ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

הגדה של פה-סח • הגדה שאין לפסוח עליה

בין ההגדות, מבזיקה השנה הגדה של פסח שונה ויוחדת: הגדה המציגה את הפן הסמוי מן העין - פן הדיבור - הקשור לגלות ולגאולת מצריים • הגדה עם נופך חדש

הגדה של פה-סח • הגדה שאין לפסוח עליה



מעשה באמן, מלטש יהלומים, שהובא אליו יהלום מופלא. אך דא עקא ובשל הזנחת כלי אומנתו הם היו קהים והמלטשת שלו שחוקה הייתה. כך, למרות עבודתו הרבה לא עלתה בידו המלאכה ווהאבן המופלאה נשחתה...

כך ממשיל החפץ חיים עלינו. אמרו חכמים כי אנו כלי אומנות אבותינו בידינו, הוא הדיבור. כח הדיבור שניתן בפיו של יהודי לעבודתו ית' הוא כלי אומנות מיוחד במינו. בו אפשר לבנות עולמות רוחניים נעלים

אך אם הכלי הזה הוא פגום ומושחת לא ייצאו ממנו שבחים ודברי התורה והתפילה שבפיו יפגמו.

בין צבא כוכבי ההגדות המבזיקים לאור שנה בשנה, קשה למצוא יצירה מקורית - הגדה אשר רוח אחרת עימה ואשר נושאה אינה בדווקא הגדתו המלוקטת מתורת רב פלוני או הגדתו המקובצת של גאון פלמוני.

תיתי ליה להרה"ג רבי אברהם ארלנגר שיגע והוציא לאור הגדה מקורית הנסובה כולה על נושא הדיבור והלשון.

כבר דרשו חכמי הסוד כי בגלות מצריים גלה עימם הדיבור.

אם נשים לכך את ליבינו, ניווכח שגאולת מצריים נעשתה בצעקה ושוועת בני ישראל שעלתה אל השכינה, בדיבור ראשון אל משה רועינו, בדברי משה ואהרון אחיו אל פרעה מלך מצריים, בקריאה האחרונה והמיואשת שלו בחצות ליל: "צאו מתוך עמי", בתפילה מול ים סוף ובעמידת השיא מול ההר העשן ועשרת הדברות. ותמונה לא ראיתם שם, כי אם קול.

והפסח עצמו שהוא נוטריקון פה-סח, והמצה עצמה שעונים עליה דברים הרבה, הינם עיקר עיקרי מצוות החג, והמרכזית שבהם הלא גם היא תלוייה בדיבור: מצוות ההגדה של פסח.

הרב אברהם ארלנגר הינו ראש ישיבת "נחלת שלמה" שבקרית הרצוג בבני-ברק העוסק בהרבצת תורה ובקידום וחיזוק בני נוער ובני-ישיבה.

מתוך עיסוקו בחיזוק נפשות עייפות שם אל ליבו את חשיבות הנושא של שמירת-הלשון וערך הדיבור.

כבר חיבר המחבר את הספר "נצור לשון" המחזק את ענייני שמירת הפה. הספר זכה להצלחה מרובה ויצא במספר מהדורות.

תוך כך, מצא המחבר מסילה רחבה המובילה את המעיין ממכירת יוסף דרך הירידה למצרים וגלות הדיבור, עד היציאה ממצרים אשר בה נגאל הדיבור תוקן פגם הלשון והם זכו ל'פה סח'.

והפן הזה, הבלתי נודע, מפציע מתוך אורה של הגדה זו שנשאב בה 'מים שלנו' מכל עושר בארותיה של היהדות: ממעיינה של החסידות, מים אין לו סוף של ההלכה, מנהרות האש של תורת הסוד ומתהומות נפש המוסר.

כולם מוצאים כאן את מקומם בהגדה זו.

דברים הרבה אפשר לענות על הגדה זו. אך כל מה שזקוקים אנו הוא לפתוח הגדה זו על שולחן הסדר וללמוד בו כסדר. ולנו אין להוסיף עליו ולו עוד דיבור אחד.




הגדה של פה-סח • המחבר: הרה"ג רבי אברהם ארלנגר • הוצאת פלדהיים

0
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד