י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שימוש בסמארטפון בזמן נהיגה? במשטרה יודעים מה הגורם מספר 1 לתאונות דרכים קטלניות

רשומות המשטרה לא מתייחסות לשימוש בסמארטפון כגורם לתאונות • אור ירוק: "המשטרה לא נוכחת, והנהגים לא מפחדים לעבור על החוק"

תאונת דרכים. צילום: זק"א
תאונת דרכים. צילום: זק"א





נהיגה במהירות מופרזת היא הגורם המרכזי לתאונות דרכים קטלניות בישראל, כך עולה מנתוני המשטרה שהגיעו לידי TheMarker. על פי הנתונים, ב–2016 אירעו 69 תאונות דרכים עם הרוגים בשל עבירות מהירות — יותר מאשר כל סיבה אחרת. ואולם ישנו חור גדול ברשומות המשטרה — הן אינן מתייחסות כלל לשימוש בסמארטפון בזמן נהיגה כגורם לתאונות.

גם ב–2015 מהירות מופרזת היתה הסיבה העיקרית לקטל בכבישים, כך לפי דו"חות המשטרה. מומחי תחבורה נוהגים לקשר נהיגה במהירות מופרזת גם לתאונות אחרות, מסוג "בריונות כביש", שנגרמו בשל אי־שמירת מרווח בין כלי הרכב (29 תאונות קטלניות ב–2016), ותאונות שנגרמו בשל מעבר לא זהיר בין נתיבים (22 תאונות קטלניות ב–2016).

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), בשנה שעברה אירעו 319 תאונות קטלניות. לכן, בחיבור של שלוש הסיבות האלה עולה כי כל תאונה שלישית נגרמה בשל נהיגה שלא תאמה את תנאי הדרך.

הדברים מקבלים חיזוק גם מדו"ח שפירסמה ב–2016 המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC), הקובע כי מהירות מופרזת, או נהיגה שאינה הולמת את תנאי הדרך, היא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים באירופה, וכי כשליש מהתאונות הקטלניות מיוחסת לסיבה זו.



לפי נתוני המשטרה, הסיבה השנייה לתאונות הדרכים הקטלניות שאירעו ב–2016 היא אי־מתן זכות קדימה להולך הרגל (45 תאונות), והסיבה השלישית היא התנהגות הולך הרגל (40 תאונות).

תופעת לוואי קטלנית של העולם הדיגיטלי

מרשימת הגורמים לתאונות שפירסמה המשטרה בולט בהיעדרו הסמארטפון. אף שהיסח הדעת שיוצרים המכשירים הניידים הוכר כמכת מדינה על ידי אגף התנועה במשטרה, ואפילו מונתה "ועדת סמארטפונים" מיוחדת ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שמטרתה למצוא פתרונות לתופעת הלוואי הקטלנית של העידן הדיגיטלי — אפילו הסטטיסטיקה הבסיסית אינה ידועה לאיש. את היעדר השימוש בטלפונים ניידים כגורם לתאונות קטלניות הסבירו בעבר במשטרה בכך שבעת חקירות המשטרה קשה להוכיח כי השימוש בטלפון הוא שהביא לפגיעה.

"150 ניידות משטרה במקום 450"

מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל עולה באופן עקבי מאז 2012. מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה, מפנה אצבע מאשימה לאכיפה הרופפת: "כשמשטרת התנועה כמעט ואינה נמצאת בכביש, ויש רק כ–150 ניידות משטרה במקום 450 שהיו צריכות להיות — לא פלא שהנהגים אינם מפחדים לעבור על החוק ונוסעים במהירות מופרזת בכבישים. כשאדם רואה ניידת משטרה או מצלמת מהירות הוא מוריד באופן טבעי את הרגל מהגז, לא משתולל ולא נוהג בפראות".

לדברי קיטה, "הממשלה חייבת לחזק את אגף התנועה במשטרה, במטרה להגביר את הנראות והנוכחות המשטרתית בכבישים כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים — ולא לשם הגדלת הקנסות. במקביל, חייבים להציב מצלמות בכבישים שבהם יש קשר בין מהירות מופרזת לתאונות דרכים. המצלמות חייבות להיות בולטות ומשולטות כדי להתריע בפני הנהגים שהם נכנסים לקטע כביש מסוכן. במקומות שבהם המשטרה נוכחת ויש מצלמות אנחנו רואים באופן ברור ירידה במספר תאונות הדרכים והנפגעים".

472 תאונות אופניים

מנתוני המשטרה עולה כי ברוב האירועים היו מעורבים כלי רכב פרטיים (70%), אלא שהנתונים מעידים גם על המעורבות הגדולה של האופניים החשמליים בתאונות הדרכים. אף שמספר האופניים החשמליים נמוך משמעותית ביחס לזה של האופניים הרגילים, מספר התאונות כמעט זהה — 224 תאונות אירעו במעורבות אופניים חשמליים לעומת 248 תאונות במעורבות אופניים רגילים.

עוד עולה מהנתונים כי ב–2016 אירעו תשע תאונות דרכים במעורבות רכבות; 82 תאונות במעורבות טרקטור; משאיות היו מעורבות ב–570 תאונות דרכים (4%); ואוטובוסים היו מעורבים ב–734 תאונות (5%); כלי הרכב הכבדים היו מעורבים בקרוב ל–10% מתאונות הדרכים — כמעט בכל תאונה עשירית; 1,886 אופנועים וקטנועים היו מעורבים בתאונות דרכים ב–2016, והם מהווים כ–13% מסך כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים.
תאונת דרכים תאונה קטלנית שימוש בטלפון משטרת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד