כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

המלחמה במעשנים: העישון בפארק ייאסר?

שר הבריאות מתכוון לפרסם בתוך כמה שבועות צו שיאסור לעשן, בין היתר, במקומות בהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמים ובגני שעשועים

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



שר הבריאות יעקב ליצמן מתכוון לפרסם בתוך כמה שבועות צו שיגביר את האיסור לעישון, כך שיוטל איסור במקומות שבהם נערכים אירועים והופעות תחת כיפת השמים, יאסר על העישון בכל מקום במתחם של בית חולים או מרפאה, לרבות מחוץ למבנים, ולמעט איזורי עישון מוגדרים ומרוחקים ככל שיקבעו, וכן מחלקות סגורות.

ליצמן הודיע על כך בדיון שנערך הבוקר (ד') בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות שעסקה בעישון.

כמו כן, יקבעו איסור עישון במקומות המשמשים לפעילות גופנית או לספורט גם אם אינם במבנה, ייאסר על עישון באיזור הכניסה של גן ילדים, בגני שעשועים ציבוריים המיועדים לילדים, באיזור הכניסות והיציאות למשרדי הממשלתי, ובטווח של 10 מטרים מהכניסות והיציאות. כמו כן, ייאסר עישון בחניון מקורה ובגני חיות.

משרד הבריאות הגיש באחרונה את נוסח הצו לאישורו של משרד המשפטים ובשבוע הבא יוגש לאישורה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת. הצו יקבע כהוראת שעה לשלוש שנים.

כמו כן, ליצמן מגבש צו שיכלול איסור מוחלט של חדרי עישון במקומות שבהם העישון אסור היום אך קיימת אפשרות להקצאת אזור או חדר עישון, כמו אולם קולנוע, תיאטרון, ספרייה, מוסד להשכלה גבוהה, תחנה מרכזית, תחנת רכבת, מסעדות ובתי קפה, אצטדיון, סניף בנק או סניף דואר, מקומות עבודה, קניון ואולם שמחות.

לגבי בתי אבות יבוצע תיקון לנוסח הקיים של צו שייאסור עישון בבית אבות או בדיוק מוגן למעט חדר מגורים שלא גר בו מי שאינו מעשן, או חדר נפרד לחלוטין שהוקצה לעישון בידי הנהלת המקום אם הוקצה, ובלבד שיש בהם סידורי אוורור תקינים והעישון בהם אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של המקום.

ליצמן הודיע גם שהוא מתכוון להגיש בקרוב הצעת חוק להגבלת השיווק למוצרי טבק, כך שכל פרסום של מוצר טבק יחייב את מפרסם המודעה לממן ולפרסם מודעה נגדית באותו היקף, בנוסח שיקבע על על ידי משרד הבריאות. הוראה זו תהיה תקפה בעיתון ובאינטרנט.

עוד הוסיף כי החוק יקבע שגודל האזהרה של קופסאות הסיגריות גדל ל-20%, יאסר יצור ושיווק של מוצרי מזון או צעצועים הדומים למוצר טבק. כמו כן ייאסר על החברות לחלק מוצרי טבק ללא תמורה או בעבור הצטרפות לרשימת דיוור. חברות הטבק יחויבו לדווח לשר הבריאות על תכולתם של מוצרי הטבק ורעילותם של המרכיבים.

גם הקנסות הקבועים על מי שיעבור על החוק יוגדלו, ויוסמכו מפקחים בבתי החולים הממשלתיים נוספים לאכיפת הגבלות העישון. משרד הבריאות ייצא בתוך 3 חודשים במכרז להקמת "קו גמילה לאומי".

ליצמן אמור היה להציג בוועדה את דו"ח העישון לשנת 2016. אבל הודיע שהוא לא מגיש את הדו"ח מאחר שקיבל השגות על החוק. הוא הוסיף כי הוא מעוניין להגיש את הדו"ח בהקדם אך לא נקב במועד.

"ישראל נרדמה במלחמה להגבלת העישון"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי קיבל פנייה מראש המרכז הישראלי לבקרת מחלות פרופ' תמי שוחט שלפיה, שבשנת 2016 היתה עלייה בלתי מוסברת בעישון, ובלתי סבירה ביחס לשנת 2015 שאי אפשר להסביר אותה בקווי מגמה. בנוסף הנתונים מצביעים על ירידה בעישון בשנת 2017, ובחלק מהמקרים ירידה ל-2015. אנו מעדיפים לעשות ניתוח מעמיק של הנתונים וכן השלמות כדי להציג נתונים שלמים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) טענה כי "ישראל נרדמה במלחמה להגבלת העישון והיא משרכת לאחור בצעדים נגד העישון. המהלכים לאיסור על עישון במקומות נוספים ומסוימים הם מאוד מינוריים ולא מרחיקי לכת".

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר שהוא לא מרגיש שליצמן הכריז מלחמה נגד העישון. "תכריזו מלחמה ותשתמשו במשאבים שיש לכם. והכנסת תעזור להם להציל מיליוני אנשים מסכנת חיים".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) טען כי "המצב חמור. יש תחושה שהמשרד לא אגרסיבי במאבקו נגד העישון. יש לתקן את החוק על מנת שאזרחים יוכלו לתבוע את חברות הסיגריות בגין נזקי העישון. הטריקים של חברות הסיגריות הם אין סופיים והם מצליחות לבצע פרסום סמוי באמצעות שיגור עיתונאים לחו"ל".

ויכוח פרץ בין ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) שכיהנה כשרת בריאות בממשלה הקודמת לבין ליצמן. גרמן טענה כי "במשך השנתים וחודשיים שאתה במשרד לא עשית דבר ולא העברת ולוא חוק אחד נגד העישון". ליצמן השיב לה "כמו שאת לא עשית שום דבר כשהיית שרת הבריאות".

גרמן תבע שמשרד הבריאות יאסור על שיווקה של הסיגריה האלקטרונית "אייקוס", כפי שקורה בארה"ב. כיום הסיגריה האלקטרונית משווקת כסיגריה. לדבריה, "אתה נותן לחברה סינית שמוכרת לנו את הסיגריה האלקטרונית במסווה של צלופן שקרים לשווק אותה ועל די כך להמשיך ולזרוע הרס ומוות". ליצמן השיב שהוא ממתין להחלטת ה-FDA בארה"ב בעניין.

ח"כ יהודה גליק (ליכוד) קרא לליצמן "אני מאוד מקווה שתוביל את המלחמה נגד העישון כמו שנלחמת להנהגת טיפול שיניים חינם ילדים ונגד מזון עתיר שומן".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע שבקרוב תקיים הוועדה דיון נרחב בסוגיית העישון שבו ישתתפו נציגי הגופים האזרחיים.

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת הגיב כי "בנושא המאבק בתעשיית הטבק שר הבריאות יעקב ליצמן הוא חלק מהבעיה ולא יכול להיות חלק מהפתרון. שר בריאות שמתנגד לאיסור פרסום מוצרי טבק באופן גורף בעיתונות הכתובה הוא חלק מהבעיה. שר בריאות שמתנגד לתמונות זוועה על חפיסות או חפיסות ריקות מלוגו ותמונות הוא חלק מהבעיה. שר בריאות שרק מדבר מאז שנכנס לתפקידו על מאבק בתעשיית הטבק אך נותר בדיבורים ובאפס מעשים הוא חלק מהבעיה. שר בריאות שנאלצנו השנה לגרור לבג"ץ, וניצחנו אותו, כדי שיכיר ב"אייקוס" כמוצר טבק זה שר בריאות שחייבים להוליך הביתה וזאת לזכר 200 אלף ישראלים שלפי הערכות מתו בישראל מעישון ב-30 השנים האחרונות ולמען הקורבנות שלצערנו בדרך".
עישון מקומות ציבוריים אירועים משרד הבריאות יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד