י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

נהיגה בפסילת רשיון או ללא רשיון

שמואל אבואב, מנכ''ל 'אור ירוק', על הסכנות בנהיגה נטולת רשיון, כאשר גדולי זמנינו כבר פסקו 'הנוהג ללא רשיון דינו כרודף'

נהיגה בפסילת רשיון או ללא רשיון

נהיגה ללא רישיון – אסור לנסוע עם שאין לו רישיון נהיגה, שלולי זה אינו יודע חוקי התנועה ומסכן את הנוסעים, ואותו אדם הנוהג ברכב ללא רישיון – דינו כדין רודף, כלומר מסכן אנשים עד כדי מוות (שו"ת מנחת יצחק ח', קמ"ח)

שתי נשים אולגה גריסמוב בת 54 ואלה ניסנוב בת 60, נעמדו בבוקר יום חמישי 20 במאי 2010 על שפת מעבר החצייה בין קריית שמואל לקריית חיים בצפון, והמתינו לאור הירוק. כשהתחלף רמזור הולכי הרגל לירוק, החלו שתיהן לחצות בביטחון את הכביש. עדי הראיה לתאונה הקשה שהתרחשה כעבור כמה שברירי שניה, תיארו מכונית שברולט מתפרצת למעבר החצייה במהירות תוך שהיא חוצה את הצומת באור אדום, פוגעת בעוצמה באולגה ובאלה, הורגת אותן במקום ומתהפכת על צידה. בתוך המכונית ההפוכה נמצאה הנהגת חבולה קלות – צעירה מקומית בת 23, עבריינית תנועה פסולת רישיון.

הנהגת הפוגעת היא אחת מתוך למעלה מ 80 אלף נהגים ישראלים שרישיונם נפסל. לפי נתוני משרד התחבורה, טורחים רק כשליש מהם להפקיד את רישיונם בהתאם להוראת הפסילה. יתר שני השלישים ממשיכים לנהוג, כ 3,000 מהם נתפסים מידי שנה, ומאות אחרים מעורבים בתאונות.

למרות הפוטנציאל הקטלני וכנגד הוראת החוק, אין מאגר נתונים מסודר של שלולי הרישיון בישראל. משמעות הדבר היא קושי אמיתי לדעת בכל רגע רישיונו של מי נשלל, ובאילו נסיבות. כבר לפני כארבע שנים, במאמץ לרסן את הפקרות הנהיגה בעת פסילה, חוקקה הכנסת את סעיף 61 א' לפקודת התעבורה, שמטרתו לפרסם ברבים את רשימת שלולי הרישיון, וכך, באמצעות הציבור המבקש להגן על עצמו מפני נהגים מסוכנים, להגביר את האכיפה ולמנוע נהיגה בפסילה.

בשל בעיות טכניות אין החוק מיושם. תחת זאת ביקשה הממשלה בנובמבר 2009 דווקא לבטלו, ובכך להפוך את סנקציית פסילת הרישיון לבדיחה צינית עצובה על חשבון הציבור, שממשיך להיחשף מידי יום לנהיגתם של כל אותם "שלולי רישיון", שאיש אינו יודע ולא רוצה לדעת אם הם נוהגים או לא. ההיה עולה על הדעת לדון עבריין למאסר, אבל לא לוודא בשום צורה אם בכלל התייצב בשערי הכלא?

מותם המיותר ללא עת של אולגה ושל אלה, מעלה לקח ציבורי ולקח פרטי:

הלקח הציבורי הוא שהענישה לא מרתיעה (שלושה חודשים עד שנתיים מאסר בפועל, שמומר בדרך כלל במאסר על תנאי לנוהגים ללא רישיון), והאכיפה לא יעילה. אין מספיק שוטרים שיעצרו נהגים לביקורת, ואין מערכת מסודרת המסמנת את שלולי הרישיון, ואוכפת ביעילות את האיסור לנהוג.

הלקח הפרטי מזכיר את התאונה הקשה מצומת גינתון, בה התפרץ נהג לצומת באור אדום כשהוא שתוי ומסומם, התנגש במכונית שחצתה בירוק, והרג את חמשת נוסעיה ואת אחיו התאום שישב לצידו. נהג מונית שעמד במקביל למכונית הנפגעת לא חצה למרות האור הירוק. כשנשאל מדוע, ענה שלעולם אינו חוצה באור ירוק, אלא מוודא היטב היטב שהכביש אכן פנוי. "ראיתי מכונית טסה אלינו מכיוון צפון, אז נשארתי לעמוד", אמר. האור הירוק, אפוא, אינו אישור לחצות אלא אישור לוודא שהכביש פנוי, ורק אז לחצות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד