ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

פסח בפתח • בעד ונגד השהיה במלון בחג

האם בית מלון הוא מקום ראוי להתארח בו בפסח? • הגר"מ נחשוני: "לרוב מדובר באנשים מבוגרים, שאינם חפצים להטריח" • הגרא"ל כהן: "קשה לדעת מה מתרחש בין כותלי המטבח"

פסח בפתח • בעד ונגד השהיה במלון בחג



פסח בפתח. סוכני הנופש השונים כבר סגרו דילים בראשית החורף, עם בתי מלון שונים לקראת חג החרות. לרבים, אין חירות טובה יותר מזו שבשהייה בבית מלון, בית הארחה ודומיהם.

הסוכנים סבורים כנראה כי בסוגיה זו, שואלים ודורשים כבר תשעים יום קודם החג... על פי כמות המודעות, דומה כי לפחות שליש מהציבור שומר התורה והמצוות, עושה את חג הפסח לא בצל קורות ביתו.

אין חולק על כך, כי הבית בפסח, הוא האופציה הראשונית, המועדפת וההולמת, מחמת כל הסיבות והנסיבות.

מאידך, האם בית מלון, בשונה מסתם שבתות השנה, הוא מקום ראוי להתארח בו בחג הפסח או שראוי להדיר רגליים מבתי מלון, דווקא בגין החומרות, הדקדוקים ושאר ירקות, שאפשרות יישומם אינה עולה בקנה אחד עם הרצוי בחג מיוחד זה?

בעד • הגאון רבי רבי משה נחשוני, רב מחלקת הכשרות בראשון לציון

הגאון רבי משה נחשוני, רב מחלקת הכשרות בראשון לציון, הפורס את חסותו על בתי מלון רבים בחג הפסח, מצדד בזכותם של אלו הנופשים במלון, אם כי בהסתייגות מסוימת.

"אין ספק שלכתחילה, יהודי ירא שמים צריך לשהות בפסח בביתו ולא לצאת לגלות... מעולם לא נהגנו לצאת מהבית, וגם הציבור ברובו הגדול, נוהג שלא להתערב זה בזה כידוע בחג, קרי, שלא לסעוד אצל מכרים וידידים, שכן לכל אחד חומרות וסייגים שונים בפסח, על פי מסורת אבותיו, ואין מנהגו של אחד כדינו של רעהו. ראוי, אפוא, לשהות בבית בפסח, ולצאת לדרך-לירושלים, רק אם נזכה בעזרת ה' להקריב את קרבן הפסח עוד השנה.

אולם, למרות האמור, ראוי לצדד בזכותם של אלו הנוהגים לנפוש במלון. מהיכרותי הקרובה עם חתך האוכלוסיה העושה זאת, ניתן לומר שמרביתה נוקטת כך רק מחמת אילוצים כאלו ואחרים, למעט יוצאים מהכלל.

מדובר באנשים שהם הורים לילדים נשואים, ואין בכוחם לבשל עבור הצאצאים ויוצאי חלציהם המבקשים להתארח בביתם, זה ביום א' וזה ביום ב'. חג הפסח אינו זול, והעלויות כבדות ביותר. כאשר הוצאות גדולות ומאמץ פיזי רב מתנקזים יחדיו, הרי שהם מעדיפים לצאת לבית מלון ולפטור עצמם מחובת אירוח.

לעיתים מדובר באנשים מבוגרים, שאינם חפצים להטריח ולהיות כאבן ריחיים על צווארם של הילדים, ומבכרים את היציאה לבית מלון, שם הם חשים כבני מלכים, לעומת שהייתם אצל הילדים, שם הם עלולים להיות עליהם לטורח. יש כאלה, שעבורם השהיה במטבח בכל ימות החג, מהווה מעמסה אדירה בגין הסיבות שהזכרנו, ועילות נוספות, ועבורם המונח 'בני חורין', לא יכול לבוא לידי ביטוי, זולת כאשר הם מתארחים בבית מלון.

אנו מבחינים במפורש, גם אצל אותם אנשים, שינוי בדפוסי התנהגותם בחג. כמעט ואין פנאי לטייל, וגם במעט הזמן שעומד לרשותם הם בעיקר לומדים, נחים ושואפים אוויר צח. כך שאין מקום להלין על אלו, שכורח הנסיבות, דוחק בהם לצאת לפסח, ומבחינתם, בצדק".

נגד • הגאון רבי אשר לעמיל הכהן רב קהילת חסידי חב"ד בביתר עילית

הגאון רבי אשר לעמיל הכהן, רב קהילת חסידי חב"ד בביתר עילית, מביע שאט נפש ואינו חושך את שבטו מאלו החוגגים את הפסח במלון ומכנה אותם פורקי עול.

"כל אחד יודע כי בבית, נוהגים ונוקטים בכל החומרות ודקדוקי הכשרות, איש איש כפי מעלתו ומסורת בית אבות. כאן אפשר לדעת מה מכניסים לפה, כל שאלה שמתעוררת מובאת לרב, וניתן לומר שעם ישראל מהדר ברובו הגדול שלא לצאת מהבית, וכך יש לנהוג.

לדעתי, יציאה לבית מלון לפסח, מהווה פריקת עול. קשה לנו לדעת, מה מתרחש בין כותלי המטבח בכל ימות השנה. ואם כך, הרי שבפסח הבעיה חמורה שבעתיים. אין לך אדם בישראל שאיננו מקפיד בפסח, יותר מכל ימות השנה, על מנהגים וחומרות יתירות. ודווקא כאן, מתירים את הרסן, ובאים להתארח בבית מלון? האם יש לו שמץ של מידע, מה בדיוק ארע במרוצת החג בין הצלחות והסירים, מחסני המזון, המסדרונות ויתר אגפי המלון? וכוונתי בהחלט, לאותם בתי מלון ברמות כשרות מהודרות, שהמטבחים נמצאים בפיקוח צמוד. למרות זאת, אין ולא ניתן שיהא פיקוח אבסולוטי.

אם נפלו למשל מצות על הקרקע, שכל בר דעת יודע, שלא משתמשים בהם יותר בפסח, מי יתקע לידינו שהמלצר אינו מרים את המצות הללו ובולל אותם עם מצות מהודרות אחרות? ישנה ערובה כלשהי לכך שהמצות שהאורחים המכניסים לפה, לא נרטבו, לאלו המקפידים שלא לאכול שרויה? דוגמאות לא חסרות.

יהודי שומר תורה ומצוות, המתאונן כי אין לו כח לנקות את הבית, יש לבדוק אחריו היטב לגבי התנהגותו כל השנה. אדם לא יכול להשתמט ולומר, אין לי כח לנקות את הבית. בכסף שהוא מבזבז ומוריק אל קופת בית המלון, כאשר עלות שהות בני זוג לשבעה ימים מסתכמת במינימום חמשת אלפים שקלים ומעלה, הוא יכול לשכור עוזרות שינקו לו את הבית, ולרכוש את מוצרי החג בהרחבה גדולה.

צא וראה עד כמה הקפידו על הכשרות בחג הפסח. רוב מנין ובנין בני ירושלים, מקפידים על סינון מים לפני הפסח, ואינם שותים מי ברז במרוצת החג. וזה שמפנה עורף למנהג אבותיו, ולא משנה לו, טיבם של המים שהוא מכניס לפיו בבית המלון בו הוא מתארח, אין דרך להגדירו, זולת פורק עול".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד