י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

התינוק לא ישן בלילה? יש דרכים להרגיע אותו!

עיסוי נעים, אמבט חמים, עירסול בתנוחות מסוימות וכמובן תזונה נכונה; כך תקלו על התינוק

התינוק לא ישן בלילה? יש דרכים להרגיע  אותו!
אילוסטרציה צילום: pixabay



למה זה קורה?

למערכת העיכול לוקח זמן להסתגל לעיכול המזון מחוץ לרחם. מהסיבה הזו, תינוקות רבים סובלים מגזים בשבועות הראשונים לחייהם.
מסקר שנערך בקרב מדגם מייצג של רופאי ילדים בישראל עולה כי גזים הם הסיבה השנייה בשכיחותה לפניות הורים אל רופאי ילדים. למעשה, ניתן לומר שרופא ילדים ממוצע פוגש בכל יום לפחות תינוק אחד הסובל מתופעה זו.

איך לזהות קוליק?

בכי היא דרכו של התינוק לתקשר עם סביבתו בשעת מצוקה, ולכך יכולות להיות סיבות רבות: רעב, חיתול מלא, עייפות וכמובן כאב או אי נוחות במערכת העיכול. על מנת להבין מדוע התינוק בוכה, נסו לאפיין את הבכי:

האם מדובר בבכי ממושך, ולרוב בשעות קבועות?

האם הבכי מתחיל בפתאומיות ללא סיבה הנראית לעין (לא בשעה שבה הוא צריך לאכול או לישון, ולא בגלל חיתול רטוב)?
האם התינוק בוכה ארוכות במהלך היום במשך מספר ימים בשבוע?
במידה ואין תופעות נוספות כמו עצירות, שלשול או פריחה אולם התינוק בוכה כשלוש שעות ביום, במשך שלושה ימים לפחות והתופעה נמשכת שבוע ויותר, ניתן לומר שיש לו קוליק.

איך להקל על התופעה?

עוד לפני התזונה, יש דרכים להרגיע את התינוק: החזיקו את תינוקכם בתנוחת ערסול כשבטנו מונחת על זרועכם ורגליו משתלשלות כלפי מטה (תנוחת נמר על עץ); ערסלו אותו בחיקכם כשהוא צמוד אליכם; קרבו את ברכיו בעדינות אל בטנו בעודו שוכב על גבו; הכניסו אותו לאמבט חמים; עסו בעדינות את בטנו; וכמובן דברו אליו בטון רגוע והעניקו לו חום ותשומת לב כדי להפחית את בכיו. אינכם צריכים לחשוש שיגדל להיות מפונק - כרגע הוא זקוק לקרבה ולחום שלכם, ולא לסדרת חינוך.

מבחינה תזונתית - במידה והתינוק יונק, יש להמשיך בכך כמובן; מדובר בתזונה הטובה ביותר לתינוק. חשוב לומר שלא הוכח כי קיים קשר ישיר בין מזונות שהאם אוכלת לבין גזים אצל התינוק, ויש סביב הנושא הרבה מיתוסים שאינם מוכחים. לכן, אין סיבה שהאם המיניקה תפסיק לדוגמה לשתות משקאות מוגזים, אבל בהחלט אפשר לנסות להימנע ממוצרי חלב למשך מספר ימים, ולעקוב אחרי התינוק. אם ניכרת הטבה, אפשר להמשיך בתפריט שאינו מכיל חלב ומוצריו ולהקפיד על נטילת תוסף סידן על מנת למנוע חוסרים.

במידה והתינוק ניזון מבקבוק, כדאי להשתמש בפטמת בקבוק עם חור קטן המאפשר זרימה מבוקרת וכן לוודא שהיא תהיה מלאה בנוזל כדי למנוע בליעת אוויר. לשם כך יש להחזיק את הבקבוק כשהוא במנח מאוזן שמאפשר האכלה בקצב נכון יותר. עשו הפסקות מדי פעם לנשימה ולשחרור אוויר (גרעפס).
חשוב להאכיל את התינוק כשהוא מתחיל להראות סימני רעב ולא לחכות עד שיהיה רעב ממש, כדי שלא יאכל מהר מדי ויעמיס על קיבתו. זכרו שלא כל בכי משמעו רעב, והימנעו מריבוי ארוחות שעלול להחריף את הקוליק.

במידה והתינוק ניזון מתחליף חלב, מומלץ לבחור בכזה המיועד להקלה על העיכול במיוחד לתקופה זו, כמו מטרנה מהדרין ספיישל שהינו בעל הרכב ייחודי קל לעיכול, דל לקטוז, בתוספת פרוביוטיקה ועם הרכב שמנים ייחודי (בטאפלמיטט) שהוכח מחקרית כתורם לעיכול קל, ליציאות רכות ולהפחתת משך הבכי בכ-50%!

בכל מקרה, היו סבלנים ורגועים עד כמה שאפשר ובכך תנסכו בתינוק תחושת ביטחון ורוגע. חשוב לזכור שהמצב זמני, והתקופה הזו תסתיים כשהתינוק יגיע לגיל 4-5 חודשים.

המרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה 1800-32-33-33 שיחת חינם.

שעות הפעילות: ימים א-ה 8:00-20:00, יום ו וערבי חג 8:00-12:00
מטרנה כשרות בד תזונת תינוקות קופונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד