ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

רזים וסודות • הגדת השל"ה הקדוש • ספר חדש

רבי ישעיה הלוי הורוויץ - השל"ה, הצטיין בהגות המשלבת את כל מכמני פרד"ס התורה • הגדה חדשה מציגה את תורתו על הפסח והגאולה השזורה פלאים וסודות

על קברו של השל"ה הקדוש. צילום: יעקב נחומי
על קברו של השל"ה הקדוש. צילום: יעקב נחומי



"כל עניני החירות שאנו עושים בליל הסדר הוא חירות הנפש", כך מסביר השל"ה הקדוש המבאר את עומק ענינו של ליל הסדר.

לא גאולת החומר והגוף אנו חוגגים, הינו מסביר, אלא את הגאולה הפנימית ממ"ט שערי הטומאה של מצריים הרוחנית.

"לפיכך", הוא מוסיף ומבאר, "כל שנה ושנה יכול אדם שוב להיגאל בנפשו ולהיחלץ בתקופת הגאולה מטומאת הפיתויים של חיי היום יום".

רבי ישעיה הלוי אי"ש הורוויץ הידוע כשל"ה הקדוש, הוא מראשוני הקדמונים אשר גילה לרבים את אור תורת הסוד ואשר ספרו שני לוחות הברית היה ליסוד מוסד בארון הספרים היהודי.

הוא אחד מארבעת האישים במסורת היהודית אשר שמם התקדש וצורף לו התואר 'הקדוש'. רבי הקדוש, רש"י הקדוש, האר"י הקדוש והשל"ה הקדוש.

הספר "שני לוחות הברית" אותו חיבר לבניו אחריו, סלל דרך מאירה שבללה בתוכה יסודות התורה וקיום המצוות, מתוך גישה המשלבת נגלה ונסתר. הספר כשמו כן הוא היה לספר שהוא כשני לוחות הברית, בהן מקופלת כל התורה כולה.

השפעת השל"ה על דורו ועל הדורות שלאחריו לא תתואר. הוא העמיד אלפי תלמידים והרביץ תורה לבני דורו. אין ספק שסלל את הדרך להבנת חוכמת הסוד והרז ופתח את הדרך לחסידות מרן הבעש"ט ולחסידות בנוסח הגאון מוילנא - עד לדורינו.

נוסף על ספרו המפורסם ערך השל"ה גם סידור הידוע לאנשי הרז בשמו "שער השמים".

הוא נתן לסידורו שם זה היות ששמו ישעיהו עולה בגימטריה כמילת 'השמים' וכן בגלל שבשבוע בואו לירושלים קראו בתורה את פרשת השבוע 'ויצא', בה אמר יעקב "וזה שער השמים".

טוב עשה איפוא הרב ישראל יוסף ברונשטיין מבוגרי ישבות עטרת-ישראל ומיר שטרח ויגע והוציא לאור הגדה של פסח המיוחדת לדמות ענקים זו.

הדבר מתבקש הן בשל נוסח ההגדה של פסח לשל"ה, הן בשל ההלכות המיוחדות שנהג בהן השל"ה והן בשל הפירושים הרבים ומהמעמיקים על פי תורת הסוד שהעניק לנו.

ואכן ליקוט צנוע של פירושיו על ההגדה כבר פורסם בעבר אך בצורה מצומצמת למידי.

עתה, יגע וטרח המחבר והביא כלי מתוקן המכיל את תורתו השלימה של השל"ה בעניין הפסח. וליקט מפירושיו לקטעי ההגדה המשוקעים בפירושיו למסכתות ולתורה בספריו.

את הדברים ערך בצורה מאירת עיניים דבר דיבור על אופניו. וכולל גם ציטוטים במקומם מהספר עמק הלכה שהינו ליקוטי דינים מהשל"ה הקדוש.

בסיום הוסיף המחבר ריכוז דרשות השל"ה בעניני ניסן פסח וגאולה.

וכך יכול אדם לשבת בליל הסדר ולשוט אגב קריאת ההגדה בים תורתו של השל"ה המצטיינת בשילוב מכל מכמני פרד"ס התורה יחד עם הכוונות הלכתיות ומנהגים.





הגדה לפסח - השל"ה הקדוש • עורך: הרב ישראל יוסף ברונשטיין • הוצאת מישרים • הפצה פלדהיים


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד