י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המצב בירדן מסתבך • דורשים: "להטיל על המאבטח עונש מוות"

המתיחות בין ירדן לישראל מסתבכת: הירדנים דורשים לחקור את המאבטח הישראלי, בעוד עובדי השגרירות מבקשים לעזוב יחד אתו לישראל ללא מעצר וחקירה, זאת בשל החסינות בה הוא מחזיק מתוקף תפקידו • משפחת ההרוג דורשת עונש מוות למאבטח

אילוסטרציה. צילום: רויטרס
אילוסטרציה. צילום: רויטרס



התקרית בה נורו למוות שני אזרחים ירדנים על ידי מאבטח ישראלי, עדיין מעוכב בשגרירות ישראל על ידי הירדנים שרוצים לחקור אותו בניגוד לצוות השגרירות שרוצה לעזוב לישראל.

מחקירה ראשונית של התקרית עולה, כי למגורי הצוות בסמוך לשגרירות הישראלית בעמאן, הגיע בעל הדירה ופועלים על מנת להתקין ריהוט בחדר השינה. אחד הפועלים, מחמד ג'ואדה בן 17, ניסה לדקור באמצעות מברג את אחד המאבטחים בגבו ועל פי הדיווחים גם את בעל הדירה - רופא במקצועו. המאבטח שנפצע באורח קל מדקירה, קפץ מיד ממקומו, ירה והרג את הפועל. בעל הדירה, פונה אף הוא לבית החולים שם מת מפצעיו, עדיין לא ברור אם כתוצאה מירי המאבטח או שאולי גם הוא נפגע מדקירת הפועל.

התקרית המסוקרת בכל אמצעי התקשורת מעוררת מתיחות דיפלומטית, מאחר והירדנים דורשים את חקירת המאבטח הישראלי, כאשר מנגד ישראל טוענת כי הוא נהנה מחסינות על פי אמנת וינה ומעוניינים להשיבו לישראל יחד עם שאר עובדי השגרירות. בני משפחת הנער הירדני מפגינים מול בנין השגרירות ודורשים את מעצרו והענשתו במלוא חומרת הדין. "יש לנו ביטחון מוחלט במשפט הירדני, שיטיל על הפושע את העונש החמור ביותר - עונש מוות".

מאז התקרית, כ-30 מעובדי השגרירות נצורים במקום ואינם יכולים לשוב לישראל, זאת מאחר והירדנים דורשים לחקור את המאבטח, והצוות מסרב להשאיר את המאבטח לבדו בשגרירות. גורמים מדיניים מעריכים כי גם בירדן יודעים כי מדובר בפיגוע, אך מנצלים את המתיחות בהר הבית על מנת לגרוף הון פוליטי. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה טלפונית עם השגרירה עינת שלאין ועם המאבטח, כאשר במקביל פועלים במשרד החוץ להשבת הצוות כולו לישראל.

במערכת הביטחון הישראלית מעריכים, כי מדובר בפיגוע לאומני על רקע הצבת המגנומטרים וגלאי המתכות בהר הבית לאחר הפיגוע בו נורו שני שוטרים למוות. לעומת זאת, אביו של ההרוג טוען כי בנו כלל לא ידע שמדובר ביהודים. "אם היינו יודעים לא היינו מכניסים אותם לחנות – זה לא בכבוד שלנו" אמר והוסיף כי "הבן שלנו התווכח עם הבחור הזה ואנחנו לא יודעים אם נתן לו סטירה או אגרוף. אבל איך אתה דורך את הנשק ובדם קר יורה בו, מה הוא חתיכת ג'וק. זה כל האמת, זה כל מה שקורה, ואני מקווה שהקול שלנו יגיע לכל העולם. ברוח ודם נפדה אותך יא שהיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח פגישתו עם ראש ממשלת גאורגיה אמר: "שוחחתי הלילה פעמיים עם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין ועם איש האבטחה. התרשמתי שהיא מנהלת את הדברים שם היטב, הבטחתי לאיש האבטחה שאנחנו נדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה. אמרתי לשניהם שאנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם גורמי ביטחון וממשל בעמאן בכל הרמות, כדי להביא לסיום מהיר ככל האפשר של האירוע. שגריר ירדן בישראל הגיע הבוקר לשיחה במשרד החוץ, הוא התבקש לסייע בעניין.

"אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת- לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ. ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה. לצורך זה הקבינט ישוב להתכנס בנושא, יותר מאוחר היום" אמר נתניהו.

בשעה 14:00 יתכנס הקבינט המדיני-בטחוני, לדיון מיוחד על רקע התקרית בשגרירות הישראלית בירדן וכן על העימותים סביב הר הבית ומסגד אל אקצה. גם אמש התכנס הקבינט בעניין המתיחות סביב הר הבית, כשעה לאחר התקרית בירדן.
ירדן ישראל שגרירות תקרית דיפלומטית מתיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד