י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

רוצים לצום נכון? קבלו הכנה שונה לצום ט' באב

על אף שזה נשמע מוזר, זה הזמן להתחיל בהכנת הגוף לקראת הצום שיחול בשבוע הבא. הכנה נכונה ומוקדמת תשאיר אתכם במצב מאוזן ותקין, ואת גופכם ללא טראומות מיוחדות בעקבות צום פתאומי. כדאי לקרוא ולהעביר לאנשים שאכפת לכם מהם

רוצים לצום נכון? קבלו הכנה שונה לצום ט' באב
pixabay



לקראת תשעה באב, ברצוני להציע הכנה מעט שונה לצום, שעלינו להתחיל ביישומה לפחות שבוע לפני מועד הצום והיא כוללת את העצות הבאות:

* הימנעו עד כמה שניתן ממזונות מעובדים המלאים בסוכר, שמן, מלח וחומרים משמרים למיניהם. קיימות עדויות המצביעות על התמכרות למזון מעובד. מחקרים תצפיתיים הראו שמתרחשים תהליכי גמילה כאשר נמנעים ממנו ולא נרצה לחוות אותם דווקא בצום.

* עברו לדגנים מלאים. דגנים שאינם מלאים (לחם לבן, אורז לבן וכו') מתנהגים פיזיולוגית דומה לסוכר. גם כאן הסיבה היא התמכרות לסוכר.

* דגנים מלאים כוללים חיטה מלאה, אורז מלא, שיפון, קינואה, גריסים, כוסמת ועוד.

* הימנעו משתיה מתוקה. גם משקאות דיאט נכנסים לקטוגריה. עברו למים. והרבה! (מי שלא מסוגל לשתות מים בלבד אפשר לנסות להוסיף לימון ונענע עם המתקה קלה). מומלץ לשים תזכורת בנייד לשתות כל שעה.

* אם אתם ממכורי הקפה זה הזמן לעבור לנטול קפאין ולהפחית מצריכתו. אני מאמינה שמעבר להשפעה הפיזיולוגית הממכרת ישנה גם השפעה פסיכולוגית שמשפיעה לא פחות כאשר מפסיקים לצרוך.

* בנוסף להפחתת כמויות הקפאין אני ממליצה לחכות לשעות הבוקר המאוחרות יותר עם השתייה שלו כך מרגילים גם את המוח שאינו חייב את הסם שלו בשעה הקבועה.

* יש לשים לב שגם קולה, תה, שוקו, שוקולד מכילים קפאין.

* העשירו את התזונה בירקות, קטניות וסוגים שונים של אגוזים. במידה ואינכם מורגלים באכילת קטניות אני ממליצה להתחיל עם עדשים כתומות אשר קלות לעיכול.

* נסו להיות מודעים לתחושות רעב ושובע. אכלו רק כאשר אתם רעבים והפסיקו את האכילה כאשר שבעתם. כמו כן, הרגילו את עצמכם לאכול לאט ובנחת.

אמנם קשה מאוד לעשות שינויים התנהגותיים אך במידה ומצליחים לשנות הרגלי אכילה, מגיעים למצב בו אנו שולטים על האוכל ולא להיפך. כך קל לעמוד בפיתויים, דחפים ורעב. הצום נראה פחות מאיים ועובר ביתר קלות.

העצות שנתתי מוכוונות אמנם להכנה לצום אך מומלצות כמובן לכל השנה.

בערב הצום - ברצוני לתת דגשים עיקריים:

* ארוחות קטנות לאורך היום במקום 2-3 גדולות.

* שתייה מרובה. ביום זה חשוב במיוחד להעדיף מים על משקאות מתוקים ומוגזים הגורמים לצמא ונפיחות.

* בסעודה מפסקת דאגו שיהיו סיבים (נמצאים לדוגמא בירקות, דגנים מלאים וקטניות) וכן שומנים כגון: טחינה, אבוקדו, אגוזים המשרים תחושת שובע לאורך זמן.

* שימו לב שלא לאכול כמות גדולה בהרבה ממה שרגילים על מנת שלא לחוש כבדות.

שיהיה לכולנו צום קל

נעמה הורוביץ
דיאטנית קלינית, B.Sc
[email protected]
הכנה לצום דיאטנית תשעה באב צום תזונה לפני הצום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד