כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

השער ההיסטורי של "ישראל היום": "מפגן חוסר האונים של נתניהו"

האם אדלסון מפנה עורף לנתניהו, או נערך לכתב האישום בפרשת 2000?

שלדון אדלסון יחד עם בנימין נתניהו. צילום: בן דורי, פלאש 90
שלדון אדלסון יחד עם בנימין נתניהו. צילום: בן דורי, פלאש 90





עיתון "ישראל היום" ובעל הבית שלו שלדון אדלסון במפנה דרמטי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: כותרת העל בשער העיתון היום (ד') תוקפת לראשונה בחריפות את נתניהו על התנהלותו בפרשת גלאי המתכות בהר הבית - ומכריזה על "מפגן חוסר האונים של נתניהו". בכותרת המשנה נכתב כי תגובת ישראל לאירועים בהר הבית היתה "רופסת ומבוהלת".

הכותרת מתייחסת להסדר שעליו החליט הקבינט, במסגרתו הוסרו המגנומטרים ומצלמות האבטחה מהר הבית בניגוד להצהרות קודמות של נתניהו ושרים נוספים. היא מפנה לטור פרשנות פרי עטו של הכתב הפוליטי מתי טוכפלד, שבעבר הרבה להגן על נתניהו מעל דפי העיתון.

"זו לא רק הרפיסות שבהסרת המגנומטרים. הבעיה החלה עוד קודם, בשפלות הרוח שליוותה את הצבתם", כתב טוכפלד. "נתניהו הוא לא ראש הממשלה הראשון שמוביל קו של חוסר אונים ישראלי אל מול הזרמים האיסלאמיים החזקים השולטים במקום הקדוש ליהודים ביד רמה... אבל בניגוד לראשי ממשלה קודמים, הצעד שהוביל נתניהו שלשום בקבינט, הוא כזה המכוון באופן ישיר נגד הבסיס הפוליטי שלו".



עד כה העיתון העניק תמיכה מופגנת לנתניהו, לעתים עד כדי גיחוך. כאשר נמתחה ביקורת על נתניהו, מימין ומשמאל, הציב העיתון בדרך כלל את עמדת נתניהו בכותרת הראשית וצירף מאמרי פרשנות שהגנו על התנהלותו.

השינוי בקו המערכתי מתבצע במקביל לשינויים פרסונליים בצמרת העיתון. העורך עמוס רגב עזב ובמקומו מונה באחרונה בועז ביסמוט. כתבים בעיתון העידו כי העיתון אומנם שומר על קו אידיאולוגי של ימין-מרכז, אך ביסמוט מעניק להם חופש עיתונאי רחב יותר. עוד מסרו כתבים כי הנהגת העיתון מאיצה בהם כעת לייצר תוכן בעל ערך עיתונאי משמעותי יותר. העיתון החל לשים דגש על הישגים עיתונאיים, ולהבליט אותם באמצעות חותמות כמו "בלעדי" ו"חשיפה".

הפניית העורף של "ישראל היום" כלפי נתניהו קשורה גם למערכת היחסים בין נתניהו לאדלסון - שאינה כפי שהיתה. האירוע המכונן בהקשר זה היה חשיפת הקלטות מפרשת 2000. בהקלטות התברר כי נתניהו רקם עסקה עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, ללא ידיעת אדלסון, שבמסגרתה ניאות להעביר חוק שיצמצם את תפוצתו של "ישראל היום". אדלסון ורעייתו מירי העידו במשטרה כי כעסו על השיחות שקיים נתניהו עם מוזס.

בשל התערערות היחסים, ייתכן כי אדלסון החליט להסיר את התמיכה האישית שהוענקה עד כה לנתניהו. ככל הנראה הוא גם קיצץ משמעותית את ההזרמות החודשיות לעיתון המפסיד, ובשל כך נאלץ העיתון לבצע קיצוצים משמעותיים ולפטר עובדים. כפי שחשף אורי בלאו ב"הארץ", עיתון "ישראל היום" הפסיד כ-730 מיליון שקל עד 2014.

הערכות אחרות הן כי הנהלת העיתון ובעליו מבקשים כעת ליצור תדמית חדשה של עיתונות אובייקטיבית, כזו שאינה מהססת לתקוף את נתניהו - וזאת בשל חששות כי תיק 2000 עלול להביא לחשיפת הקשרים בין נתניהו לאדלסון סביב העיתון. עלול אף לעלות חשד כי אדלסון העניק טובת הנאה משמעותית לנתניהו באמצעות יצירת דעת קהל תומכת בעיתונו.
ישראל היום שלדון אדלסון בנימין נתניהו גלאי מתכות הר הבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד