כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בפעם החמישית: הכלייזמרים כובשים את ירושלים • תבואו

זו השנה החמישית ברציפות לקיומו של 'פסטיבל הכלייזמרים' בירושלים, בו ייקחו חלק נגנים מכל קצווי תבל, שיתנו כבוד למוזיקת השטייטל ולניגוני מירון • נתחיל במופע פתיחה במוזיאון ישראל, נמשיך במגוון אירועים ביניהם גם קבלת שבת בבית כנסת בירושלים, והאטרקציה - נגן שמפיק מוזיקה מ-150 כלים, אפילו מ... גזר • אתם חייבים להיות שם

הכלייזמרים בירושלים. צילום: יוכטמן
הכלייזמרים בירושלים. צילום: יוכטמן





עולם המוזיקה עובר, וממשיך לחוות, שינויים רבים לאורך השנים. סגנונות מוזיקה שהיו פעם נחלת הכלל נדחקו לקרן זווית או נעלמו לחלוטין. במקומם תפסו מקום ליווים קצביים ואלקטרוניים יותר, תוך שילוב מוטיבים המותאמים לקהל הצעיר של הדור הזה. הסיבות לכך רבות, ומשופעות משינויים היסטוריים, תרבותיים, גאוגרפים ועוד רבים. לא מעט מחובבי המוזיקה מצרים על כך, ומתגעגעים למוזיקה הישנה והטובה מבית אבא.

מי שרוצה לחוות מוזיקה כמו של פעם, צורך זאת בעיקר דרך הרשת. מעטים מאד המופעים החיים המגישים מוזיקה כזו, על הבמה בלייב. מוזיקת הכלייזמרים, שהייתה נחלתם של היהודים לאורך דורות שלמים, משתמרת היום בעיקר בקרב המגזר הדתי והחרדי, או אצל גיל הזהב. הדור הצעיר פשוט לא מוצא את ההזדמנות האמתית לטעום את החוויה הזו מול עיניו.

אחד מהאירועים הבולטים שנותנים כבוד של ממש למוזיקת הכלייזמרים הוא 'פסטיבל הכלייזמרים'. בצפת מתקיים פסטיבל שכזה כבר כ-30 שנה, ובחמש השנים האחרונות - גם בירושלים. המנהל האמנותי שהפיק את המופע בצפת במשך 16 שנים הוא חנן בר סלע. לפני חמש שנים נקרא בר סלע לייסד את המופע המקביל בבירה, והוא גם המנהל המוזיקלי שלו. בר סלע נמצא במרחב מוזיקת הנשמה היהודית מגיל צעיר מאד, ומנגן על סקסופון וקלרינט.


חנן בר סלע, המנהל האמנותי של 'פסטיבל הכלייזמרים בירושלים.

היום הראשון של הפסטיבל השנה בירושלים, שיימשך על פני עשרה ימים, יתקיים כולו במוזיאון ישראל, וזכה לכינוי 'כלייזמרים בתערוכה'. באירוע הפתיחה יסתובבו להם מעדנות נגני הכלייזמר בחללים השונים בתערוכה, וינעימו את זמנם של המבקרים. בהמשך היום יתקיימו שני מופעים באודיטוריום של המוזיאון, במהלכם יתארחו אמן הכינור הבינלאומי מירל רזניק, וירטואוז האקורדיון הבינלאומי אמיל אייבינדר ואמנים נוספים.

"אנחנו מחזירים לקדמת הבמה את המוזיקה האהובה, המוזיקה של ה'שטייטל'", אומר המנהל האמנותי חנן בר סלע ל'בחדרי חרדים'. "זו מוזיקת נשמה אמיתית, שמרגשת כפי שאף מוזיקה אחרת לא מצליחה לעשות".

הקהל החרדי שיגיע למופעים ירגיש בבית. "אנחנו ננגן גם את ניגוני מירון האהובים. חשוב לומר שהמוזיקה שמתנגנת היום במירון מושפעת מהקהל שהגיע להילולא לאורך 200 שנה ויותר. מדובר בשילוב של מזרח ומערב, שנוצר בעקבות סגנון הקהל המגוון שהגיע. הקהל הכתיב למעשה את סגנון המוזיקה, וכך נוצרה לה המסורת המופלאה של ניגוני מירון".


חנן בר סלע מבצע את הקטע "העסן העסט זיך".

בהפקת הפסטיבל חשוב להדגיש כי שמירת השבת היא מעל הכל. "אירוע 'קבלת שבת' שיתקיים ביום שישי בבית הכנסת 'ישורון', יסתיים בשעה 15:30, כך שיוותר זמן ברווח להגיע לבית לפני השבת", מדגישים שם. "כמו כן, האירוע שיתקיים במוצאי השבת יתחיל בשעה 22:00, שעת התחלה נדירה בלו"ז של 'תאטרון ירושלים', זאת על מנת לאפשר לשומרי השבת להגיע בנחת. כל הציוד למופע של מוצאי שבת, מאורגן כבר ביום ישי עד הפרט האחרון.

האמנים שיופיעו לאורך ימי הפסטיבל רבים ומגוונים, ביניהם הזמרים דוד ד'אור וקובי אפללו. בקטגוריית הכלייזמרים תוכלו למצוא את אמן הכינור הבינלאומי מירל רזניק, וירטואוז האקורדיון הבינלאומי אמיל אייבינדר, נגן הקלרינט הראשון של תזמורת בית האופרה לה סקאלה במילאנו, קוראדו ג'יופרדי, ואמנים אחרים לרוב. בנוסף לכל אלה, האטרקציה של הפסטיבל - בוריס סיחון מוונקובר, מוזיקאי המנגן על 150 כלים, ביניהם גזר ושאר ירקות.

נראה אתכם?
כלייזמרים פסטיבל ניגונים חנן בר סלע ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד