כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פרויקט ענק ב'בחדרי'; עולם התורה החסידי סגר רישום: כל הנתונים

סיום זמן קיץ בעולם הישיבות: משה ויסברג מסכם בפרק שלישי את הרישום בעולם התורה החסידי • איך זה עובד בגור? כמה ישיבות יש לויז'ניץ? ומה קורה בישיבות הכלל-חסידי • שמות הבוחנים, השינויים והחידושים בפרויקט בלעדי ל'בחדרי חרדים'

בחורי ישיבה חסידיים . ארכיון
בחורי ישיבה חסידיים . ארכיון



עולם התורה החסידי מתחלק לשני חלקים מרכזיים: הישיבות השייכות לחסידויות הגדולות, המשרתות לרוב אך ורק את בני החסידות, והישיבות הכלל חסידיות אליהן פונים בחורים מחסידויות קטנות שאין להן ישיבה משלהן. בחורים בודדים פונים מלכתחילה לישיבות הליטאיות המובחרות כדוגמת פוניבז' - מספר הבחורים החסידיים בישיבות ליטאיות, עומד על פחות מחמישה אחוזים בלבד מכלל כל מחזור ישיבתי.

בחסידויות הגדולות ישנה ועדה מסדרת, שתפקידה לדאוג לאיזון בין השיעורים. כך שכל כיתה מורכבת מכל הרמות, כאשר אין כל משמעות לכישרונותיהם של הבחורים בסידור הישיבה עבורם.

בישיבות הכלל חסידיות, המצב דומה למה שקורה בישיבות הליטאיות והספרדיות - שברובן רק המבחן קובע. אין את מושג ה'דילים', כיוון שאין כמעט סיטואציה שבה כיתה שלמה הולכת לישיבה אחת במרוכז. כך שבחור שנחשב חלש ייאלץ לפנות לישיבה חלשה. במקרה שלא עובר את המבחן בישיבה, בעולם החסידי בדרך כלל המשגיח מה'ישיבה קטנה' - ולא ראש הישיבה, הוא זה שאחראי לסדר לו ישיבה מתאימה.

לעומת זאת, בישיבות הקטנות של החסידויות הגדולות, ראשי הישיבות או המשגיחים אינם מטפלים כלל בנושא הרישום לישיבות הגדולות, שנקבע על ידי ועדה מסדרת.

תופעה חדשה יחסית החלה בשנים האחרונות בישיבות החסידיות, כאשר הבחורים 'המבוגרים', כלומר אלו שעברו את גיל 20, נשלחים ללמוד בישיבות חדשות ייעודיות שנפתחו במיוחד עבורם. לדוגמא, אורייתא בראשות המשגיח הגר"ד שפר שהתפצלה לשניים - מבוגרים וצעירים. ישיבת 'תורה לשמה' בבני ברק בראשות הגאון רבי אלעזר דוד שפירא, כולל 'עמלים בתורה' בראשות הרב בוקשפן, והקיבוץ בישיבה החדשה 'חיי תורה' בירושלים של הגר"ח שמרלר לאחר שעזב את ישיבת אורייתא כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים' לראשונה.

כהמשך לפרויקטים על הרישום בעולם התורה הליטאי, ועולם התורה הספרדי, מגיש 'בחדרי חרדים' פרויקט ענק לרגל סוף זמן קיץ מכל הנעשה בעולם התורה החסידי.



• בחצר חסידות גור, סדר הלימוד בישיבות שונה בשנים האחרונות. ילד המגיע לגיל 13 מתחיל 'מתיבתא' שם שוהה כשנתיים, בתנאי ישיבה אך בפיקוח הדוק. זהו למעשה המשך לתלמוד תורה, אך ל'מתיבתא' יש מנהל נפרד בפני עצמו, ובכל עיר בה מצוי תלמוד תורה, ישנה 'מתיבתא'.

מיד לאחר מכן, בגיל 15, הבחור עובר לארבע שנים ל'ישיבה קטנה' - לחסידות יש בישראל 13 ישיבות קטנות. משם, בגילאי 18/19 עובר הבחור הגוראי לשנתיים 'ישיבה גבוהה' - תשע ישיבות כאלה ישנן בישראל.

לאחר מכן מגיל 21, מי שלא התחתן עד אז, עובר ל'ישיבה גדולה' כמוה קיימים רק שתיים - ישיבות 'מאור ישראל' בבני ברק ו'פאר ישראל' הנמצאת בבית המדרש הישן ברחוב רלב"ח, בירושלים. כל הבחורים עוברים דרך ועדות שיבוץ לאחר מילוי טופס, בו מציין הבחור, לפי סדר העדפותיו את הישיבה שליבו חפץ ללמוד שם. בדרך כלל וועדת השיבוץ נותנת לבחור את העדיפות הראשונה אותה ביקש.

• בחצר חסידות בעלזא ישנן ארבע ישיבות גדולות: בירושלים באגריפס, בבני ברק, באשדוד, ובחיפה. ל'גדולות' עולים בחורי ה'ישיבות קטנות' ולומדים שיעור א' ושיעור ב' בלבד. משם עוברים, אולו שלא הספיקו להתחתן, לישיבת 'ברכת אהרן' בירושלים - שם לומדים התלמידים משיעור ג' עד שיעור ה'.

ברכת אהרן שוכנת בבנייני דיסקין בשכונת גבעת שאול בירושלים. הבחורים מנהלים את סדר יומם במסגרת הישיבה ל"מבוגרים", בסה"כ לומדים ב'ברכת אהרן' כ-600 בחורים. לשיעור א' בישיבות הגדולות עולים השנה כ-500 בחורים מכל ריכוזי החסידות בתבל. מדובר בגידול משמעותי בישיבות של החסידות.

חידוש מעניין הנהיג האדמו"ר, כדי לשמר את התקופה החשובה הזו כמקשה אחת. הישיבה דואגת לסדר לימוד קבוע ל'ברכת אהרן' ולכוללי ההמשך - כך שמי שמתארס ומתחתן, סדר לימודו לא ייפגע והוא ימשיך במסלול. המסגרת תחילתה בישיבה גבוהה 'ברכת אהרן', והמשכה - כחטיבה אחת - בכוללי 'ברכת אהרן'. בכל ריכוזי החסידות מסגרת 'ברכת אהרן', הישיבה הגבוהה והכולל, תהא אחידה למשך שלוש שנים.

אחרי שיסיים האברך את חוק לימודיו בכולל, כאשר הוא מבוסס יותר ויודע למה הוא מסוגל ולמה הוא שואף, יוכל להמשיך ולהיכנס לכולל אחר המתאים לו: לימוד גמרא בעיון, לימוד בקיאות, לימוד הלכה וכו'.

מדובר ביוזמה יוצאת דופן ומעניינת שלבטח תיבחן בעתיד בקהילות נוספות. שכן, נוהג שבעולם, אברכים נכנסים לכולל אחד אחר החתונה, ונשארים שם ללא אפשרות אחרת. בעוד שחלקם היו יכולים להתעלות דווקא בכוללים אחרים שיותר מתאימים להם, ומאידך, חלקם ממשיכים לשהות בכולל אף כי אין להם תכלית שם, ולהיפך, וזאת רק בשל כוח ההרגל.

בנוסף ישנה מסגרת של ישיבת 'קדושת אהרן' הממוקמת בבניין בית המדרש הגדול, ובה כ-50 בחורים מבוגרים יותר. חלקם עובדים במשך היום וישנה מסגרת של תפילות ושיעורי תורה. ראש הישיבה הוא הרב מרדכי אייכלר.



בחורים חסידים בהיכל בית המדרש ויזניץ. צילום: שוקי לררצילום: בחורים חסידים בהיכל בית המדרש ויזניץ. צילום: שוקי לרר
בחורים חסידים בהיכל בית המדרש ויזניץ. צילום: שוקי לרר


• בחצר חסידות ויז'ניץ הישיבה המרכזית היא 'בית ישראל ודמשק אליעזר' בקרית ויז'ניץ בבני ברק, בפי החסידים בקיצור, 'ביודא'. באלול הקרוב יעלו לשיעור א' למעלה ממאה בחורים. לפני חודשיים אירע מהלך דרמטי, כשהמשגיח הוותיק, הרב יהושע כהן, עזב את הישיבה. הרב כהן שימש כמשגיח למעלה מ-40 שנה ובחסידות מחפשים אחר משגיח חדש פופולרי ודומיננטי שימלא את מקומו.

לישיבת "ישועות משה" ויז'ניץ במודיעין עילית, יכנסו 95 בחורים לשיעור א'. תלמידי הישיבה נרגשים לקראת ה'זמן' הבא, שכן הם יזכו לחנוך לראשונה את קומות הפנימיה החדשה שבבניין הגדול והמפואר - זאת לאחר עשרים שנה של מעברים בין מקום למקום. בזמן חורף צפוי להתקיים מעמד חנוכת הבית לבניין, בראשות האדמו"ר.

חידוש נוסף בויז'ניץ. ישיבת בית ישראל ודמשק אליעזר פוצלה למעשה לשניים, אחר שלפני שנה הוקם מעין סניף במרכז ב"ב. בשנה שעברה שכנה הישיבה ברחוב אנליביץ', וב'זמן' הבא היא תעתיק את משכנה, לבניין בית המדרש ויז'ניץ ברחוב רבי טרפון במרכז העיר, הרחק מקריית ויז'ניץ. צוות "איגוד מוסדות ויז'ניץ" שניצחו על מלאכת ההעברה, מבטיחים, להעמיד את מיטב התנאים עבור תלמידי הישיבה. לסניף ביודא מרכז העיר צפויים להכנס כ- 80 בחורים לשיעור א'.

גורמים בחסידות מציינים, שכמה וכמה הורים, התלוננו בפני האדמו"ר, שאין זה ראוי, שהישיבה, תשכון במרכז עיר התורה והחסידות צמוד לרחוב רבי עקיבא, גם מסיבות רוחניות. אך האדמו"ר אמר להם, שהוא לוקח את האחריות בעניין, ואף התבטא כי כולם עוד יראו שגם לא בתוך הקריה, אפשר להעמיד בחורים בתורה וחסידות, כמו שהוקמה קרית ויז'ניץ בעפולה עילית.

שיבוץ הבחורים נעשה על פי וועדה שהוקמה לפני שלוש שנים. תפקיד הוועדה לפקח ולעקוב בקפדנות אחר התלמידים אשר עולים לישיבה גדולה. במשך כמה חודשים, מאחרי חג הפסח, הם יושבים ואוספים נתונים מדויקים, על כל בחור. הוועדה היא "חשאית", לא ידוע מי הם חברי הוועדה, כך שאין אל מי להתלונן או לבוא בטענות. הכתובת היחידה לפניות היא אצל הגבאי הראשי הרב החסיד רבי שאול גרינברגר שמפקח על הוועדה. וכך, לקראת הזמן החדש, הם משבצים את הבחורים, בחלוקה "שווה" לכל ישיבה, בכל הרמות של הבחורים.

לגבי הבחורים מארה"ב. אלו מגיעים רק לאחר חודש תשרי, כך שהישיבה בקריה מקבלת את חלק הארי של החוצניקים, והשאר, מתחלקים בשאר הישיבות. בחורי 'צעירי ויז'ניץ', כך מוגדרים המתקרבים לחסידות כאלה שאינם באים ממשפחות של חסידי ויז'ניץ מובהקות, נרשמים לישיבות כלל חסידיות ומספרם מגיע לכדי 150 בחורים במחזור הקרוב.



בחור מישיבת צאנז מתברך מהרבי. צילום: משה גולדשטיין צילום: בחור מישיבת צאנז מתברך מהרבי. צילום: משה גולדשטיין
בחור מישיבת צאנז מתברך מהרבי. צילום: משה גולדשטיין


• בחצר חסידות צאנז עולים בזמן הבא לרשת ישיבות צאנז - 140 בחורים. ברשת הישיבות נערכו לפתיחת שנת הלימודים מעל לשישה חודשים. בישיבת דברי חיים בקרית צאנז נעשה שיפוץ של היכל הלימוד ומבואות הלימוד, בישיבה בחיפה נוסף היכל לימודים בשל הגידול בתלמידים.

בישיבה בבני ברק עורכים בימים אלו שיפוץ כללי בו מוחלף כל הריהוט, וחדרי הפנימיה מורחבים. בבני ברק, מתכוונים לפתוח שני שיעור א' עקב הגידול בתלמידים.

בישיבה בירושלים מעבר לגידול בתלמידי הישיבה דבר שהצריך הוספת חדר שיעורים, יצאו השנה במיזם חדש עם פתיחת ישיבת "הכנה לישיבה" - מסגרת מיוחדת לבני 12 עם מסגרת ישיבתית מלאה תוך שימת דגש על המעבר בין גיל הילדות לימי הבחרות.

בישיבת היכל תורה שבקרית צאנז נתניה נערכו השנה בצורה שונה. לפני שבוע התקיים ערב הורים מיוחד "בעצה אחת", בו לובנו מספר שיטות לימוד והתנהגות בחורי הישיבה. כדי להתקבל לכל הישיבות בחסידות, נדרשו הבחורים להיבחן על מספר דפים, בכתב ובעל פה.

• אל ישיבת 'תפארת ישראל' - באיאן, שעברה לפני שנה למודיעין עילית ייכנסו לשיעור א' 109 בחורים, כל מחזור נחלק לשלוש שיעורים/כיתות. בישיבה עוסקים בימים אלו בהרחבת הקמפוס, בפעילות נמרצת ובעזרת ראש העיר יעקב גוטרמן. קמפוס הישיבה יכיל 400 בחורים.

• בישיבת 'בית אברהם' של חסידות סלונים עולים לשיעור א' 75 בחורים, בכך הישיבה תמנה 450 בחורים. בברכתו של האדמו"ר ובכדי לסיים את הבניה בחצר החסידות בירושלים, ושגם לא יופרעו סדרי הישיבה, שכן על פי הוראת מייסד הישיבה האדמו"ר בעל הנתיבות שלום זיע"א, לא יוצאים בסלונים ל'בין הזמנים' בחודש מנחם אב. על כן הוחלט שהישיבה תעבור לתקופת בין הזמנים לעיר אלעד, ותשכון במבנים של ישיבת 'כנסת יחזקאל'-אטינגר בעיר. מדובר בחידוש, ובפעם הראשונה מאז שנת תש"ב, שבבניין הישיבה ברחוב סלנט ירושלים לא יתקיימו לימודים בבין הזמנים.



בחורי חסידות נדבורנהצילום: בחורי חסידות נדבורנה
בחורי חסידות נדבורנה


• חצר חסידות ויז'ניץ - "הישיבה הקדושה ויז'ניץ" ממוקמת בבניין החדש ברחוב שלמה המלך בבני ברק. לישיבה הגדולה עולים כמעט אוטומטית בחורי הישיבה קטנה. על כל בחור להגיש טופס הרשמה, אין בחינות. הנהלת ה'ישיבה גדולה' מחליטה את מי היא מקבלת ו- 99.9 אחוז אכן מתקבלים.

בכל מחזור של 'ישיבה קטנה' יש מקסימום שניים שלושה בחורים שאינם ממשיכים לישיבה גדולה. בחורים שלומדים בישיבות שאינן ויז'ניץ, עוברים מבחן על ידי המשגיח הרוחני רבי יוקל וייס. לגבי תושבי חו"ל, בחורים הלומדים בישיבות להן הסכם עם ויז'ניץ ועומדים בתקנון של ישיבת ויז'ניץ בארץ, מתקבלים ללא מבחן. מועמד המגיע מישיבות להן אין תיאום עם החסידות, עובר מבחן.

• בישיבת 'יחל ישראל' סערט ויז'ניץ נכנסים לזמן הבא 60 בחורים לישיבה גדולה ברמת ויז'ניץ בחיפה מהישיבות הקטנות של החסידות בחיפה ובבני ברק, הבחורים עולים לישיבה על ידי בחינה ע"י הרמי"ם בישיבה, הכל נעשה בהכוונה של הרבי שמידי שבוע ושבוע המשגיח נכנס לקודש פנימה ומברר על כל בחור ובחור איך הוא מתקדם בלימוד

• חסידות ערלוי, פותחת ב'זמן' הבא ישיבה קטנה בבני ברק, בראשות ראש הישיבה הגאון רבי אברהם שמואל בנימין סופר - אליה התקבלו עשרים בחורים. ב'ישיבה גדולה' בשכונת קטמון בירושלים, הבוחנים הם ראש הישיבה וכן הגאון רבי אלחנן ברלין והמשגיח הרב מרמורשטיין.

• בישיבת 'מאמר מרדכי' נדבורנה הממוקמת בבניין החסידות בקריה בבני ברק נערכו הבחינות בתחילת שלושת השבועות, על ידי המגיד שיעור הרה"ג רבי יחיאל מאיר פאנט, וראיון ע"י המנהל הרוחני הרה"ג רבי שלמה קאליש. לישיבה התקבלו כ-50 בחורים לשיעור א', היות והמקום צר מלהכיל כמות גדולה נוספת של בחורים, נערכים בימים אלו שיפוצים מקיפים להרחיב את היכל הישיבה, בכדי להגדיל לרווחת התלמידים. לישיבה הקטנה 'תכלת מרדכי' - נדבורנה התקבלו כ-35 בחורים, אשר נבחנו ע"י המנהל הרוחני של הישיבה הגרי"צ רכניצר. הישיבה עברה למשכן החדש ברחוב עזרא בב"ב.

• לישיבת 'תפארת ישראל' מודז'יץ, שהשנה מציינת שנה רביעית, התקבלו לשיעור א' 30 בחורים. הישיבה קנתה לה שם בכותל המזרח של עולם הישיבות החסידיות. האדמו"ר שהישיבה עומדת בנשיאותו מרבה להתעניין במצב הלימודים בישיבה ומגיע מידי פעם למסור שיעורים ולביקורי פתע. כיום הישיבה מונה כ70 בחורים ועם תחילת השנה הבאה המספר יגיע ל100.

• בישיבת דאראג בבני ברק הממוקמת בבניין המוסדות ברחוב יצחק נפחא בבני ברק, עולים לשיעור א' למעלה מחמישים בחורים - כולם מבני החסידות. בחסידות בונים בימים אלו היכל לישיבה קטנה מעל היכל בית המדרש הגדול, וכן חדר אוכל לצד פנימייה שכבר קיימת. כראש הישיבה של ה'ישיבה גדולה' מכהן הגאון רבי יוסף צבי בנדיקט.



היכל ישיבת טשעבין בירושליםצילום: היכל ישיבת טשעבין בירושלים
היכל ישיבת טשעבין בירושלים


• לישיבת 'חזון נחום' בבני ברק שבראשות הגאון רבי צבי כץ התקבלו לשיעור א' 40 בחורים מתוך 300 נרשמים שחלקם כלל לא התקבלו למבחן. הבוחנים הם: ראש הישיבה, אחד ממגידי השיעורים והמנהל רוחני הגאון רבי ישראל אהרנסון. בישיבה מתחילים לבנות בניין חדש לפנימייה לאחר שלפני שנתיים נבנה בית מדרש חדש. בישיבה הורסים את המבנה הישן לאחר לחץ ומחסור גדול שנוצר במיטות. המבנה החדש יכיל 300 מיטות לצד מקווה טהרה מפואר.

• בישיבת 'חיי משה' בשכונת הר נוף בירושלים העומדת בראשות הדיין הגאון רבי נפתלי נוסבוים, הבוחנים הם ראש הישיבה והמשגיח רבי בנימין קאהן. התקבלו 100 בחורים לבחינה, מתוך שלוש מאות חמישים, והשיעור נסגר על 55 בחורים.

• בישיבת טשכנוב יקבלו השנה 45 בחורים. הבוחנים הם ראש הישיבה הגר"מ פרידמן והמשגיח המשפיע הגר"י טויסיג. הישיבה שוכנת בבנין קאליב בירושלים.

• ישיבת טשארנאביל באשדוד יכנסו לשיעור א' 25 בחורים לישיבה קטנה מתוך 150 נרשמים, הבחורים הם רובם תושבי העיר אשדוד מהמשפחות הכלל חסידיות שמדברים בבית את שפת האידיש, לאור הביקוש הרב של ילדי אשדוד המצוינים להיכנס לישיבה נסגר הרישום יחסית מוקדם בתחילת חודש שבט. לישיבה גדולה צפויים להיכנס כשלושים בחורים מתוך 200 נרשמים, כל בחור עובר מבחן אצל ראש הישיבה הגאון רבי יוסף דירנפלד, בשונה מתלמידי הישיבה קטנה שרוב הבחורים מאשדוד בישיבה גדולה רוב הבחורים מחוץ לאשדוד.

• בישיבת 'כוכב מיעקב' - טשעבין בירושלים, הבוחנים ראש הישיבה הגאון רבי משה שמעון שניאורסון ובנו המשגיח רבי שמואל דוד שניארסון. בכל בחינה יש שני אנשי צוות עם הבוחנים לישיבה. מתוך 350 שנרשמו התקבלו 200 לבחינה, מתוכם הישיבה קיבלה 85 בחורים לשיעור א'. לקראת זמן הבא הישיבה התקינה לראשונה מזגנים בחדרים.



הרב פיינשטיין ראש ישיבת עמלה של תורהצילום: הרב פיינשטיין ראש ישיבת עמלה של תורה
הרב פיינשטיין ראש ישיבת עמלה של תורה


• לישיבת 'לומדי תורה' - מכנובקא בעלזא הממוקמת ברחוב השלושה בבני ברק, התקבלו השנה ע"י ראש השיבה הגאון רבי יעקב יהושע אנגלנדר כ-30 בחורים. הבחינות התקיימו בבית ראש ישיבה ברח' אור החיים בב"ב.

• בישיבת 'מאור עיניים' – רחמסטריווקא בירושלים הבוחנים מגידי השיעור רבי חיים קופיץ ואברהם משה קפלנסקי. מתוך 300 נרשמים התקבלו לבחינה 130 ומתוכם 100 התקבלו לשיעור א'.

• לישיבת 'נועם התורה' בבני ברק העומדת בראשות הגאון רבי מנחם מנדל שפרן התקבלו השנה 30 בחורים לשיעור א'.

• ישיבת 'עץ חיים' באבוב בבני ברק ממשיכה להוביל במפת הישיבות הכלל חסידי. ראשי הישיבה הגאון רבי משה מיכאל הלר והמשפיע רבי אשר ישעיה רוזנבוים בעל הלחן 'והנה ה' ניצב עליו'. מתוך 320 שנרשמו, התקבלו למבחן 140 בחורים. מתוכם זכו להכנס בשערי שיעור א' 55 בחורים. הישיבה שוכנת במבנה המפואר ברחוב עזרא בבני ברק.

• בישיבת 'עמלה של תורה' בירושלים, הנחשבת לישיבה הנמצאת בכותל המזרח של עולם התורה החסידי ועומדת בראשות הגאון רבי יוסף זאב פיינשטיין, הבוחנים הם ראש הישיבה, והמשגיח רבי בן ציון שפירא. מתוך 350 שנרשמו, התקבלו למבחן 85 ושיעור א' יכלול 60 בחורים - זאת לאחר לחצים כבדים.

• ישיבת 'עמק התלמוד' בירושלים המיועדת לבני חו"ל ועומדת בראשות ראש הישיבה הגאון רבי מאיר הייזלר, ציינה בחודשים האחרונים 10 שנים להקמת הישיבה, הישיבה מונה כיום 70 בחורים, לאחרונה מינו משגיח רוחני חדש שסגר את ההרשמה לעת עתה, ובישיבה לא מקבלים בחורים בכלל לזמן הבא, בעקבות כך עברו לישיבת מיר שלושים תלמידי הישיבה, והישיבה תתחיל את זמן הבא עם 40 בחורים.

• ישיבת 'שערי תורה' בירושלים העומדת בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יחזקאל מאירזאהן, ציינה בחודשים האחרונים 13 שנה להקמתה. הישיבה קיבלה לשיעור א' 70 בחורים והישיבה מונה כיום 250 בחורים. רבים מבני הישיבה מגיעים מחו"ל.

• אל הישיבה הגדולה "מתיבתא דברי חיים" בביתר עילית, בראשות הרה"צ רבי ישראל הלברשטאם יכנסו השנה לשיעור א' 50 בחורים. יצויין כי ב'זמן' החדש צפוים להיכנס למבנה המפואר שהושלם בימים האחרונים בביתר עילית.

• אל ישיבת תפארת נזר התורה בראשות הגאון רבי נחום רוטשטייין הממוקמת ברחוב בר אילן פינת אהלי יוסף בירושלים, התקבלו לשיעור א' 30 בחורים מתוך למעלה ממאה נרשמים לישיבה. זאת לאחר סינון קפדני של הנהלת הישיבה. הבוחנים ראש הישיבה והרמי"ם רבי מאיר בלוי ורבי מנחם רוטבלט.

• ישיבת 'טל תורה' שנפתחה רק בשנה שעברה במתכונת שבה בחורי הישיבה לומדים בשפת האידיש קנתה לה שם בכותל המזרח של הישיבות הקטנות בבני ברק, השנה התקבלו שלושים בחורים, הישיבה נוסדה על ידי ראש הישיבה הגאון רבי צבי כץ, ומשמשים בה כמנהל רוחני הרה"צ רבי דוד הלברשטאם בנו של האדמו"ר מגארליץ, המשגיח הוא הרב יצחק משה שטיין, ומגידי שיעורים הם הרב ישראל קורנבליט והרב דוד טווערסקי בנו של האדמו"ר מטשערנוביל.



לחיים בבית הרב וואזנר לרגל מינוי בנו לראש הישיבהצילום: לחיים בבית הרב וואזנר לרגל מינוי בנו לראש הישיבה
לחיים בבית הרב וואזנר לרגל מינוי בנו לראש הישיבה


• אל ישיבת כתר תורה-קוסוב ויז'ניץ בבית שמש התקבלו 32 בחורים. הבוחנים הם הגאון רבי ישראל בער קליין משפיע רוחני בישיבה והגאון רבי אשר יעקב אולמן משגיח הישיבה. יצוין כי בחסידות יפתחו בשנה הבעל"ט בעיר בית שמש ישיבה קטנה שתשא את השם 'ברכת אליעזר' ע"ש האדמו"ר מסערט ויז'ניץ זצ"ל, חמיו של האדמו"ר מקוסוב. לישיבה התקבלו 44 בחורים, בראשות הישיבה עומד הגאון רבי שלמה כהן.

• אל ישיבת קוידינוב בבני ברק המציינת את השנה השנייה להקמתה, התקבלו 40 בחורים מתוך כ-150 שנבחנו. 40 אלו יצטרפו ל-35 בחורי השיעור הראשון. בראשות הישיבה עומד הגאון רבי מרדכי ברוך בלעך - ר"מ נודע ומפורסם עשרות שנים בישיבות גור. המנהל הרוחני הוא הגאון רבי אברהם אליהו שפירא מאשדוד. הר"מ בשיעור א' הוא הרה"ג רבי יוסף נוסבוים בן הגר"נ ר"י חיי משה. לר"מ חדש בשיעור ב' התמנה הרה"ג רבי ישראל ניימן. מינוי חדש נוסף בישיבה הוא מינויו של הגאון רבי בן ציון ברנשטיין חתן האדמו"ר מוהרשצ"א רוזנפלד זצ"ל - ראש כולל בב"ב, שישמש כמשפיע רוחני בישיבה.

ישיבת חוג חתם סופר בראשות הגרש"א שטרן סוגרת את הקיבוץ מלבד שיעור א'.

בישיבת 'חכמי לובלין' כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים' סוגרים את הקיבוץ, לאחר שהגאון רבי יוסף בנימין וואזנר מונה לשמש כראש ישיבה והגיע מלונדון לטובת התפקיד החדש. בישיבה עזבו שלושים בחורים שנפוצו לישיבות אחרות.

ישיבת סאטמר בירושלים סוגרת את הישיבה ופותחת את הישיבה מחדש עם שיעור ד' כהמשך לישיבה קטנה.

הישיבה החסידית לצעירים שנפתחת השנה עם הצלחה גדולה של 50 בחורים בשיעור א וב', ועומדת תחת נשיאות האדמו"ר רבי יצחק מאיר מורגנשטרן, ראש הישיבה הם הגאון רבי נפתלי נוסבוים והמשפיע הגאון רבי יהודה אריה דייטש.

לסיום הפרק השלישי בפרויקט הענק ב"בחדרי חרדים" על עולם הישיבות הליטאי, הספרדי והחסידי, נבשר על ישיבה חדשה נוספת היא פרי יוזמתו של האדמו"ר מקאז'ניץ שהודיע על פתיחת ישיבה גדולה חסידית בזמן אלול הבעל"ט, על מנת לחזק את לימוד התורה בעיר תל אביב, הזקוקה לחיזוק בתורה ויראת שמים.

הבחורים ילמדו במתחם יוקרתי ושקט, בסמיכות מקום לביהמ"ד "עבודת ישראל קאז'ניץ". על אזור זה התבטא המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל, בשיחה שנתן לבחורים בישיבת קאז'ניץ, "אם הייתי בחור היום הייתי בא ללמוד באיזור זה, היות שמרגיש פה סייעתא דשמיא מיוחדת". הבחורים יזכו לשמוע את לקחו של הגאון רבי מרדכי אויערבך.

הישיבה החסידית מציעה לבחורים התעלות רוחנית בהכוונת גדולי הרבנים והמשגיחים, באווירה חסידית ייחודית. הקמת הישיבה הינה חלק ממאמצי האדמו"ר להפיץ תורה, חסידות ויר"ש בשנת החמישים לעלייתו לגנזי מרומים של האדמו"ר מקאז'ניץ הרה"צ ישראל אלעזר זצ"ל, אשר ביקש לחרוט על מצבתו שהיה "אוהב ד', אוהב ישראל ואוהב ארץ ישראל".
הרישום בעולם החסידות ישיבות כלל חסידי חסידות גור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד