אנו מבקשים להבהיר באופן נחרץ וברור כי אנו מתנגדים ליוזמה זו, שתהווה פתח רחב לשחיתות פוטנציאלית ומינהל בלתי תקין כאשר אינטרס פרטי צר של גורם יחיד, אדם או חברה יזמית פרטית יוביל לקידום תכניות בנייה נרחבות תוך התעלמות מאינטרסים ציבוריים ודריסת כל תכנון קודם. אין כל הצדקה ציבורית, מוסרית או משפטית לאפשר זאת", כתבו.

החברה להגנת הטבע הוציאה אף היא הודעת גינוי ליוזמה: "הרחבת סמכויות הוותמ"ל לקרקעות פרטיות, פינוי בינוי והסרת הנטל החברתי מהחוק, מגדילה ביתר שאת את הפגיעה במערכת התכנון הקיימת ובמערך האיזונים והבלמים של קבלת ההחלטות התכנוניות בישראל. אנו סבורים כי יש לבטל את חוק הוותמ"ל ולא להרחיב את סמכויותיו. אנו רואים סכנה מוחשית בכך שהליך תכנון מקוצר זה, יפגע בחוסנן של הערים בישראל ובעקרונות הדמוקרטיים של הליך תכנון תקין, המבוסס על שקיפות שלטונית ושיתוף ציבור משמעותי".
משרד המשפטים ועדת הפנים תכניות בנייה קרקעות מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד