כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החיים הקשים ב'לב טהור': "התגלו שם שיטות חינוך אלימות"

בישראל לא מבזבזים זמן ומפתים את קהילת 'לב טהור', במענק מכובד אם יעלו ארצה • הממונה על הכתות במשרד הרווחה מגלה פרטים על מצב הקהילה: "אנחנו יודעים שהמשפחות גרות באיזושהי חלקה בג'ונגל, באחד החורשות הרחוקות" • האזינו

החיים הקשים ב'לב טהור': "התגלו שם שיטות חינוך אלימות"
לב טהור צילום: בחדרי חרדים

 


בישראל מנצלים את הזעזועים שחוותה קהילת 'לב טהור' עם מותו של מנהיגם שלמה ארז הלברנץ ז"ל ובתו מרים גיטל ברכה ע"ה, וקוראים לחברי הקהילה לעזוב את החיים הקשים והמסורבלים שם, לטובת סל קליטה מכובד בארץ הקודש.

כפי שכבר דווח ב'בחדרי חרדים', שר הרווחה חיים כץ, קרא לחברי הקהילה לעלות ארצה והבטיח: "נתאים לכל משפחה תוכנית לפי הצרכים האישיים שלה ונעמיד לרשותה את כל האמצעים הנדרשים להשתלבות אופטימלית בישראל. אנו מבקשים גם מבני המשפחות שנמצאים בקשר עם חברי הכת ליידע אותם שהמדינה חפצה בחזרתם".

בנוסף דווח ב'חדשות 2', כי היקף הסיוע מוערך בכ-150 אלף שקלים למשפחה, כשהשירותים שיוצעו למשפחות כוללים בין היתר, טיסות חזרה לישראל והחזרת תושבות מיידית וזכאות לביטוח בריאות לילדים. כמו כן מוצעת תמיכה כלכלית וסיוע בתשלום שכר הדירה למשך שנה, השמת הילדים במסגרות חינוך, מתן כלים ומיומנויות לפרנסה עצמאית ומימון טיפול פסיכולוגי.

בתוך כך, בראיון שהעניקה המפקחת על תחום הכתות הפוגעניות במשרד הרווחה, ל'רדיו ללא הפסקה' אמרה: "אנחנו מאד מודאגים מהמצב".

אפרת שרעבי, המפקחת על כתות פוגעניות במשרד העבודה והרווחה סיפרה בראיון מיוחד לתוכנית 'צבע הכסף' ב'רדיו ללא הפסקה', על הכלים שהשיק המשרד כדי לסייע לנפגעי הכת בגואטמלה: "אנחנו מקווים שחלון ההזדמנויות שנפתח בפניהם בעקבות מותו של מנהיג הכת יגיע לאוזניים קשובות".

שרעבי, המפקחת על תחום כתות פוגעניות במשרד העבודה והרווחה התייחסה לצורך לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר עם מותו של מנהיג כת 'לב טהור' בכדי לסייע למשפחות לשוב מגואטמלה לארץ: "אנחנו יודעים שהמשפחות גרות באיזושהי חלקה בג'ונגל, באחד החורשות הרחוקות מהעיר הגדולה. הם גרו בלב העיר במבנה גדול ועברו לגור ביער. הם עברו לגור לשם לפני כשנה לאחר הפשיטה שערכה משטרת ההגירה של גוואטמאלה בכדי לחמוק מהרדאר שלה. אין לנו נתונים מבוססים אך אנו מעריכים כי מדובר על כ-60 משפחות, כ-250 איש שחיים במתחם אחד יחד. על פי הדיווחים, הילדים לא בהכרח חיים עם הוריהם באותו תא מגורים כחלק משיטת החינוך שבמקום. אנחנו מאד מודאגים מהמצב שלהם וזאת הסיבה שהמדינה שלחה לפני כשנה משלחת בין משרדית חריגה כדי לבחון את המצב ולתת עצות למשטרת גואטאמלה כיצד להתייחס לכת, מה מאפיין אותה ואיך לראות את הפוגענות בה. לפי הפרמטרים של גואטמאלה הילדים לא נמצאים כלל  בסכנה או בסיכון". 

על הפוגענויות בכת מספרת המפקחת: "על פי הדיווחים, ניתנים בכת תרופות פסיכיאטריות לילדים על מנת להשתיק אותם ולהרדים אותם, מבצעים בכת נישואים בגיל מאד צעיר. התגלו שם שיטות חינוך אלימות, ניתוק מהעולם וחיים בתוך המבנה בלבד כאשר החיים בכת לא רואים אור יום ואף מגוון שיטות להעניש את ההורים על חינוך ילדיהם באמצעות לקיחת בניהם ובנותיהם ממשפחה אחת לאחרת. על פי הדיווחים אינני יודעת על מקרי רעב ואף שמעתי כי הם שומרים על תזונה מאד קפדנית, עם כשרויות מאד ברורות. הנשים בכת לבושות בשכבות בסגנון הטאליבן. פרסמנו כיום פניה למשפחות שבכת והצענו להם סל שירותים חריג מבחינת המדינה ומשרד הרווחה. אנחנו מקווים שחלון ההזדמנויות שנפתח בפניהם בעקבות מותו של מנהיג הכת יגיע לאוזניים קשובות. מי שמתלבט ויש לו ספקות יוכל לפנות אלינו כדי שניתן לו מענה ונסייע לו להגיע לארץ".

לסיכום הוסיפה אפרת שרעבי: "מי שחושב שאפשר להנחית מטוס 'בוינג' לגואטמאלה, להעמיס את האנשים ולהביא אותם לישראל טועה. זו דרישה מופרכת. זו לא תפקידה של המדינה והאופציה הזו לא קיימת באפשרות החוקיות שעומדות לרשותה. במסגרת מה שעומד ברשותנו הפצנו את סל השירותים ואנחנו מקווים לעזור לכל מי שיושיט יד ויבקש עזרה".  

כזכור, לפני כחודש דווח ב'בחדרי חרדים' על פטירתו הפתאומית של מנהיג הקהילה שלמה ארז הלברנץ ז"ל, לאחר שנסחף בנהר שוג'ובל באוניון ג'ואראז - מקסיקו וטבע למוות, עת טבל בערב שבת לנגד חסידיו ומאמיניו. ונקבר כעבור יומיים בחלקת אדמה שרכש בחייו בגואטמלה.

אמו של שלמה הלברנץ סיפרה לאחר שטבע, כי "הוא ירד לטבול במקווה ביום שישי, הנהר היה סוער וכדי שלא ייסחף הוא נקשר בחבל אל העץ, אלא שהחוט ניתק והוא נסחף בנהר, אנחנו מזועזעים, הילדים שלו אומללים".

כמו כן דווח ב'בחדרי חרדים', על טרגדיה נוספת שפקדה את המשפחה עם פטירתה של הבת מרים גיטל ברכה ע"ה, בת ה-24, כתוצאה מאלרגיה ממנה סבלה. הותירה אחריה בעל וארבעה זאטוטים.

 

האזינו לראיון עם שרעבי:

לב טהור אפרת שרעבי משרד העבודה והרווחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד