י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בגלל מהומות: 26 יהודים נמלטו מוונצואלה ועלו לישראל

"המצב קשה מאוד", סיפרה מיכל לוי, בת 35, לג'רוזלם פוסט עם עלייתה ארצה עם שלושת ילדיה. "קשה לקבל דברים בסיסיים כמו לחם וקמח",

ילדים חרדים בוונצואלה. צילום: סרג' אטל פלאש 90
ילדים חרדים בוונצואלה. צילום: סרג' אטל פלאש 90



לאור הכאוס הבלתי נגמר בוונצואלה, וחשש לחיי אדם - 26 יהודים מוונצואלה נמלטו לישראל בשבוע האחרון, בעקבות אנטישמיות שמחמירה אחר אי השקט הפוליטי, החברתי והכלכלי במדינה.

אחרי כמה שנים עם ממשלת שמאל קיצוני תחת הנשיא ניקולה מדורו, וקודמו הוגו צ'אווס, ונצואלה נמצאת במצב בעייתי ולא יציב, כשהפגנות נערכות ברחבי המדינה ללא הרף, מדובר במחאות שהחלו בחודש אפריל נגד ממשלת מדורו.

"המצב קשה מאוד", סיפרה מיכל לוי, בת 35, לג'רוזלם פוסט עם עלייתה ארצה עם שלושת ילדיה. "קשה לקבל דברים בסיסיים כמו לחם וקמח", אמרה לוי, והוסיפה כי היא חששה לעזוב את ביתה ביום-יום בגלל מהומות או חטיפות.

בעוד הממשלה אמורה להצביע היום (ראשון) האם להקים ועדה שתחליט על החוקה החדשה, עשרות אלפים מפגינים ברחובות, ומתעמתים עם שוטרים. עד עתה חלק מההפגנות הסתיימו עם הרוגים ופצועים.

על פי הדיווח באתר JTA, בחודש מאי השווה הנשיא מאדורו את ההתנכלויות וההפגנות נגדו, ונגד פקידי ממשלתו ומשפחותיהם המתגוררים בחו"ל, ליהודים שסבלו תחת השלטון הנאצי. הוא אמר כי עצרות האופוזיציה בבירה קראקס מזכירות עצרות במהלך עלייתם של הנאציזם והפאשיזם באירופה שלפני מלחמת העולם השנייה.

ההפגנות נגד השלטון מתקיימות כמעט מדי יום, כשבשיאן של ההפגנות לפני כחודשיים, נהרגו ביום אחד 20 בני אדם. מתנגדי השלטון ניפצו שמשות, שדדו חנויות והתעמתו עם שוטרים, תוך שהם קוראים קריאות להחלפת השלטון.

הרקע לאירועים, אשר התרחשו בקרקאס הבירה, הוא החלטת בית המשפט במדינה לבטל את כל סמכויות הקונגרס ולאסור על מנהיג האופוזיציה מלעסוק בפוליטיקה ב-15 השנים הקרובות. מתנגדי השלטון שמפגינים ברחובות דורשים בחירות חדשות כדי להחליף את הנשיא הנבחר מדורו.

"אנחנו היהודים החדשים של המאה ה -21 שרדף היטלר", אמר מאדורו. "אנחנו אמנם לא נושאים טלאי צהוב, אבל אנחנו נושאים לב אדום כי אנחנו מלאים רצון להילחם על כבוד האדם, ואנחנו הולכים להביס אותם, את הנאצים של המאה ה -21".

בחודש מרץ, שר החוץ של ונצואלה, דלסי רודריגז, הביע בפני הרב הראשי של מדינתו הרב יצחק כהן, "רצון לקיים יחסים מלאים עם מדינת ישראל". זאת, שמונה שנים אחר שונצואלה גירשה את שגריר ישראל.

חודש לפני כן, הזמין הנשיא מדורו את הרב כהן לארמון הנשיאות, כדי לחזק את שיתוף הפעולה שבשנים האחרונות דעך, לאחר שונצואלה ניתקה את הקשרים הדיפלומטיים עם ישראל.

לעומת זאת שבוע קודם לכן, ארה"ב אסרה על סגן נשיא ונצואלה, טארק אל-עסאמי, להיכנס לארה"ב, והאשימה אותו בכך שהוא ממלא תפקיד מרכזי בסחר בינלאומי בסמים. אל-איסמי הואשם גם באנטישמיות ובקשרים עם איראן ועם ארגון הטרור החיזבאללה.

בוונצואלה מתגוררים כ -9,000 יהודים, לעומת כ -25,000 בשנת 1999. יהודים רבים עזבו בעשורים האחרונים, בעיקר לפלורידה ולישראל.
וונצואלה יהודי וונצואלה עלייה לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד