י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אופוזיציה בלייקווד: "מגייסים מאברכים כסף שאין להם - למחלוקת"

העיר החרדית לייקווד נמצאת בתקופה קשה - הFBI פשט באחרונה, ביצע מעצרים ומנהל חקירות על חשדות לדיווחי כזב כדי לקבל תמיכה מהמדינה • מגבית למימון פעילות נגד גיוס גורמת לביקורת קשה "אין לאברכים מה לאכול. עושקים אותם"

כנס בליקווד. אילוסטרציה
כנס בליקווד. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם



ביום רביעי צפוי להתקיים בלייקווד כנס מגבית של "מרכז ההצלה" שנאבק נגד שיתוף פעולה חרדי עם רשויות הצבא. אנשי המרכז עומדים באופן קבוע מחוץ ללשכת הגיוס, ונותנים לבאים לחתום על דיחוי, חוברת הסברה, בה מפורט איך לא להתפתות לגיוס לצה"ל.

לקראת הכנס הופצו כרוזים בעיר, בעיקר בריכוזי האברכים והישיבה, הקוראים לציבור להשתתף, ובהם פירוט וחזרה על הטענות כי הצבא מנסה לפתות בחורי ישיבה להתגייס לצה"ל באמצעות הממ"ח - מרכז מיון חרדי בתל השומר. כדי למנוע את הפיתוי, מציינים מגייסי הכסף, הם צריכים מימון למאבק, חומרי הסברה והתמודדות עם רדיפת הרשויות.

אברכים בלייקווד כועסים ובשיחה ל'בחדרי חרדים' מספר אחד האברכים "לאברכים אין פה מה לאכול, אנשים פה מסובכים עם השלטונות, ואנשי מרכז ההצלה מגייסים את הפרוטות האחרונות מאברכי כולל, שמאמינים לתעמולה שיש בישראל גזירת שמד".

לטענתו כמה מראשי הישיבה ורבנים אחרים בקהילה כועסים על כך שהפכו את העיירה התורנית לחלק מהמאבק בישראל - מאבק ששנוי במחלוקת כידוע, עם הבאת פעילות "מרכז ההצלה" למקום. לטענתם, בשל עמדת הגאון הרב מלכיאל קוטלר התומך במאבק, אף אחד מהרבנים לא מעוניין לייצר עוד מחלוקת ולצאת בפומבי נגד.

באמצעות 'בחדרי' מבקשים אברכים להעביר מסר מטעם הרבנים כי הם מבקשים מהשלוחים שמגיעים מישראל בעניין הזה, "תצאו מפה עם הפרופוגנדה שלכם. זה סתם מכניס מקום תורה בו שוקדים אלפים על התורה, לעיסוק בנושא שלא שייך אלינו, עיקרו במחלוקת ובעיקר גורם לביטול תורה".





"רוב האברכים לא יגיעו לכנס" הוא מעריך. "במקום לעזור לאברכים שנמצאים בצרה צרורה עם החקירות נגדם, מתעסקים עם בעיות בארץ ישראל. כעת זו עונת הקיץ, רוב נשות האברכים והמורות לא עובדות, יש צמצום נוראי באופן כללי בכסף בקרב משפחות האברכים, חייבים לשלוח את הילדים לקעמפ בקיץ, ולהכין אותם לשנה"ל הבאה. זה חוצפה אדירה לבוא ולבקש כסף מאברכים, רוצים כסף? שילכו לוויליאמסבורג, מה הם רוצים מאברכים שחיים בדחקות?"

הוא ממשיך להעלות את טענותיו, וטוען כי הוא משמש פה למאות אברכים. "הם לא פונים לבעלי בתים, הם פונים לאברכים שאין להם בשר בשולחן שבת". לטענתו, "בעלון שהפיצו הם לא הסבירו מה הבעיה בלהתייצב בממ"ח, הם רק כתבו שהמשטרה מתנכלת לעומדים עם דוכן ההסברה, ונותנת להם דוחות. אנחנו פה בלייקווד עם כל הצרות שלנו צריכים לממן דוכן בארץ ישראל?".

"האברכים פה מנותקים מאינטרנט, הם לא כמו הגבירים שיודעים מה הולך בארץ ישראל, חלקם מאמינים שהם אכן מצילים נפשות בזכות תרומות כאלה" - הוא נוגע בשורש הבעיה, הכר הנרחב בקרב קהלים שאינם מעודכנים בקמפייני ה'פייק-גיוס' שהתגלו באחרונה.

שורת הסיכום שלו מעלה שאלה קשה: "רבני השכונות פה מחלקים לאברכים כסף כדי שהילדים שלהם לא יסתובבו ברחוב, וילכו לקמפים, ואז מגיעים אנשים מהארץ ועושקים מהם את הפרוטות האלה. הילדים פה צריכים להיות ברחוב בגלל פוליטיקה בישראל?" הוא תוהה.
לייקווד מרכז הצלה פייק גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד