י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דרמה: בג"צ עצר את הבחירות לרבנות בית-שמש

"ניתן בזה צו ארעי-זמני האוסר על המשיבים לקיים את הבחירות לרב העיר בית שמש" כך בהחלטת בג"צ הערב בתשובה לעתירת עו"ד אלי בוטבול

הרב ינון רביב, הנתמך בידי נשיא מועצת החכמים. צילום: יעקב לדרמן
הרב ינון רביב, הנתמך בידי נשיא מועצת החכמים. צילום: יעקב לדרמן



בית משפט עליון נעתר לעתירה לצו על תנאי ובקשה לצו ביניים ועצר את הליך הבחירות לרבנות העיר בית שמש, שהיו אמורות להתבצע ביום חמישי הקרוב.

"ניתן בזה צו ארעי-סמני האוסר על המשיבים לקיים את הבחירות לרב העיר בית שמש" כך בהחלטת בג"צ הערב בתשובה לעתירת עו"ד אלי בוטבול, "ככל שהמשיבים סבורים כי קיימת דחיפות מיוחדת בקיום הבחירות, הם רשאים להגיש בקשה לביטול הצו" עד ליום ג' תשעה באב, בשעה 4 אחר הצהריים.

השופט מוסיף, "ככל שלא תוגש בקשה לביטול הצו, העתירה תועבר לדיון בפני הכרב בהקדם, ותגובה מקדמית של המשיבים תוגש עד 7 ימים לפני מועד הדיון שייקבע".

העותרים לבג"צ טענו בין היתר כי חברי הגוף הבוחר מונו בהליך לא תקין. כמו כן נשמעו טענות על כך שחלק מהמועמדים אינם עומדים בתנאי הסף.

מוקדם יותר היום (ה') על רקע בחירת רב לעיר בית שמש, הוגשה דרישה לבטל את מועמדותם של שניים מהמתמודדים, על רקע אי התאמתם בעקבות אי כשירות. במכתב שנשלח על ידי תושב בית שמש ליועץ המשפטי במשרד לשירותי דת, דורש דניאל אדיר באמצעות עו"ד אפרים דמרי, להורות על ביטול מועמדים לבחירת רב לעיר בית שמש.

"לאור העובדה כי במסגרת המחשבה העולה בקרב אישי ציבור ומקורבים מטעמים פוליטיים, יש למנות את מי שאינו מוכשר לקבלת התפקיד ואף לא מוכשר בנטילת עול הציבור והנהגתו הרוחנית". לטענת דניאל, ועדת בחינה למינוי רב עיר מתנהלת תוך התעלמות מוחלטת מתקנון תקנות שירותי הדת היהודיים.

בפנייה ליועמ"ש של משרד הדתות נכתב כי על אחד המועמדים "מעולם לא עבר בחינות של הרבנות הראשית לישראל". אמנם הוא מחזיק ב"כושר" לרב עיר מהרבנים פנחס שיינברג, הגר"ע יוסף זצ"ל והרב מרדכי אליהו זצ"ל "אבל בשום שלב לא קיבל הוא את הכושר לרב עיר מהרבנות הראשית ו/או ממועצת הרבנות הראשית לישראל".

לגבי מועמד אחר, כבן 60, שעבר בחינות של הרבנות הראשית במהלך שנות התשעים, "בשים לב כי מדובר בבחינות במסגרת ההכשרה "יורה יורה" שהנם במסגרת הכשרת רבני התיישבות, למעשה מינוי רב עיר לא די לו בבחינות הסמכה 'יורה יורה' כי אם תוספת מערכת בחינות נוספת, מעבר לבחינות רבני ההתיישבות בהסמכתם ל'יורה יורה'".

לטענת דניאל אדיר, דברים אלו הם "בגדר רמיסת התקנות ברגל גסה. תוך אי עמידה על אחריות וועדת הבחינה לבחירת רב עיר לעיר בית שמש עפ"י התקנות". לדבריו, מה שמנתב את מסלול וועדת הבחינה לבחירת רב לעיר, היא הדאגה "למינוי מקורבים ולמינוי מי שאיננו ראוי לתפקיד, תוך רמיסת דרכי מנהל תקין".

"מדובר במערכת קשרים מסועפת המעלה חשש לא רק לכשרות הנוהל התקין בבחינת "מנהל תקין" הוצאת מכרז בבחירת רב עיר, כי אם חלילה, עולה פרשיית המינויים המבוקשת לכלל רכיבים פליליים, שיש בהם בכדי להביא לקריסה מוחלטת של כל אמות המוסר, בממסד הרבני בהווה ובעבר, על כל המשתמע מכך ובפרט מעורבותם של דמויות פוליטיות המלוות את כל האמור".

לאור כך, הוא מבקש מעו"ד פת - היועץ המשפטי במשרד לשירותי דת, לבטל מועמדותם של שני הרבנים עליהם פנה במכתבו, ולהורות לוועדת הבחינה לעמוד על כל הקריטריונים המנחים עפ"י חוק את וועדת הבחינה". במידה ופנייה זו תידחה, כותב עורך הדין דמרי, יגיש עתירה לבית משפט העליון.

בינתיים כאמור, אחרים הגישו עתירה, וההליך נעצר בשלב זה.
רבנות בית שמש הרב ינון רביב בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד