כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הכסף הגדול זורם והשליחים מבצעים: כך נלחמים ביהדות בישראל

ישראלים רבים לא מבינים את החרדים בכלל ואת הנציגים הפוליטיים בפרט - "למה אתם מנהלים כל היום מאבקים ומלחמות", הם שואלים • בפרויקט מיוחד ערכנו מיפוי מלא שמספק תוצאות מדהימות - מי מממן בכסף צעדים שמכריחים את החרדים לצאת לפעולה

איור: יוני גרינשטיין
איור: יוני גרינשטיין



במושב הקיץ שמסתיים השבוע, המפלגות החרדיות הובילו מאבקים רבים: מתווה הכותל, חוק הגיור הממלכתי, ניסיון מניעת חילולי השבת המתרבים ועוד. לצד זה, ישראלים רבים לא מבינים לעיתים מדוע החרדים נאבקים בעוצמה ברפורמים, ולא מוכנים שהמדינה תספק להם הכרה רשמית.

בהתאמה לכך, למרות חילוקי הדעות בתוככי הקואליציה - סביב השאלה האם הדרישות החרדיות עברו את הגבול וגרמו להתנגדות חילונית מיותרת, ישנה עובדה אחת: מי שאשם באותם מאבקים, הם לא החרדים, אלא הרפורמים והקונסרבטיבים שפונים חדשות לבקרים לבג"ץ ועותרים בנושאי דת ומדינה ובכך מאלצים את המפלגות החרדיות להתגונן דרך החקיקה.

עד כמה השפעתם מזיקה, לאן הם חותרים וכיצד הם מנסים להוביל את המדינה לכיוונים - לא-יהודיים, ולצורך כך מממנים ומנהלים מאבקים על כל הסוגיות הרגישות לערכי היהדות ולקודשי ישראל.

'בחדרי חרדים' מגיש סקירה מקיפה של כלל העתירות שהוגשו לבג"ץ בשנים האחרונות ע"י התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות, מה שכאמור הוביל לרתיחה פוליטית ולהתערבות מאסיבית של המפלגות החרדיות.

מנתונים שנאספו על ידי מרכז ליב"ה, בשנת 2017 – הוגשו בסך הכל 6 עתירות חדשות על ידי הארגונים הרפורמיים - אלו, מצטרפות לדיונים הנמשכים בעתירות שהוגשו בשנים הקודמות:

• "המרכז הרפורמי לדת ומדינה" עסק השנה בעתירות בנושא אימוץ ילדים לזוגות שחיים שלא על פי ההלכה, פתיחת תחבורה ציבורית בשבת, ועתירות נגד הרב שמואל אליהו, בנצי גופשטיין (חדשה) ויוסף אליצור.

• "התנועה המסורתית" עסקה בעתירות בנושא סדרי התפילה בכותל, דרישה מערוץ 20 לשדר תכנים לא אורתודקסיים, תלונה כנגד "הדרה" במנהלת זהות יהודית, תלונה על המחלקה לתרבות חרדית, גיור - מניעת הרחקה לגיורת (עתירה שנדחתה).

• "התנועה ליהדות מתקדמת" – עסקה בעתירות בנושא הכותל וערוץ 20, וכן בעתירה נוספת בתחום הגיור.

• חדו"ש – עתרה בדרישה לאפשר קבורה אזרחית לחללי צה"ל, וכן בטענה שאלפי מצהירות דת כוזבות משתמטות מגיוס.

בשנה הקודמת, שנת 2016, בית המשפט העליון נדרש להכרעה ב-12 עתירות במהלך שנת 2016, שהוגשו על ידי הארגונים הרפורמיים והקונסרבטיביים. הארגונים הפעילים הם המרכז הרפורמי לדת ומדינה, התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית), התנועה המסורתית (קונסרבטיבית), עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), ותנועת ישראל חופשית. 6 עתירות עדיין מונחות לפתחו של בית המשפט להכרעה, הן מצטרפות לכ-20 עתירות קודמות מהשנים האחרונות.

הפירוט המלא - עתירות הרפורמים לכרסום היהדות בישראל שעדיין פתוחות

הפגנה נגד הרפורמים. צילום: לעמצילום: הפגנה נגד הרפורמים. צילום: לעמ
הפגנה נגד הרפורמים. צילום: לעמ


1. 5771/17 – ערוץ 20 - התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת עתרו לבג"ץ בדרישה לכפות על ערוץ 20 לשדר תכנים לא אורתודקסיים . תשובת המדינה תוגש עד 14.9.17.

2. 2758/17 - התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת עתרו לבג"ץ נגד מנהלת זהות יהודית במשרד לשירותי דת, בטענה כי המינהלת מתקשרת אך ורק עם ארגונים אורתודקסיים בפרוייקטים לחיזוק זהות יהודית בציבור החילוני. העתירה פתוחה.

3. 3458/17 – חדו"ש עתרה כנגד צה"ל בדרישה לאפשר קבורה אזרחית לחללי צה"ל בטקס צבאי. בעקבות העתירה צה"ל שינה את פקודות המטכ"ל וקיבל את דרישת חדו"ש. חדו"ש אמורה להגיש עתירה מעודכנת ב-6.8.17 בכדי להמשיך הליכים .

4. 90/17 – חדו"ש עתרה בדרישה להחמיר את הנהלים והאכיפה בנוגע להצהרת דת לבנות לפטור מגיוס, בטענה שאלפי מצהירות דת כוזבות משתמטות מגיוס . העתירה פתוחה.

5. 6494/14 - בג"ץ הכשרות - עתירה שהוגשה על ידי עו"ד ריקי שפירא-רוזנברג עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, בשם שתי בעלי מסעדות בירושלים כנגד הרבנות הראשית, בדרישה לאפשר להציג תעודת "ברית נאמנות" מטעם מיזם "השגחה פרטית" בבית עסק שאינו מחזיק בתעודת כשרות רשמית. העתירה נדחתה, אך הועמד אולטימטום בפני הרבנות לעשות שינוי מערכתי תוך שנתיים. בעקבות הפסיקה, הגישו העותרים בקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב (5026/16) בדרישותיהם. הדיון התקיים ב-21.2.2017 . לא נקבע מועד נוסף לדיון אמנם על פי הדיווחים השופטים מתחו ביקורת על הרבנות והגדירו את מונופול הרבנות כ'גישה פטרנליסטית'.

6. 145/13, 8124/15 - נשות הכותל ויישום מתווה הכותל - עתירת המרכז הרפורמי לדת ומדינה ונשות הכותל בדרישה להקמת גוף מייצג לכלל הזרמים שיחליף את הקרן למורשת הכותל (145/13), שהובילה לתיקון נוסח העתירה כנגד לשאלה מדוע מתווה הכותל אינו מיושם (6.10.2016). בנוסף, במסגרת עתירת נשות הכותל הדורשות להורות לרב הכותל לאפשר להן לקרוא בספר תורה בעזרת הנשים (8124/15), יצא צו על תנאי למדינה. בשלב זה שתי העתירות אוחדו, ויתקיים דיון בעתירות בתאריך30.07.2017 .

7. 5396/16 – תחבורה ציבורית בשבת - המרכז הרפורמי לדת ומדינה, ח"כ זנדברג, ישראל חופשית וחדו"ש הגישו עתירה נגד שר התחבורה ישראל כץ בדרישה לפתיחת תחבורה ציבורית בשבת . בית המשפט ידון בעתירה למתן צו על תנאי ב-02.08.2017.

8. 3217/16 – אימוץ ילדים לזוגות שחיים שלא כהלכה - המרכז הרפורמי לדת ומדינה ועמותת אבות הגישו עתירה נגד משרד הרווחה, בדרישה להשוות את מעמדם של זוגות אלו לזוגות רגילים בנוגע לאימוץ ילדים . בית המשפט נתן למדינה חצי שנה לגבש את עמדת השרים בסוגיה, המדינה הגישה תשובה שבה היא מתנגדת לאימוץ על ידיהם. בעקבות סערה ציבורית שהתעוררה פנה שר הרווחה חיים כ"ץ בבקשה למתן הארכה של חודש לטובת בחינה מחדש של סוגית אימוץ על ידם.

9. 11013/05 – הכרה בגיורים לא אורתודקסיים לצורך חוק השבות - עו"ד ניקול מאור ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה ייצגו את נטליה דהן בדרישה להכרה בגיור הזרמים הלא אורתוקסיים בישראל לצורך חוק השבות. ב-15.12.2016 נקבע כי הדיון יובא לפני הרכב בקרוב. לא נקבע מועד הדיון.

10. 7662/14 - עתירה נגד המחלקה לתרבות חרדית - התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) הגישה עתירה נגד משרד החינוך כנגד הליך קיזוז של המחלקה לתרבות חרדית. הדיון פתוח, ניתנה ארכה לתשובת המדינה.

עתירות סגורות - הוכרעו במהלך 2016

בגץצילום: בגץ
בגץ


11. 3279/16 - הבטחת הכנסה לאברכים - המרכז הרפורמי לדת ומדינה, חדו"ש, התנועה המסורתית וישראל חופשית, הגישו עתירה כנגד חוק הבטחת הכנסה לאברכים. העותרים משכו את עתירתם לאחר המלצת השופטים (5.7.2016) .

12. 7625/06, 1594/11, 1595/11 - גיורים פרטיים - במסגרת הדיון בבג"ץ על הכרה בגיור אורתודוקסי בארץ שאינו במסגרת מערך הגיור הממלכתי, ביקשו התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית להצטרף כמשיבות במטרה לוודא שלא תהיה בפסיקה זו השלכה שלילית על הכרה בגיורי הרפורמיים בארץ, שנידונה בעתירות אחרות. למעשה, פסקו שופטי בג"ץ כי יש להכיר בגיורים אורתודקסיים פרטיים בארץ, מה שיכול רק לחזק את תביעתם של הרפורמים להכרה בגיורים שלהם.

13. 5875/10 - שימוש במקוואות לגיור רפורמי - התנועה הקונסרבטיבית והתנועה הרפורמית, הגישו לבג"ץ ערעור על החלטת ביהמ"ש המחוזי לאפשר למועצה הדתית בבאר שבע למנוע שימוש במקוואות לצורך גיור שאינו אורתודוקסי. הערעור התקבל, באופן שמחייב את המועצות הדתיות לאפשר שימוש במקוואות לצרכי גיור רפורמי. פסיקה זו הובילה למהלך חקיקתי בכנסת ("חוק המקוואות") שנועד לאסור בחקיקה את השימוש במקוואות לצורך זה.

14. 3584/13 - עתירה שהוגשה ע"י עמותת חדו"ש כנגד רבנות העיר אלעד, התקבלה על ידי בית המשפט.

15. 3871/15 – ביטול מימון משפחתון למשפחה שהבעל אברך - המרכז הרפורמי לדת ומדינה, חדו"ש, והתנועה המסורתית הגישו עתירה נגד שר הכלכלה בדרישה לביטול השתתפות המדינה בעלות שכר לימוד במעון או משפחתון לאשה שבעלה אברך בישיבה. העתירה נדחתה על ידי בית המשפט.

16. 5141/15 – התנועה ליהדות מתקדמת (רפורמית) עתרה כנגד גירוש אישה מהארץ. העתירה נדחתה ע"י בית המשפט ב-6.6.2016.

כירסום בדת מאבקי הרפורמים חרדים עתירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד