כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

"מסעות בני ישראל במדבר מלמדים על מסע החיים"

כמידי שבוע מוגשים דברי תורתו של הרב אשר זורייבין, והשבוע על פרשות מטות-מסעי

"מסעות בני ישראל במדבר מלמדים על מסע החיים"
הרב אשר זורייבין



"ואלה מסעי בני ישראל אשר יצאו מארץ מצרים"

הבעל שם טוב אומר שמסעות בני ישראל במדבר מלמדים על מסע החיים, שמתחיל עם יציאת בני ישראל ממצרים והיותם לעם-כמוהו כהולדת האדם, ועד ההגעה לארץ המובטחת - שזהו סוף המסע של האדם בארץ החיים. מהפרשה אנו לומדים כיצד צריך האדם להוביל את עצמו בדרך הפתלתלה של החיים, מלאת האתגרים והניסיונות.

נא: "אלף למטה אלף למטה לכל מטות ישראל תשלחו לצבא". רש"י כותב על כך :"לרבות שבט לוי" כלומר במלחמה נגד מדין נשלחו גם אנשים משבט לוי, אלף במספר, כפי שנשלחו מכל שבט אחר. והדברים לכאורה קשים, שהרי לפי זה יוצא, שלמלחמה הלכו שלושה עשר אלף איש, מאחר ויש שלושה עשר שבטים(כולל אפרים ומנשה),ואילו בפסוק נאמר במפורש שנשלחו רק שנים עשר אלף איש: "ויימסרו שנים עשר אלף חלוצי צבא מאלפי ישראל אלף למטה"?

יש המתרצים את השאלה בכך, שאפרים ומנשה נחשבו לשני שבטים רק לעניין חלוקת הארץ, ולפיכך היו רק שנים עשר שבטים (שפתי חכמים). תירוץ נוסף עולה מפירוש הרע"ב על התורה. לפיו שבט לוי אכן יצא אף הוא למלחמה, ומה שמנה הפסוק רק שנים עשר שבטים, הוא משום שהפסוק החשיב רק את אלו שיצאו למלחמה בעל כורחם. כמו שמסביר רש"י כי הלשון "ויימסרו" מלמדת שיצאו השבטים למלחמה בעל כורחם, כי ידעו שמשה עתיד למות אחרי מלחמה זו. אך שבט לוי לא שקל שיקולים כאלו, שהרי נאמר עליו: "האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו, ואת אחיו לא הכיר ואת בניו לא ידע"(דברים לג), וברגע שנצטווו לצאת למלחמה, עשו זאת ברצון בלי שיקולים צדדיים.
כאשר אדם נתקל בפני החלטות קשות, עליו לשקול את השיקולים הנכונים. על אחת כמה וכמה מי שנושא תפקיד, שיש לו השפעה על גורלם של אנשים, צריך להיזהר משנה זהירות, ששיקולים זרים לא ישפיעו על החלטותיו.

•••

נא: והייתם נקיים מה' ומישראל"- השיקול המרכזי שצריך להנחות את האדם בדרכו הוא, להיות נקי כלפי אלוקים ואדם. בכל מעשה ומעשה, עליו לבדוק קודם כל, האם הוא עומד בחובתו כלפי אלוקים. זאת אומרת, האם המעשה כפוף להלכה. מאידך אין להתעלם מחובתו כלפי "ישראל". יש להיזהר שלא לרמוס בדרך את ה"בין אדם לחברו".

•••

השבוע ציינו הילדים בבית ספר מש"י-מרכז שיקום ילדים- תחנה נוספת במסע הארוך והמאתגר שלהם. הם חגגו בר מצווה בטקס מרגש ליד הכותל, בשיתוף רבנים ואישי ציבור. הילדים חדורי אמונה ומוטיבציה, והצוות המלווה אותם בנאמנות ובמסירות אין קץ, עושים עבודה משותפת הראויה להערכה, בדרכם אל היעד הנכסף, אך המסע עדיין לא תם. אנו תפילה שנוכל בעז"ה להמשיך ללוות אותם, ולספק להם את כל הכלים הנדרשים על מנת לאפשר להם חיים מלאי תוכן ומשמעות.
הרב אשר זורייבין פרשת השבוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד