כ' אדר ב' התשפ"ד
30.03.2024

הכירו את הממשיך: הרבי החדש מזוועהיל ארה"ב • פרופיל

ובא השמש וזרח השמש: חתנו של האדמו"ר מסקווירא, אחיינו של חבר המועצת הליטאי ונכד לשושלת בית זוועהיל ימלא את מקומו של הרבי מזוועהיל ארה"ב זצ"ל באדמורו"ת • משה ויסברג בפרופיל מקיף על הרבי החדש

הרבי זצ"ל משמאל בסוד שיח עם אחיינו הרבי החדש
הרבי זצ"ל משמאל בסוד שיח עם אחיינו הרבי החדש



וזרח השמש: חלל גדול הותיר אחריו האדמו"ר מזוועהיל ארה"ב זצ"ל, שנפטר ביום שישי האחרון לבית עולמו ללא שהותיר אחריו זרע של קיימא, מסכת חייו של הרבי זצ"ל היו חטיבה אחת של תורה ועבודת ה' למרות ייסוריו ומכאוביו הרבים.

בקהילת צאנז קלויזנבורג ביוניון סיטי שבניו גרז'י, בה כיהן במקביל להיותו האדמו"ר מזוועהיל, הוכתר גיסו, חתן האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג זצוק"ל, הגה"צ רבי שאול יהודה פריזנט לרב הקהילה במקום. וכאדמו"ר מזוועהיל הוכתר תחתיו אחיינו הגאון הצדיק רבי אליעזר גולדמן.

'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל ראשוני לדמותו של הרבי מזוועהיל החדש, שינהיג את הקהילה בארה"ב ובבית המדרש בשכונת רמת שלמה בירושלים.

הגה"צ רבי אליעזר גולדמן בן ה-50, נולד בכ"ד תשרי תשכ"ז, לאביו הגה"צ רבי יעקב לייב גולדמן זצ"ל מזוועהיל בני ברק, בנו של האדמו"ר רבי מרדכי מזוועהיל זצ"ל בעל ה'יקרא דמלכא' ולאמו מרת צביה ע"ה בתו של הגה"צ רבי משה ברגמן זצ"ל ראש ישיבת רשב"י, ואחות הגאון רבי מאיר צבי ברגמן חבר מועצת גדולי התורה.

בהגיע לפרקו דיברו בו בחצרות גדולי האדמו"רים גדולות ונצורות, הן מחמת יחוסו הרם כנצר לשושלת צדיקי בית זוועהיל והן בהיותו בעל כשרון ועובד ה' השוקד על התורה ועל העבודה. האדמו"ר מסקווירא שלאזניו הגיעו השמועות על הבחור המיוחד, לקחו כחתן לבתו הרבנית ציפורה תחי', שמחת החתונה נערכה ברוב עם, כשלאחר החתונה קבע החתן את משכנו בסמוך לבית חמיו בשיכון סקווירא בניו יורק.



בשמחת אירוסין בחצר ויזניץצילום: בשמחת אירוסין בחצר ויזניץ
בשמחת אירוסין בחצר ויזניץ


ברבות השנים אף מינה האדמו"ר מסקווירא את חתנו ל'בעל תוקע' בהיכל בית מדרשו בראש השנה, מינוי נחשב מאוד בחצר סקווירא, יודעי דבר מספרים כי בערבי יום הדין היה האדמו"ר לומד עם חתנו את סודות ענייני תקיעת שופר.

כמידי יום ביומו במשך שנים ארוכות לומד ר' לייזר (כך הוא מכונה), עם הגאון הישיש רבי משה גרין ראש הישיבה דמונסי, שאף מכין עמו את שיעוריו אותם מוסר בישיבתו.

חברותא זו נוצרה בתיווכו של דודו הגרמ"צ ברגמן, עמו קשר רבי אליעזר קשר מיוחד, שהתעצם באופן מיוחד לאחר פטירת אביו, קשר זה מתבטא בקביעות שיש לשנים בלימוד התורה שמתקיים בעת שהותו של הגרמ"צ בחו"ל, כמו כן נועץ רבי אליעזר עם דודו הגדול בכל צעד ושעל.



בהתייעצות עם דודו הגרמצ ברגמן חבר המועצתצילום: בהתייעצות עם דודו הגרמצ ברגמן חבר המועצת
בהתייעצות עם דודו הגרמצ ברגמן חבר המועצת


אישיותו של רבי אליעזר משלבת בתוכה מארג נדיר של פשטות הליכות וחריפות שמקורה מבית אביו חצר הקודש מזוועהיל והנהגה רצינית ומוקפדת מבית חמיו חצר הקודש סקווירא.

הגה"צ רבי אליעזר מחותן עם גדולי האדמו"רים ונערץ רבות בקרב חצרות החסידים.

עם פטירת דודו הרבי מזוועהיל ביום שישי האחרון, ביקשו ועודדו חמיו הרבי מסקווירא וכן דודו הגרמ"צ ברגמן כי יאות ליטול על עצמו את עול ההנהגה לשמר ולרומם נחלת אבותיו בארה"ב. ואכן במסע הלוויה שנערך בבית המדרש ביוניון סיטי הכריז הרה"ג רבי מאיר ווייס בשם האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג "רבינו שליט"א הכתיר עכשיו את הגה"צ רבי שאול יהודה פריזנט כרב ואב"ד הקהילה. והננו בזה להודיע שהרה"צ רבי אליעזר גולדמן ימשיך בהמשך שושלת זוועהיל".

בשדה התעופה בעת נחיתת ארונו של הרבי זצ"ל אף נפגש הרבי החדש עם האדמו"ר מצאנז שבירכו על המינוי.



בשמחת בית סקווירא צילום: בשמחת בית סקווירא
בשמחת בית סקווירא


במסע הלוויה שנערך בבית המדרש זוועהיל בשכונת רמת שלמה, אשר נמצא בתנופת התפתחות מרשימה, כשבקרוב יזכו לחנוך בניין של קבע מפואר, הכריז בן דודו, אחיינו של האדמו"ר זצ"ל, מייסד ובונה בית המדרש הרה"צ רבי שלמה גולדמן כי בני הקהילה ברמת שלמה מקבלים על עצמם את מרותו והנהגתו של הרבי החדש כממשיך שושלת הקודש, ועל פיו יתנהלו כל עניני הקהילה.

מינוי זה זכה לברכתו של המרא דאתרא הגאון רבי מתתיהו דייטש, שהרעיף ברכות ואיחולים על המינוי הרם, ובירך את האדמו"ר כי יזכה להנהיג את החסידות לתפארת בית אבות, וציין בפניו שקהילת זוועהיל ברמת שלמה מהווה יהלום בכתרה של ממלכת התורה והחסידות ברמת שלמה ומתנהל לאות ולמופת ע"י הרה"צ רבי שלמה גולדמן לשמחתם של תושבי השכונה.




הרבי החדש מספיד במסע הלוויה ביוניון סיטיצילום: הרבי החדש מספיד במסע הלוויה ביוניון סיטי
הרבי החדש מספיד במסע הלוויה ביוניון סיטי


גם בבית המדרש זוועהיל בשכונת בית ישראל הספיד הרבי החדש את דודו בקול בוכים והוכתר שוב לרבי.

כעת אומרים בחצרות זוועהיל כי דמותו המיוחדת של ר' לייזר תשפיע ותקרין על עולם החסידות כולו ותפאר את שושלת זוועהיל קדושיה וצדיקיה.
רבי אליעזר גולדמן ממשיך זוועהיל הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד