י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לקראת ט' באב: המשפיע מגיש את "א איז׳ביצא נחמהל׳ע" • צפו

דווקא בערב תשעה באב, תוך כדי האבל על חורבן בית המקדש והגלות בה אנו נמצאים, מוצא המשפיע הרב מענדל ראטה נחמה בדבריו של הרבי הקדוש מאיז׳ביצא, ותקווה גדולה לעתיד טוב יותר • לחזק ולהתחזק

לקראת ט' באב: המשפיע מגיש את "א איז׳ביצא נחמהל׳ע" • צפו



א איז׳ביצא נחמהל׳ע.

כן חברים יקרים. אנו עומדים כעת בימים עצובים קצת, ימי אבל וחורבן. האווירה קודרת ואנשים ממעטים לענג את עצמם, זכר לחורבן בית המקדש. כולנו מקווים לראות ולחזות בקרוב בבניין בית המקדש, אך גם על הדרך אנו זקוקים לחיזוק רב. או איך אמרו חסידים, גם בדרך לבית המרזח צריכים איזו כוסית יי״ש.

אז מי לנו גדול מירמיהו הנביא, מי שחזה במו עיניו את החורבן הנורא וניסה לנחם את העם בשבר ליבו, וכה הוא מתנבא: "כה אמר ה׳ זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה". ירמיה הנביא מתנבא, שהקב״ה יזכור לנו את עמידתנו האיתנה ביהדות גם בגלות הארוכה והמרה, בארץ לא זרועה.

הרבי הקדוש מאיז׳ביצא, מי שספרו ׳מי השילוח׳ הפך לרבי ומורה דרכי, אומר פירוש ממש נוגע ללב ומחזק נפש. מה זה "לכתך אחרי במדבר"? מדבר מרמז על נפילה, על מעידה ומכשול. כשיהודי נופל, הוא לפעמים כל כך נשבר, "איך אני כזה מרוחק מהיהדות, מהיידישקייט, איך הגעתי למצב כזה". אבל ריבונו של עולם אומר ליהודי: "לכתך אחרי במדבר", אני יודע שגם בתוך המדבר הזה, אתה הולך אחרי.

ריבונו של עולם מגלה את סודו לכל יהודי אל תוך ליבו. "אני יודע, יענקל׳ע, אתה במסע חיפוש, וגם כשאתה נופל, זה רק אומר שאתה מחפש, אבל געוואלד, אתה עדיין מחפש אחרי". ולכן דור המדבר, שעברו כל כך הרבה נפילות, דווקא הם נכנסו לארץ ישראל, כי המכשולים והנפילות פיתחו וחישלו אותם להיות ראויים להיכנס לארץ ישראל.

הא לכם קליפ קצר, ביידיש, עם התורה הנוגעת ללב הזו, בליווי קל של הגיטרה, זה שאינני יכול באמת בלעדיה, בהסתמכי על הגאון הרב אויערבאך זצ״ל שהתיר שירי רגש שאינם מעוררים לריקוד.

בברכת: "יהפוך ה׳ לנו את ימי האבל מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב!"

הרב מענדל ראטה הרבי מאיז׳ביצא מי השילוח תשעה באב גלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד