כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

שערוריה! "אני מחכה שיבואו לעצור את מנחם"

תופעה שערורייתית בצה"ל: ב'ישראל היום' מתפרסם הבוקר (שישי) כי צה"ל משגר צווי התייצבות לצו ראשון לנכים הסובלים משיתוק מוחין, זאת במקום לאמת את אחוזי הנכות עם הביטוח הלאומי • "אני מחכה ליום שיבואו לעצור את הבן שלי"

שערוריה! "אני מחכה שיבואו לעצור את מנחם"
ב.א. בולטון

 


שערורייה! מנחם בולטון, בחור חרדי שסובל משיתוק מוחין (CP) חמור ומתנייד בכיסא גלגלים, קיבל בתיבת הדואר צו גיוס בו דורשים ממנו להתייצב לצו ראשון. כך מדווחת לילך שובל ב'ישראל היום'.

ע"פ הדיווח, צה"ל שולח צווי גיוס לצעירים בעלי אחוזי נכות גבוהים ודורש מהם להגיע ללשכות הגיוס לצו ראשון, למרות שאחוזי הנכות שלהם מוזנים במחשבי הביטוח הלאומי. כתוצאה מכך נגרמים מצבים היוצרים עוגמת נפש לבני הנוער ולמשפחותיהם, שמעצימים את הקושי שעימו הם מתמודדים. מרבית המשפחות שמקבלות צו ראשון למרות מוגבלות בנם או בתם מסרבות להתראיין בשמן ובפנים גלויות.

אביו של מנחם, יוסף חיים בולטון מרצה לחינוך במגזר החרדי אמר בראיון ל'ישראל היום': "זה נראה לי אבסורד שבשנת 2017 במדינת ישראל, בירת ההיי־טק, אין סנכרון בין ביטוח לאומי לבין משרד הביטחון במטרה לחסוך עוגמת נפש מהמשפחות. לי יש שני ילדים עם CP, אחד בן 17 ואחד בן 7. אנחנו עוזרים להרבה משפחות כאלה שדורכים להן על היבלת". 

לדבריו: "אני לא עשיתי כלום ואני גם לא מתכוון לעשות כלום עם הצו. אני מחכה ליום שיבואו לעצור את הבן שלי. התקשרו אלי לשאול למה לא הגענו לצו הראשון, וכשהסברתי - ביקשו שאשלח טפסים. אני כל היום מתעסק בבירוקרטיה. יש להם גישה לביטוח לאומי, שיבדקו מולם. זה חוסר רגישות למשפחות. יש הרבה משפחות שהילדים הבריאים שלהן מתגייסים לצבא, והחלום שלהן הוא שהילד יתגייס, אבל הוא לא יכול. זו סכין בבטן. זה אפילו לא חלם, כי בצבא יודעים שקיימים ילדים כאלה. למה אני צריך להתרוצץ ולהביא טפסים? אין לנו אוטו. להתחיל להתנייד עם ילד כזה ללשכת הגיוס זה לא פשוט. ויש ילדים שמצבם קשה ממצבו של בני".

גורמים צבאיים הסבירו ל'ישראל היום' כי פטור אוטומטי מגיוס ניתן רק לנכים בעלי 150% נכות מביטוח לאומי, ואילו בעלי 100% נכות מקבלים זימון לוועדה רפואית מיוחדת. בעלי נכות פחות מ־100% מקבלים זימון לצו ראשון רגיל, שאליו, לפי אותם גורמים, מצורף דף הסבר שבו נאמר כי הצבא מודע לבעיותיהם הרפואיות. 

אולם, בעקבות פניית 'ישראל היום' לצבא, יצרו הגורמים הצבאיים קשר עם משפחת בולטון. "נאמר לנו שמשהו בנושא הבן שלי התפקשש ולכן לא קיבלנו את התנאים. אבל יש עוד משפחות שזה קורה להן, שילדיהן מקבלים צווים למרות נכותם". אמר האב.

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, כתב מכתב בנושא לשר העבודה והרווחה, חיים כץ: "מבדיקה מול צה"ל, התברר שאין העברת מידע מסודרת מספיק משירותי הרווחה והמוסד לביטוח לאומי לצה"ל. מידע שבאמצעותו גורמי צה"ל יכולים לקבוע מי אינו מתאים לשירות בגלל נכותו ובכך למנוע מציאות של עוגמת נפש מבני הנוער ומבני משפחותיהם". בן דהן ביקש מכץ לקבוע עם ראש אכ"א דיון שבו "תיקבע הדרך הראויה להעברת המידע".

מדובר צה"ל נמסר ל'ישראל היום': "הליכי הגיוס של מלש"בים בעלי נכות מנוהלים בצורה רגישה תוך התחשבות מרבית והנגשת ההליך לנוחיות המלש"ב ומשפחתו. בצה"ל פועלות תוכניות רבות ומגוונות המאפשרות שילוב בעלי מוגבלויות". מהביטוח הלאומי נמסר: "אנו מעבירים לצה"ל את כל המידע המצוי בידינו. השימוש שצה"ל עושה במידע נתון לבחירתו ולשיקולו הבלעדי".⁠⁠⁠⁠

מנחם בולטון שיתוק מוחין ישראל היום צו גיוס שערוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד