כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

כולל סמוך להר ומלגה כספית: כך סוחפים חרדים לעלות להר הבית

למרות האיסור החמור בו אסרו גדולי ההלכה במשך השנים את העלייה להר הבית, ישנה קבוצה גדלה והולכת של חרדים שעוברים על האיסור ועולים להר • כעת מתברר כי כולל מיוחד המעניק לתלמידיו מלגה כספית, מושך חרדים לעלות להר

כולל סמוך להר ומלגה כספית: כך סוחפים חרדים לעלות להר הבית



הפיגוע הרצחני בהר הבית בסוף השבוע שעבר, הוביל למצב מפתיע בו לראשונה מזה 45 שנה, היה מתחם הר הבית שמם כמעט לחלוטין, אך כעבור ימים ספורים נפתחו שערי ההר ולמבקריו היהודים - ביניהם קבוצה גדולה של חרדים - התאפשר להסתובב בהר ללא הליווי של נציגי הוואקף.

כידוע, כל גדולי ההלכה, כולל רבני הרבנות הראשית, אסרו באיסור חמור את העלייה להר הבית עד שייבנה בית המקדש. גם מהפן ההלכתי של איסור העלייה בטומאת מת, וגם מצד ההתגרות באומות הנוצרת מכך, כשהעולם הערבי מסית כי היהודים העולים זוממים לפגוע במסגד אל אקצא בהר.

כעת מסתבר כי יש מי שגם מושך את אותם חרדים לעלות להר על ידי לימוד בכולל מיוחד הסמוך להר.

בעלון הציונות הדתית "שביעי", מפרסם היום הכתב יוסף ארנפלד כי תלמידי ישיבת הר הבית עולים להר ולומדים בו. "אם להתפלל אי אפשר, הרי שללמוד אפשר, ואת זה עושים תלמידי ישיבת הר הבית, הממוקמת בפתח ההר, סמוך לשער המוגרבים. הישיבה ממוקמת במבנה יביל, במקום בו ישנם ספסלים המיועדים עבור היהודים הממתינים לתורם לעלות להר הבית".

"הרעיון הוא לעלות להר הבית כאשר לפני ו/או אחרי, יושבים ולומדים גמרא, רמב"ם ושאר עניינים הקשורים למקדש" – מסביר הרב אליהו וובר, שעומד בראשות הישיבה שהוקמה בתחילת 'זמן קיץ'. "בישיבה לומדים אברכים ובחורים שחשקה נפשם בעלייה יומית להר הבית, כאלה שהיו עולים להר בתדירות נמוכה יותר. מסגרת הלימוד הוסיפה דחיפה לעניין והפכה את העלייה לרצינית ומכובדת יותר, ובעלת אופי תורני יותר".

הוא מספר "בהר עצמו לא נותנים להכניס ספרים ללמוד, מצד שני הם מרשים לדבר בלימוד, אז יש הרבה דיונים על ההלכות שקשורות למקדש שנלמדו באותו יום, קודם לכן. זה גם משפיע על אופי כלל הביקורים. עד לא מזמן האווירה בחלק מהביקורים הייתה קצת של טיול והיום כבר הרבה יותר ברצינות וכובד ראש".

הרב וובר, חרדי המשתייך לחוג הליטאי, בו כמובן אוסרים בתוקף את העלייה להר. "אני מסתמך על זה שאין פסיקה ברורה בנושא" – הוא מסביר. "הפסיקה של הרבנים מבוססת על פסיקה של רבנים קודמים, שמבוססת על פסיקה של רבנים קודמים – שמתבססת על חשש שאנשים יעלו למקום המקדש, כאשר עניינה של הפסיקה הוא שלא יכנסו למקום המקדש ולא הר הבית. מעולם לא נאסר כזה דבר. מעבר לזה, חשבתי שאשלם על כך גם מחיר חברתי, אבל להפתעתי החברה החרדית שומעת את הנימוקים ומאפשר לי לעשות כהבנתי. בכולל יש קבוצת אברכים חרדית מכובדת. גם אצלם יש כאלה שמשלמים מחירים, אבל פחות ממה ששילמתי".

לדבריו מדובר בישיבה מסודרת לכל דבר, שאפילו מעניקה מלגות לאברכים, בתנאי לנוכחות של לפחות שעתיים ביום, כולל העלייה להר. גיוס התלמידים הגיע מתוך מחנה העולים. "לומדים אצלנו כיום 24 תלמידים. התחלנו בשיחות שקטות עם העולים הקבועים יחסית. ברגע שהתיישבנו שם הנוכחות שלנו מורגשת, וגורמת לכך שאחרים שלא לומדים בכולל ומחכים לעלות להר, לא מתחילים לעשות בלגאן בזמן ההמתנה, אלא מצטרפים ללימוד ודנים בסוגיות שקשורות".

היחס של המשטרה לישיבה מסתמן גם הוא כחיובי. "כשזה התחיל, דברנו עם השוטרים ולאט לאט זה הפך להיות יותר קבוע. היום נראה לי שהמשטרה מאוד מרוצה מזה, שמעתי כמה פעמים שהם אומרים כי 'במקום לשגע את השוטרים מתי הם כבר יוכלו לעלות, עסוקים בללמוד בכולל'. זה עושה אווירה נעימה בכניסה. בהתחלה היינו צריכים להביא בכל פעמים את הספרים, עם הזמן השארנו אותם שם ולפני שבוע אישרו לנו להכניס ארון איחסון לספרים. לאט לאט המקום מקבל אופי ישיבתי לכל דבר. למשל השבוע ביום בגלל הלחץ בעלייה להר, אחרי מספר ימים שההר היה סגור למבקרים, בקשו שלא נפתח את השולחנות, אז כמובן שכבדנו את בקשתם. אנחנו לא באים להפריע להם, אז אנחנו מסתדרים".

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' סירב הרב וובר להתייחס לכמות המלגה ואמר כי אין מדובר בסכום גדול. לדבריו "לא קיבלנו אף אחד בגלל המלגה".
הר הבית חרדים מלגה כולל הר אליהו וובר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד