כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עצוב: אדם נוסף מת אחר השתלת אברי החרדי

סיפור נדיר ומטלטל: אדם שני מתוך חמישה שהושתלו בהם אבריו של בחור חרדי שנדרס למוות, נפטר הערב כתוצאה מהשתלה שהחמירה את מצבו בגלל חיידק שקינן בגופו של הבחור • כל הפרטים

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט פלאש 90

 


מושתל כליה ולבלב בן 39 מת הערב (שני), בבית החולים איכילוב בעקבות זיהום. מדובר באדם השני שנפטר כתוצאה מהשתלת איבריו של הבחור החרדי דניאל קורסקוב ז"ל מבית שמש. 

לפני כשבועיים פורסם באתר 'ynet', כי אבריו של בחור חרדי בשם דניאל קורסקוב ז"ל בן ה-20, הושתלו בהצלחה בחמישה בני אדם, לאחר שנפגע ממשאית בדרכו חזרה מלשכת הגיוס, הוא נפצע אנושות, אושפז בבית החולים הדסה עין כרם, ולאחר שהוסבר לאמו ולאחיו התאום כי הוא במצב של מוות מוחי וסיכוייו לשרוד קלושים, הם נאותו לתרום את אבריו. 

הכליות של קורסקוב ז"ל, הושתלו בגבר בן 30, שתי ריאותיו הושתלו בגבר בן 52, והכבד באישה בת 44 - כל ההשתלות התרחשו בבית החולים בילינסון. עם זאת, שלושת ההשתלות נכשלו והמושתלים היו במצב קשה. כעת, מצבם מוגדר יציב.

אדם נוסף בן 53 שקיבל תרומת לב מגופו של קורסקוב ז"ל, מת בשבוע שעבר בבית החולים בילינסון.

יו"ר המרכז הלאומי להשתלות ומנהל בית החולים רמב"ם בחיפה אמר ל'ישראל היום' בעקבות המקרה, כי "כל הצוותים הרפואיים פעלו לפי הפרוטוקול המקובל ואי אפשר היה לפעול אחרת. זה מקרה מצער ואנחנו בודקים לגופו של עניין כל מקרה שתוצאותיו טראגיות. בישראל אחוזי ההצלחה בהשתלות גבוהים ועומדים על 90 אחוזים, אך יש 10 אחוזים שלא שורדים".

לדבריו, נלקחו תרביות מגופו של קורסקוב במהלך אשפוזו בטיפול נמרץ וכן בבתי החולים שבהם בוצעו ההשתלות סמוך להשתלה. אך צמיחת החיידק במעבדה מתרחשת רק כשלושה ימים לאחר לקיחת התרבית, לאחר שנעשו כבר הניתוחים. "גם אם הרופאים היו יודעים על החיידק, זה לא היה מונע השתלה. בכל מקרה כל מושתל מקבל אנטיביוטיקה מניעתית ולאחר שזיהו את סוג החיידק נתנו הנחיות טיפוליות ברורות".

כארבעה ימים לאחר ההשתלות התברר שקורסקוב נדבק בעודו מאושפז בטיפול נמרץ ב'הדסה' - בחיידק אלים בשם אצינטובקטר. משרד הבריאות הודיע כבר לאחר מקרה המוות הראשון שיבדוק את נסיבות המקרה. מתחקיר שנעשה במרכז הלאומי להשתלות עולה כי כל הבדיקות והטיפול היו בהתאם לפרוטוקול המקובל.

לפני כשבוע מסר משרד הבריאות את התגובה הבאה: "השתלות איברים הן ניתוחים בסיכון גבוה, כאשר מדובר בחולים קשים ביותר, חלקם בסכנת חיים מיידית. תהליך קבלת ההחלטות מתבצע בשטח, לעתים באופן מיידי בפרקי זמן קצובים ביותר. בנוסף לכך חולים אלו מקבלים מיד לאחר ההשתלה טיפול נגד דחייה, ולכן הם בעלי מערכת חיסונים מוחלשת ובסיכון גבוה לחשיפה לזיהומים".

עוד מתגובת המשרד: "המרכז להשתלות מקפיד על כך שחולים שמאושרים לתרומת איברים יעברו בדיקות לזיהום וכן נלקחות לאחר הירידה לחדר ניתוח לנטילת איברים מהתורם, בדיקות נוספות של תרביות שתוצאותיהן מתקבלות ימים אחדים לאחר ההשתלות, כדי לדעת אם יש צורך לשנות או להוסיף טיפול למניעת זיהומים. בעקבות האירוע המשרד יפתח בחקירת המקרה".⁠⁠⁠⁠

דניאל קורסקוב השתלת אברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד