י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כולם מוזמנים: מה יקרה לדירות מחיר למשתכן שלא יימכרו בתוך שנה?

במשרדי השיכון והאוצר ממשיכים לשנות את התקנות, בהתאם להפקת לקחים ממכרזים קיימים • כיום יש כ-1,000 יחידות דיור שלא נמכרו, ובסוף השנה הן יוצעו למכירה על ידי הקבלנים

צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: גרשון אלינסון, פלאש 90



מארגני מבצע מחיר למשתכן, במשרדי השיכון והאוצר ממשיכים לשנות את התקנות, בהתאם להפקת לקחים ממכרזים קיימים. באחרונה גיבשה ועדת תכנון ופיתוח (ות"פ) במטה הדיור הלאומי שבמשרד האוצר, שהיא הגוף הממונה על תקנות המבצע, מספר שינויים, שהעיקריים שבהם הם יישום החלטות קודמות, לפיהן דירות שנידחו על ידי זכאי המבצע, ולא נרכשו על ידי מי שהגרילו אותן, בתוך שנה – יועברו להימכר לציבור הרחב במסגרת השוק החופשי. כיום יש כ-1,000 יחידות דיור כאלו, ובסוף השנה הן יוצעו למכירה בשוק החופשי על ידי הקבלנים. בנוסף, יוגמשו הקריטריונים למחירי הדירות בצורה של שינויים במחירים, בהתאם לקומות שבהן יימצאו הדירות שנמכרו.

מזה זמן שבמטה הדיור מצהירים על כוונתם לפתוח את מחיר למשתכן בהדרגה גם למשפרי דיור. בהתחלה הצהירו על הכוונה למכור דירות שמגריליהן ממחיר למשתכן סירבו לממש את הרכישות בהן, ולאחר מכן הקצו בחלק מהפרויקטים חמישית מהדירות למכירה גם לשוק החופשי. המהלכים נעשו על מנת להפוך את הפרויקטים לכלכליים יותר, וגם לרצות את ראשי הרשויות, שהביעו לא אחת חששות, שפרויקטים שיימכרו אך ורק במסגרת מחיר למשתכן יהפכו בעתיד לשכונות מוזנחות.

הדירות שנדחו נחשבות לבעייתיות, ממספר סיבות: יש דירות שהתכנון שלהן לקוי; יש כאלו שמחיריהן גבוהים בהרבה מעבר ליכולתם של הזוגות הצעירים – במיוחד דירות הגן והפנטהאוז; יש דירות בפריפריה, שהביקושים אליהן נמוכים מטיבם; בהקשר לזה, נמצאו לא מעט פרויקטים, במיוחד בפריפריה, שבהן ההטבות הכלכליות שגלומות בהנחות שניתנו על הדירות היו פחות אטרקטיביות ואף לא עמדו בתנאי שהציב האוצר למינימום של 200 אלף שקל.

הדרך עליה חשבו מארגני המבצע היתה לתת לרוכשי דירות במקומות שבהם ערכי הקרקע נמוכים ביותר (עד 100 אלף שקל ליחידת דיור) מענקים של 40-60 אלף שקל, כדי להשלים את הפער. אולם, עדיין התברר שההטבות נותרו נמוכות יחסית למרכז הארץ, שבהן הגיעו ההטבות למאות אלפי שקלים, מה שהקטין מאוד את הכדאיות הכלכלית להשתתף במבצעים.

בות"פ שוקלים כיום לתת פתרון לבעיה הזו, בצורה של הגדלת חלקו של השוק החופשי בפרויקטים המשתתפים במבצע, והגדלת ההטבות הכלכליות לזכאים, בין אם בצורה של מענקים כספיים גבוהים יותר ובין אם בהוזלות נוספות של מחירי הדירות, שיתאפשרו עקב התקבולים הנוספים של הקבלנים מהדירות שימכרו בשוק החופשי.

עוד צעד שנועד לתקן עיוותים במבצע, הוא התליית מחירי הדירות בקומות שבהן הן נמצאות. אחד הלקחים שהופקו מהמבצעים שנערכו עד כה היה שהרוכשים מעדיפים לרכוש דירות בקומות גבוהות כי ההטבה הכלכלית הגלומה בהן גבוהה משמעותית מההטבה שגלומה בקומות התחתונות, וזאת על אף שעל פי כללי מחיר למשתכן, מחיריהן למ"ר שווים. העיוות נובע מהסטנדרטיות של קביעת המחירים בשיטת "מחיר למשתכן" בצורה שאינה מתחשבת בשום אלמנטים שמעלים או מורידים מחירי דירות, כגון נוף, מיקום, חניה תת קרקעית או עילית ועוד.

על פי התקנה החדשה, בבניין של מעל ל-9 קומות, קומות 5 ו-6 (שהן קומות 4 ו-5 מעל לקומת הגן) וגם דירות הגן יימכרו לרוכשים לפי המחירים למ"ר שנקבעו על ידי הקבלנים בעת הזכייה; על דירה בקומה הרביעית (שמסומנת בדרך כלל כקומה 3) ישלמו הרוכשים 1% מתחת למחיר הנקוב, על הקומה השלישית (שנחשבת בדרך כלל לקומה שנייה) 2% ועל הקומה השנייה (שהיא הקומה הראשונה מעל לקומת הגן) - 3%; מהקומות השביעית (שישית מעל לקומת הגן) ומעלה, ישלמו הרוכשים תוספת של 1% לכל קומה.
מחיר למשתכן משרד השיכון משרד האוצר ועדת תכנון ופיתוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד