י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בעקבות אישור התקנות: האם איסור ההתייצבות של הפלג - יוסר?

האם איסור ההתייצבות של הפלג יוסר? על רקע העברת התקנות החדשות, בהן הוחלט כי ישיבה שבה 20% מהבחורים לא מתייצבים לא תוכל יותר להעניק דיחויים, הקולות בפלג התומכים בהסרת איסור ההתייצבות - מתחזקים

הפגנת הפלג הירושלמי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת הפלג הירושלמי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



האם איסור ההתייצבות של הפלג יוסר? על רקע העברת התקנות החדשות, בהן הוחלט כי ישיבה שבה 20% מהבחורים לא מתייצבים לא תוכל יותר להעניק דיחויים, הקולות בפלג התומכים בהסרת איסור ההתייצבות - מתחזקים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' לפני תקופה, ראשי ישיבות בפלג, הגר"ש מרקוביץ', הגר"י ארנברג והרב חיים כץ מחיפה, ניסו בחודשים האחרונים להוביל מהלך של הסרת איסור ההתייצבות וחזרה להתייצב בלשכות הגיוס כמימים ימימה, על רקע התקנות החדשות, מתברר כי עמדה זו זוכה לחיזוק, כאשר גורמים נוספים בפלג טוענים כי במצב הנוכחי שנוצר, אין ברירה אלא לבטל את האיסור, משום שהוא ימנע מישיבות הפלג להעניק דיחויים לבחורים מישיבות הפלג שכן מתייצבים למרות האיסור.

יצויין כי אמנם ישיבות הפלג יכולות שלא לרשום כלל את אותם תלמידים שלא מתייצבים, כאשר בכל מקרה בימים אלו אין מתקבל תקצוב לאותם תלמידים, מה שיגן על האפשרות של הישיבה לקבל הכרה ולהעניק דיחויים, אולם דבר זה יגרום לאותם 'אינם מתייצבים' לקבל עונשים חמורים יותר לו ייעצרו, ויוצגו בבית המשפט כעריקים רגילים לכל דבר ועניין, ולא כתלמידי ישיבות שלא הסדירו את הדיחוי.

הדילמה בפלג לא פשוטה על רקע השינוי במצב, ובימים הקרובים צפויה הכרעת ראשי הפלג בנושא. כמו כן בפלג יצטרכו לתת פתרונות לאותם מאות שלא התייצבו ומעמדם בוטל, וכעת לו יוסר האיסור יתקשו להשלים עם מצבם העגום.



כזכור לפני כחודשיים פורסם ב'בחדרי חרדים' כי נתגלעו סדקים בישיבות הפלג הירושלמי בנושא אי ההתייצבות, העיקרון עליו קידשו בפלג את המערכה בשלוש השנים האחרונות, מערכה שהביאה לקרע עמוק בציבור הליטאי.

כי שלושה מבכירי ראשי הישיבות המשתייכים ל'פלג הירושלמי' נפגשו בניסיון למצוא פתרון לעניין ההתייצבות בצבא, ובכך להביא לסוף המתח של הבחורים המועמדים לגיוס שהופכים לעריקים כל זמן שאינם מתייצבים. בין השותפים לניסיון, הגר"ש מרקוביץ מפוניבז', הגר"י ארנברג מחדרה, והרב חיים כץ מחיפה, כך דיווח העיתונאי אבי גרינצייג.

בנוסף, תלמידי ישיבת 'מאירת שמועה' מבית ישיבת גרודנא, שעקרונותיה היו עד כה כשל הגר"ש אויערבך שקידש את העקרון שלא להתייצב בלשכות הגיוס, החלו להתייצב ולהסדיר מעמדם. עפ"י הדיווח, קבוצה של 10 בחורים מהישיבה, בראשה עומד הרב נחום רוזנבלט, התייצבה בלשכת הגיוס בבאר-שבע – כך חשף הכתב לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

הקבוצה, ראשונה מתוך שלוש – הגיעה ללשכה כדי להסדיר את מעמד בן ישיבה. זאת, על אף ש'הפלג הירושלמי' שממנו היא מגיעה, מתנגד לכך בתקיפות. בצבא ידעו מבעוד מועד על בואה, בעקבות סיכום שאליו הגיעו הבחורים עם צה"ל מלכתחילה, בתיווך 'וועד הישיבות'. התייצבותם הסירה מהם מעמד של משתמטים.

ישיבת גרודנא המקורית באשדוד נחשבת לעמוד תווך מרכזי ב'פלג הירושלמי', אך עם פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי דב צבי קרלינשטיין זצ"ל, לפני יותר משנה, היא התפצלה: בראש הישיבה המרכזית עומד חתנו, הרב משה שמידע; בראש הישיבה שפרשה וקיבלה את השם 'מאירת שמועה', עומד כאמור הרב נחום רוזנבלט.

עם זאת, גורמים בישיבה טענו כי הרב רוזנבלט כלל לא ידע על המהלך, והדבר נעשה לכאורה מאחורי גבו בידי גורם בכיר בישיבה. מנגד, כאן ב'בחדרי חרדים' פירסמנו בעבר בעת מעצרו של עריק, תלמיד הישיבה, כי מכיוון שהישיבה אינה מוכרת כלל במשרד הבטחון שכן מדובר בישיבה חדשה שעדיין לא עברה את כל מסלולי הרישום השונים, על כן תלמידים בה שאינם מתייצבים, נקלעים לבעיה קשה יותר מאחרים.
תקנות הגיוס הפלג הירושלמי סדקים התייצבות לשכת הגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד