ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

תביעה ייצוגית: אסירים לא יהודים שזרו את הציציות והוצגו כאברכים יראי שמים

יש מצב שאתם הולכים עם ציצית פסולה; תביעה ייצוגית על סכום עתק, הוגשה נגד המפעל הגדול ביותר בעולם לייצור ציציות, בטענה של הטעיית הצרכן • בתביעה: "מדובר בהטעייה גסה וחמורה" • אסיר חרדי הוא שגילה את התרמית • תגובת הבעלים ל'בחדרי': "אין טלית שיוצאת מהמפעל - ללא הכשר קשירה"

טוויית ציציות - אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
טוויית ציציות - אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בתחילת שבוע שעבר הוגשה תביעה ייצוגית בסכום של מאה מיליון שקלים, נגד חברת 'משכן התכלת', בטענה של הטעיית הצרכן. לעומת זאת מנכ"ל החברה אומר ל'בחדרי' כי אין שום הטעייה והכל על פי ההלכה.

בתביעה נטען, כי 'משכן התכלת' שהוא המפעל הגדול בעולם לייצור ציציות וטליתות, מתהדר בכך שקשירת הציציות וכן כל הפעולות נעשות על ידי "אברכים יראי שמים". דבר נוסף, הציציות - אם גוי קשר אותם, הם פסולים (שו"ע יד, א-ב). מיליוני אנשים עושים שימוש יום יומי בציציות של משכן התכלת, תוך שהם סומכים על ישרות המפעל ואינם מעלים בדעתם כי המפעל עושה שימוש בייצור וקשירת הציציות באמצעות גויים.

"מדובר בהטעייה גסה, חמורה, חסרת הגינות ובלתי מוסרית בעליל - של כל הצרכנים אשר רכשו ממיטב כספם את הטליתות ואת הציציות המיוצרים ומשווקים על ידי המשיבה" נכתב בעתירה שהוגשה על ידי יום טוב כהן באמצעות עורך הדין יוחי גבע לבית משפט המחוזי בתל אביב.

מגיש העתירה, הינו אדם חרדי שבמהלך השנים ריצה עונש מאסר, שם לדבריו, נדהם לגלות כי חברת 'משכן התכלת' עושה שימוש באסירים רבים שאינם יהודים על מנת לקשור את הציציות "ולמעשה מסתירה זאת מלקוחותיה". בעתירה הובא גם תצהיר של ג'יאד אבדאללה, אסיר שנהג לעסוק בשזירת חוטי ציצית וכן תצהיר של עבד אלרחמן.

מגיש התביעה, ביקש מבית המשפט לאשר את ניהול התובענה כייצוגית ולפסוק לטובת חברי הקבוצה פיצוי בסך כולל של 100,000,000 שקלים, או כל סכום אחר שיקבע בית המשפט.

ביום שני (ערב תשעה באב), שלח בית המשפט את כתב התביעה לחברת 'משכן התכלת', כאשר אלה צריכים להשיב על הטענות תוך 90 יום. נקבע דיון קדם משפט בפני השופט יחזקאל קינר, בחודש פברואר 2018.

שלמה אברהמי, מקים מפעל 'משכן התכלת', מגיב לטענות החמורות ואומר בצורה חד משמעית "אין טלית שיוצאת מהמפעל - ללא הכשר קשירה". בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר שלמה כי "התביעה הזאת היא מופרכת מיסודה. כל הציציות שלנו, נקשרים בהכשרים שונים, העדה החרדית, בית יוסף, הרב וואזנר ורבנות תל אביב. הרב אריה לוין עומד על הכשרות ואין מצב שטלית יוצאת מהמפעל שלנו לשיווק, אם הקשירה היא לא בהכשר".

נכון, כמו מפעלים נוספים של ציציות וטליתות, "אנחנו עושים אריזה או את הפרנזים בבתי הכלא, אך בשום פנים ואופן לא את קשירת הציצית. אין מצב שיש קשירה כלשהיא של חוטים, שהיא לא בהכשר" הוא חוזר ומדגיש, "אנחנו נוכיח את הכל בבית המשפט".
תביעה ייצוגית משכן התכלת ציצית אסירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד