ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

יום מתוח בירושלים • הקבינט החליט: המגנומטרים בהר הבית לא יוסרו

בישיבת הקבינט שנערכה הלילה הוחלט שלא להסיר את המגנומטרים בכניסה להר הבית • לאחר כמה שנים בהן לא הייתה הגבלת גיל, תותר הכניסה להר לגברים מגיל 50 • השייך חטיב: "אם ישראל לא תסיר את המגנומטרים - נסיר אותם בידינו"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



הקבינט מדיני-ביטחוני החליט לקבל את דעת מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן לפיה אין להסיר את המגנומטרים בכניסה להר הבית שהוצבו בתחילת השבוע. הכניסה להר הבית תותר לגברים רק מבני 50 ומעלה. זאת לאחר כמה שנים בהן לא הייתה הגבלת גיל בהר הבית.

כפי שדווח אתמול (חמישי) ב'בחדרי', חמישה גדודי צה"ל ישמשו ככוח כוננות לקראת תפילות יום השישי בהר הבית, כך הוחלט בהערכת מצב מטכ"לית.

עוד בטרם התקבלה ההחלטה, המשטרה החלה לבצע בדיקות אוטובוסים שהגיעו לכיוון ירושלים מאז שעות הלילה המוקדמות, וזאת על מנת למנוע כמה שיותר הפרות סדר. חלק גדול מהמסגדים נסגרו והמתפללים הונחו להגיע להר הבית, בנסיון להפעיל לחץ על ישראל לפתוח את שערי הר הבית ללא בדיקה ביטחונית. השייח המסית כמאל חטיב הגיב: "אם ישראל לא תסיר את המגנומטרים - נסיר אותם בידינו".

מן המשטרה נמסר כי "בהתאם להנחיות הדרג המדיני שהתקבלו ובסיום הערכת מצב שהתקיימה בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, על רקע אירועי הימים האחרונים, אשר כללו הפרות סדר אלימות סמוך לשערי הר הבית ובמוקדים שונים בכפרי מזרח ירושלים, ולאור מידע אודות כוונה מצד גורמים קיצוניים להפר את הסדר באופן אלים ובכך לסכן את שלום הציבור ובכלל זה את הבאים לפקוד את המקומות הקדושים ותושבי האזור - הוחלט על היערכות מבצעית של המשטרה במספר מעגלים במזרח ומערב העיר, בדגש לעוטף ירושלים, סמטאות העיר העתיקה, צירי תנועת מתפללים לכותל המערבי והר הבית וכן יוגבל גיל הכניסה לכיון העיר העתיקה והר הבית לגברים מגיל 50 ומעלה, לנשים תותר הכניסה בכל גיל".

בתוך כך ובמסגרת ההערכות המבצעית יסגרו לתנועת כלי רכב רחוב סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה.

התעקשות של מפקד המחוז ניצב יורם הלוי, המפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך והשר ארדן, שלא להסיר את המגנומטרים היא בין היתר בעקבות הפיגוע לפני שבוע בו מחבלים הצליחו להכניס כלי נשק להר הבית ובאמצעותם ביצעו פיגוע ירי בו נהרגו שני שוטרים וחוסלו שלושת המחבלים.

על רקע הצבת המגנומטרים, נערכו מידי יום הפרות סדר באיזור הר הבית - מחוץ לבידוק כחלק מהפעלת הלחץ על ישראל להסירם, ועשרות נפצעו בעימותים כך גם מעצרו חשודים בהפרות הסדר. מדינות ערביות ובראשן ירדן פנו לישראל בעניין זה, אך כאמור בשלב זה הקבינט החליט לתת אמון במשטרה - בניגוד לדעת השב"כ וצה"ל כי אי הסרת מכונות הבידוק תתסיס את השטח בכל רחבי הארץ.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית".

בצד הבידוק הבטחוני, הדגיש מפקד מחוז ירושלים בפני כלל הכוחות הפועלים בגזרת המחוז את החובה לשמור על כבודם של המתפללים.

משטרת ישראל משקיעה מאמצים ואמצעים רבים בכדי לאפשר למתפללים מכל הדתות לפקוד בבטחה ובחופשיות את המקומות הקדושים להם באשר הם, תוך הכרה בחשיבות חופש הפולחן והדת תוך שמירה על הבטחון האישי. "משטרת ישראל לא תאפשר לאף גורם קיצוני או מתסיס לפגוע בערכים אלו ובמימושם" אמר מפקד המחוז.

"הר הבית ככל המקומות הקדושים פתוח ובטוח, בהתאם לסטאטוס קוו במקום. המשטרה מצפה מגורמי הנהגה ואישי ציבור לפנות לאנשיהם ולהוקיע ביטויי ומעשי הסתה ואלימות, ומצפים, ביתר שאת בעת הזו, כי יגלו אחריות יתירה ויפעלו להרגעת הרוחות.

"שוטרי משטרת ישראל פועלים במסירות, במקצועיות וברגישות להרגעת הרוחות, שמירת הסדר הציבורי ושמירת בטחונם של המתפללים והמבקרים הרבים בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים בכלל.

"כוחות המשטרה ומג״ב ימשיכו לפעול בנחישות וללא פשרות אל מול כל ניסיון אלים או מתסיס להפר את הסדר הציבורי או את בטחון הציבור, ולא יאפשרו לאיש להפר את הסטאטוס קוו ולפגוע בקדושת המקומות הקדושים, בזכות הגישה אליהם, ובחופש הפולחן והדת.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר "ההחלטה של מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי להצבת המגנומטרים בהר הבית היא החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתחרשו שוב.

"אסור להתקפל בגלל איומים ולתת לטרור להשיג הישיגים. גם אם נכונו לנו אתגרים ביטחוניים היום ובהמשך, זו ההחלטה הנכונה, עלינו לגבות את המשטרה ולעמוד מאחוריה. אני מחזק את ידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה על המנהיגות שגילה בהובלת ההחלטה ואת הקבינט בגיבוי שנתן לה.

"לא מדובר בנושא פוליטי, אלא בנושא מקצועי ביטחוני. אף אחד לא קורא תיגר על הסטטוס קוו בהר הבית ואני קורא לכל התושבים המוסלמים להרגיע את הרוחות, לא לנהוג באלימות ולהישמע להוראות המשטרה. מי שבא להתפלל - אהלן וסהלן, מי שבא לעסוק בטרור ופרובוקציות ייתקל ביד קשה" אמר ברקת.
הר הבית מגנומטרים הקבינט המדיני בטחוני ירושלים יום שישי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד