כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

והיכן השקדנים מבלים בימים אלו? בבתי-המדרש • פרויקט מיוחד

אלפי תלמידי הישיבות יצאו ל'בין הזמנים' אך ברחבי הארץ פועלות עשרות ישיבות 'המשך הזמן' לצד ישיבות בין הזמנים הוותיקות • ומי מממן את התעשייה?

בחור שוקד על לימודו בימי 'בין הזמנים'. צילום: מנחם הלוי
בחור שוקד על לימודו בימי 'בין הזמנים'. צילום: מנחם הלוי



אלפי תלמידי הישיבות יצאו לחופשת בין הזמנים של חודש ניסן. 'בחדרי חרדים' בדק מה הם עושים בימים אלו. מתברר, כי רובם ממשיכים להתמיד כמעט כמו במהלך ה'זמן', אולם במסגרות אחרות, קלילות יותר.

בתי המדרש בשכונות החרדיות – מלאים בימים אלו עד אפס מקום. האברכים המקומיים מקימים ישיבות בין הזמנים, מגייסים תרומה לתרומה – ומשלמים ללומדים סכום סמלי לכל שעה.

חלק מהישיבות מקיימות ישיבות בין הזמנים רשמיות. כך היא למשל ישיבת 'אורחות תורה', המקיימת ארבעה סניפים – בירושלים, בבני ברק ובמודיעין עילית - בניצוחו של מנהל הישיבה, הרב יעקב ויזרז'בינסקי

מהיכן הכסף? משרדי הממשלה בקושי מממנים את הישיבות במהלך השנה, שלא לדבר על ישיבות בין הזמנים.

למארגני ישיבות בין הזמנים תשובה אחת: נס.

"עלות האחזקה היא גבוהה במיוחד", אומר ל'בחדרי חרדים' עסקן שהקים ישיבת בין הזמנים המונה מאות תלמידים בשכונת רוממה בירושלים. "המלגות ללומדים, האוכל והנסיעות של ראשי הישיבות, אבל הקב"ה עוזר. פעם זה אבא של בחור שתורם את האוכל לע"נ אמו ע"ה, ופעם זה 'מקובל' מפורסם ש'נדלק' על הרעיון והחליט לסייע".

ישיבת בין הזמנים. צילום: מנחם הלויצילום: ישיבת בין הזמנים. צילום: מנחם הלוי
ישיבת בין הזמנים. צילום: מנחם הלוי


מאריכים את ה'זמן'

לצד ישיבות בין הזמנים השגרתיות הקיימות מזה שנות דור, גילינו תופעה מבורכת ומתפתחת של ישיבות 'המשך הזמן'.

מאות בחורים מחליפים אווירה. הם יוצאים לישיבה אחרת מזו בה הם לומדים במהלך השנה - וממשיכים בסדר לימוד כרגיל של עוד כשבוע ימים ואף לנים במקום הלימוד. במסגרת הישיבה, נאמרים שיעורים ושיחות מגדולי ראשי הישיבות, שמגיעים לכבד את התלמידים הממיתים עצמם באוהלה של תורה גם בימי בין הזמנים.

חלוצת ישיבות המשך הזמן, היא ישיבת 'תורת ישראל', שהוקמה על-ידי הגרי"ד גרוסמן לעילוי נשמת אביו, הגאון רבי ישראל גרוסמן זצ"ל.

במשך שנים פעלה הישיבה במוסדותיו 'מגדל אור' במגדל העמק. הפעם היא מתקיימת בהיכלה של ישיבת 'נחלת הלווים' בעיר חיפה, בהשתתפות 230 בחורים מטובי ישיבות חברון, פוניבז', בית מתתיהו, אור ישראל, מיר ברכפלד, עטרת ישראל, גרודנא, נתיבות החכמה ותורת זאב.

הגר"ב שרייבר, ראש ישיבת נתיב הדעת' (קפלן), כובד למסור את שיעור הפתיחה.

הישיבה תסתיים ביום שני הבא.

ישיבה נוספת, הפועלת בימי בין הזמנים בסגנון זה, היא ישיבת 'אבי עזרי'. בשנים עברו הישיבה התקיימה בערי הלווין החרדיות טלז סטון וביתר עילית. הפעם היא נפתחה בהיכל ישיבת 'אור אליעזר' של הרב שלום-בער סורוצקין בבית שמש.

רוב הבחורים מגיעים מהישיבות פוניבז', מיר ברכפלד, כנסת יצחק חדרה וגרודנא. גדולי ישראל מגיעים לשאת דברי חיזוק ושיעורים לבחורים, בשנים עברו היה נושא את משא הפתיחה הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל.

תלמידי ישיבות 'המשך הזמן' לא פוסקים לדבר על השבת והמלווה מלכה המתקיים בצאתה ומתאפיינת באווירה מיוחדת, שלא קיימת בישיבות הליטאיות. בשנים עברו שבתו עם התלמידים הליטאיים הגר"ל מינצברג מ'התמידים' והמשפיע החסידי רבי אלימלך בידרמן.

הפעם, גם מתמידי הישיבות הקטנות לא קופחו.

במושב חמד נפתחה לראשונה ישיבת המשך הזמן, המונה למעלה ממאה בחורים רציניים מהישיבות הקטנות, שעברו סינון קפדני. מאחורי היוזמה עומד הגר"ח מישקובסקי.

בכל יום יתקיים שיעור כללי מראש ישיבה אחר ושיחת חיזוק ממשגיח מוכר. אמש (ג) מסר שיעור כללי הגר"ב ויסבקר ראש ישיבת בית מתתיהו.

בניגוד לתלמידי הישיבות הגדולות, תלמידים אלו לא מקבלים שכר על לימודם - ומקבלים הוצאות נסיעות בלבד.

אורח הכבוד. הגרב"מ אזרחי. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקיצילום: אורח הכבוד. הגרב"מ אזרחי. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
אורח הכבוד. הגרב"מ אזרחי. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי


השאלה של ה'ראש-ישיבה'

ארגון 'בני הישיבות' בשיתוף עם ארגון 'דרכי חנוך', יקיים השבת גיבוש ייחודי במודיעין עילית עבור מאות בחורים מהישיבות הקטנות.

אורח הכבוד הוא ראש ישיבת עטרת ישראל הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, שישבות בעיר אצל תלמידו אליעזר סברדלוב.

בשבת אחר הצהריים יתקיים סדר לימוד למאות בני הישיבות שיבואו ללמוד בישיבת 'אמרי צבי'. במהלך הסדר, ישאל הגרב"מ שאלה בלימוד וידריך את הנערים הצעירים כיצד להגיע לתשובה הנכונה באמצעות מראי מקומות ובשיטת 'עמל התורה' המסורתי מזה שנות דור.

לאחר תפלת מנחה, יאכלו בני הישיבות סעודה שלישית במחיצתו של ראש הישיבה, שישא דברי חיזוק לכבוד הצעירים שהחליטו להקדיש את ימי 'בין הזמנים' לעוד כמה דפי גמרא.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד