כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

פתרון כולל למתיחות המוסלמית: המגנומטרים יוסרו והמאבטח ישוחרר

בעוד המתיחות עם ירדן מתעצמת, בעקבות מעצר עיתונאים ישראלים, שוחח הערב ראש הממשלה עם המלך הירדני • הקבינט מתכנס בשעה זו כדי לקבל הכרעה. המאבטח הישראלי שהרג שני ירדנים שב לישראל - המגנומטרים בהר הבית יוסרו

המגנומטרים. צילום: יונתן זינדל פלאש 90
המגנומטרים. צילום: יונתן זינדל פלאש 90



בעוד רק הבוקר התקינו גדרות בסמוך למתקני הבידוק וגלאי המתכות; המגנומטרים, סמוך להר הבית, נראה שהסתבכות המתיחות עם המוסלמים, בעקבות 'סערת המגנומטרים' וירי המאבטח בשגרירות הירדנית שהרג שני ירדנים עומדת בפני פתרון אחד לשני המקרים.

האם מדובר באולטימטום ירדני - שחרור המאבטח רק בתמורה להסרת המגנומטרים, או בהצעת פתרון - דיווחים סותרים בישראל והירדן נכון לשעה זו.

על פי דיווח בערוץ 2, הממשלה צפויה להסכים לדרישת ירדן, ולהסיר את גלאי המתכות בהר הבית בתמורה להחזרת המאבטח הישראלי שירה למוות בשני ירדנים. בלשכת רה"מ מכחישים וטוענים כי "לא הייתה דרישה ירדנית לכרוך בין הדברים", אך בירדן מאשרים.

על פי דיווח בערוץ 10, המודיעין הירדני הודיע כי המלך עבדאללה החליט לא לשחרר את המאבטח שירה במחבל, עד שיוסרו המגנומטרים.

נתניהו והמלך עבדאללה שוחחו‎ הערב, והקבינט מתכנס בשעה זו לדון בעניין ולאשר לכאורה את המתווה המדובר - שחרור המאבטח תמורת הסרת המגנומטרים בהר הבית.

בתוך כך, הותר לפרסום בישראל, כי ראש השב"כ, נדב ארגמן, הוא הדמות הביטחונית שנשלחה לירדן כדי לסייע בפתרון המשבר בעמאן.

עדכון: 23:05

נתניהו במהלך השיחה הערב עם השגרירה והמאבטח. לע"מצילום: נתניהו במהלך השיחה הערב עם השגרירה והמאבטח. לע"מ
נתניהו במהלך השיחה הערב עם השגרירה והמאבטח. לע"מ


שעתיים אחר השיחה בין המלך לראש הממשלה, דיווחה לשכת ראש הממשלה על הגעת הדיפלומטים הישראלים מירדן לשטח ישראל.

"אנשי שגרירות ישראל בירדן בראשות השגרירה עינת שלאין הגיעו לפני זמן קצר לישראל דרך מעבר אלנבי. בין אנשי הצוות גם איש האבטחה אשר נפצע אמש בפיגוע הדקירה בעמאן, לכל השליחים שלום. שובם של השליחים התאפשר הודות לשיתוף פעולה הדוק, שהתקיים ביממה האחרונה בין ישראל לבין ירדן" - כך נמסר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם כניסתם לישראל, עם השגרירה ואיש האבטחה, דרש בשלומם וברך אותם.
האזינו לשיחת נתניהו עם השגרירה והמאבטח

ערוץ 10 מדווח כי ‏ראש השב"כ נדב ארגמן תיווך בפשרה עם המודיעין הירדני, במסגרתה המאבטח מסר גירסה לחוקרי משטרה ירדנים בשגרירות, לפיה הירדני תקף ראשון והירי שלו היה כהתגוננות - ואז הורשה לחזור לישראל.

כעת נותר להמתין ולראות האם הדיווחים המוקדמים יותר על כך ששיחרור המאבטח וחזרתו לישראל בלי העמדה לדין הוא חלק מסיכום כולל להרגעת השטח, והמגנומטרים שהוצבו בהר הבית יוסרו, כשישראל תציג פתרונות אבטחה אחרים בדמות מצלמות מתוחכמות.

25.7.2017 עדכון. 01:17

ישיבת הקבינט הסתיימה לפני זמן קצר, וכצפוי המגנומטרים יוסרו. להלן ההחלטות שהתקבלו:

1. הקבינט מקבל את המלצת כל גופי הביטחון להמיר את הבידוק של גלאי המתכות בבידוק ביטחוני המבוסס על טכנולוגיות מתקדמות ("בידוק חכם") ובאמצעים נוספים, כדי להבטיח את ביטחון המבקרים והמתפללים בעיר העתיקה ובהר הבית.

2. עד ליישום התוכנית תתגבר משטרת ישראל את כוחותיה ותבצע פעולות נוספות ככל שיידרש על-מנת להבטיח את ביטחון המבקרים בהר.

3. הקבינט החליט על הקצאת תקציב של עד 100 מלש"ח לטובת יישום התוכנית (בפרק זמן של עד שישה חודשים) כולל בקיצוץ רוחבי ככל שיידרש, על-פי התכנית שיגיש המשרד לביטחון הפנים.
עלות התכנית תכלול גם מימון תקני שוטרים על פי המלצת המשטרה.

מוקדם יותר - עיתונאים ישראלים עוכבו בירדן

כוחות ביטחון ירדנים. צילום: רויטרסצילום: כוחות ביטחון ירדנים. צילום: רויטרס
כוחות ביטחון ירדנים. צילום: רויטרס


המתיחות בין ישראל לירדן הסתבכה עוד יותר עם מעצר עיתונאי ישראלי. אתר מקומי בעמאן מדווח
כי צוות עיתונאים ישראלים שעובד יחד עם צוות שידור ירדני בעמאן, נעצר בידי שירותי הבטחון הירדניים, לאחר שלטענתם צילמו ללא אישור את מתחם השגרירות.

על פי הדיווח מדובר בצוות של "הטלוויזיה הישראלית, וידיעות אחרונות", שנשלחו לעקוב ולסקר את אירוע הירי בשגרירות ישראל. על פי הדיווח, לאחר שהתחייבו לא לצלם ללא אישור, ומחקו את שצילמו - שוחררו.

בניגוד למה שחוו החרדים בירדן היום - זהו סיפורו של מענדי

זילברשטרום עם תפילין - בירדןצילום: זילברשטרום עם תפילין - בירדן
זילברשטרום עם תפילין - בירדן


בתוך כך, בזמן שסערה מתחוללת בירדן, נסעו אתמול כמאה חרדים להתפלל בקבר אהרן הכהן בפטרה שבירדן. לטענתם המאבטחים הירדנים היו לחוצים בצורה יוצאת דופן, והחרימו תשמישי הקדושה שהיו למטיילים החרדים. לטענתם אסרו עליהם להתפלל, ואיימו שאם הם התפללו הם יעצרו אותם.

אך נוסעים ומדריכי תיירות קבועים אומרים כי הנוהג בירדן קבוע. בכל עת שישנה מתיחות בין פלסטינים לישראלים הם מקפידים שהתיירים יצניעו ככל האפשר את סממניהם היהודים - לא מתוך אנטישמיות אלא מתוך רצון לשמור על חיי התיירים. רשויות הביטחון, להם חשוב לשמר עם ישראל את יחסי השלום, חוששים מאוד ממעשיהם של יחידים מוסלמים קיצוניים נגד יהודים, כדוגמת הרצח הידוע בנהריים, שעלולים לסבך את היחסים.

מקרה לדוגמא אירע רק לפני כשלושה שבועות, מענדי זילברשטרום, חסיד חב״ד ועורך באתר חדשות חב״ד התחתן. לקראת החתונה, נסע מענדי לחצר הרבי מליובאוויטש בניו-יורק, עם חברת התעופה הירדנית ׳רויאל גורדנייאן׳, בכדי ללמוד בבית המדש - 770 ולהתפלל בציונו של הרבי זי״ע, ביום ההילולא ג׳ בתמוז.

"בחברת התעופה הירדנית התייחסו אלי מאוד יפה. בטיסת ההלוך והחזור גם הוגש לי אוכל כשר למהדרין. בשדה התעופה בירדן כיבדו אותי מאוד כיהודי, ובעמדת הבידוק המאבטחים הבינו שהתפילין שברשותי הם תשמיש קדושה, והעבירו אותי ללא כל חשש", מספר מנדי זילברשטרום לבחדרי חרדים.

לדבריו: "בטיסת החזור שלי ארצה, הגעתי בשעת צהריים מוקדמת לשדה התעופה בירדן, שם שהיתי כ5 שעות בעצירת ביניים, לא רציתי להתפלל תפילת שחרית ולהניח תפילין בטרמינל עצמו (בכל זאת - יהודי עם כל הסממנים, במדינה מוסלמית).

״ניגשתי לאחד המנהלים בשדה התעופה, וביקשתי ממנו להתפלל תפילת שחרית בחדר צדדי. כאשר הוא נעתר לבקשתי ופינה לי את משרדו יחד עם כמה אנשי צוות ששהו בו, בכדי שאוכל להתפלל ללא הגבלת זמן, הופתעתי מאוד כחרדי.

״עוד הפתיע אותי, כאשר התפללתי נכנס למשרד איש צוות ושאל אותי בערבית ״מה מעשיך כאן?״. המנהל תפס אותו בשרוול ומשך אותו החוצה, כשאני שומע אותו לוחש לו: ״הוא יהודי. מתפלל, עזוב אותו״.

לסיום הוא אומר לבחדרי חרדים: "להערכתי התקרית בשגרירות ירדן - הכניסה לללץ את המאבטחים במעברי הגבול שחששו שקבוצת היהודים שהגיעו היום לקבר אהרון הכהן, יזוהו בפני תושבי ירדן כיהודים".

כיוון שבירדן ישנו כעס גדול של האזרחים נגד המאבטח שלטענתם הרג את הנער סתם, והיום אף הפגינו מול מתחם השגרירות, ופוזרו על ידי כוחות הביטחון הירדניים - המתח עלה, ולרשויות יש עניין לשמור דווקא על חיי הישראלים. לכן הקפידו כל כך עם סממנים יהודיים בולטים.
סערת המגנומטרים ירי בשגרירות ירדן מעצר עיתוני בירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד