כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הנהגת נרדמה והרגה את רוכב האופניים הבכיר

גיא תמרי, אלוץ מירוץ ת"א ומבכירי הרוכבים בישראל נהרג בשבת כתוצאה מכך שנהגת שחזרה ממשמרת לילה נרדמה על ההגה • באור ירוק מתריעים: אחד מכל מאה נהגים בישראל דיווח כי נרדם על ההגה • וידאו בנושא: עייפים על הכביש

הרכב הפוגע. צילום: משטרת ישראל
הרכב הפוגע. צילום: משטרת ישראל



תאונת דרכים מחרידה ארעה בשבת בבוקר כשרוכב האופניים, גיא תמרי אלוץ מירוץ ת"א בשנה שעברה, מבכירי הרוכבים בישראל ואחיינו של האלוף נחמיה תמרי ז"ל (שנהרג אף הוא בתאונה מחרידה בינואר 1994) נפגע על ידי רכב שהיה נהוג בידי נהגת שככל הנראה נרדמה על ההגה לאחר שחזרה ממשמרת לילה.

התאונה ארעה בכביש 40, בין המושב ישרש לצומת ביל"ו. מהחקירה הראשונית עולה כי תמרי עשה את דרכו לכיוון דרום, כאשר נהגת כבת 30 הגיחה מאחוריו ופגעה בו בעוצמה. בעדותה סיפרה לחוקרים כי כלל לא הבחינה בתמרי עד שפגעה בו. תמרי הותיר אחריו אישה וארבעה ילדים.

בעקבות התאונה מפרסמת הבוקר עמותת אור ירוק נתונים מדאיגים באשר לנהיגה במצב של עייפות. מהסקר עולה, כי אחוז נמוך מדי (19%) מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים. רק כמחצית מהנהגים יעצרו בצד למנוחה במידה וירגישו עייפים מדי בזמן נהיגה, 6% לא ינקטו בשום פעולה על מנת להתעורר או לנוח וימשיכו בנהיגה כשהם עייפים. 1% מהנהגים דיווח כי נרדם לחלוטין על ההגה, נתון מדאיג, המשקף שכיחות של אחד מכל מאה נהגים בישראל.

עוד עולה, כי. 14% מהנהגים נסעו לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה ברכב עם נהג ש"ניקר" על ההגה, 7% נסעו עם נהג שכמעט נרדם וירד מהשוליים וכ-3% נסעו עם נהג שנרדם על ההגה במהלך נהיגה. הסקר נערך עבור אור ירוק ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה וכלל מדגם ארצי של 500 נבדקים המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

הסקר חושף גם, כי ככל שיורד הגיל עולה שיעור המדווחים על נהיגה במצב של עייפות: קרוב לחמישית מהצעירים בגילאי 18 עד 34 נסעו ברכב שהנהג בו "ניקר" על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה. שיעור הגברים ש"ניקרו" על ההגה, כמעט נרדמו במהלך נהיגה וירדו מהשוליים או נרדמו לחלוטין גבוה בהשוואה לנשים – 20% גברים לעומת 9% נשים.

הסקר בחן גם את השפעת המחסור במקומות עצירה בצידי הכביש על נהיגה בעייפות, ונמצא כי 15% מהנהגים היו לפחות פעם אחת במהלך השנה במצב בו רצו לעצור בצד בשל עייפות, אך לא היה להם היכן לעצור.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק, "לצערי ממצאי המחקר מציגים פעם נוספת את העובדה כי נהגים רבים נוסעים תחת עייפות, שמכריעה אותם בסופו של דבר, והיא ה"רוצח השקט" בכבישים. נהיגה במצב של עייפות מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אולם כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותה ועל כן נדרשת אחריות אישית מצד הנהגים. הפתרון היחיד הוא לעצור את הרכב ולנוח 10-15 דקות במקום בטוח. העייפות חזקה יותר מכל ניסיון להתמודד עימה."

וידאו בנושא: עייפים על הכביש

תאונת דרכים אור ירוק אופניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד