ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

האם השמועות אודות כת שחוטפת ילדים נכונות?

אחר שפרשה דומה בירושלים הגיעה לשיא במעצר שלושה שנחשדו בהונאה, וגיוס תרומות במאות אלפים נעצרו - התופעה מגיעה לבני ברק: שמועות על כת חוטפת ילדים מופצות בחוסר אחריות ומלחיצות הורים • אלי שלזינגר בתחקיר מיוחד וצפירת הרגעה

צילום: נתי שוחט פלאש 90
צילום: נתי שוחט פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בחודשים האחרונים התפשטה בבני ברק שמועה לפיה ישנה כת מסיונרית ש"חוטפת ילדים", משקים אותם במים מרים, מסיתים אותם נגד ההורים, מאיימים עליהם ברצח ועוד. השמועות הגיעו כמובן גם ל'בחדרי' שיצא לבדיקה מעמיקה, כדי להבין האם מדובר בהעתק-הדבק מפרשייה אחרת, דומה מאוד שהתרחשה בירושלים והסתיימה לפני כשנה כשהמעורבים נעצרו כחשודים בהונאה.

הפרשה התפרסמה בימים האחרונים אחר שתושבת העיר העוסקת כגננת שילוב ואליה הגיעו פניות רבות בנושא, פנתה לרבנים עם מסמך ארוך ומפורט המפרט כ-30 מקרים שאירעו לכאורה ברחבי העיר. אולם, למרות מאות הדיווחים, מבדיקת ב'בחדרי חרדים' עולה כי עד כה לא הוצגה ולו ראייה אחת שאכן ישנה התארגנות כזו.

"לאחר שלושה חודשים בהם עשיתי כל מאמץ להפריך הסיפורים, להתעלם מהמשפטים השונים והמוזרים ולתת פירוש חיובי לכל העובדות בסיעתא דשמייא, ד' האיר עיני להבין שמדובר בחוסר אחריות ובחובת דיווח ויש לטפל בנושא באופן מיידי ורציני בשלושה מישורים" אומרת מחברת המסמך.

את המסמך בן שלושת העמודים, העבירה הגננת בגני שילוב, לרבנים. בשיחה ל'בחדרי חרדים', היא אומרת כי את 28 המקרים עליהם דיווחה לרבנים, שמעה על כך מהילדים ישירות, מההורים או ממנהלים. יחד עם זאת, היא מדגישה כי "אין שום דבר מבוסס בנתיים, למרות שיש הרבה מאוד סימני שאלה".

במהלך השיחה היא פירטה כמה וכמה מקרים, ונתנה דוגמא על ילדה שהגיעה למזכירות בית הספר כשהיא היסטרית. "שאלנו אותה מה קרה והיא סיפרה כי מישהו לקח אותה לפינה. במקרה, אמא שלה עובדת בבית הספר ואחראית על המצלמות, ניגשנו מיד לבדוק אך לא היה כל תיעוד בעייתי. בהמשך הילדה סיפרה על כך לאחותה הגדולה והסיפור המשיך להתגלגל". שאלנו, הרי מצלמות האבטחה הוכיחו שלא היה דבר, למה להמשיך לבדוק? "יש הרבה סימני שאלה, אך ראיות לכך שמשהו אכן קרה, אין לנו עדיין" השיבה ל'בחדרי חרדים'.

משה קיויתי, איש 'טוהר המחנה' בירושלים שעסק רבות בשמועות אלה, אומר חד משמעית כי מדובר בדמיונות. "מדובר בשמועה שעוברת משכונה לשכונה ומעיר לעיר במהלך השנים האחרונות, מדובר בשמועה שאין בה ממש. מדובר בפאניקה של הורה שהצליח להעביר אותה לעוד ועוד הורים".

לדברי קיויתי, "כל משפחה שנטען כי ילדיה נפגעו, נבדקה והוכח כי ההורים שמעו תחילה ובצורה מסודרת מה הייתה הפגיעה בילדם ע"י הורה אחר או על ידי מפיצי השמועות, זאת בטרם דיבר מישהו עם בנם/בתם. בחלק מהמקרים הורים זיהו כי ילדם עשה פעולה מסויימת שהעלתה חשש - וכשפנו אל אותם פעילי השמועות, הם אישרו להם כי "על פי הסימנים" אכן בנם הוא אחד מנפגעי הקבוצה".

האם אין מקרי תקיפה בכלל? "בהחלט שיש" הוא משיב, אך מסייג את הדברים. "ישנם מקרי תקיפה חמורים, אולם אין מדובר ב'כת' או בהתארגנות קבוצתית". הרי חלק מהמקרים, דווחו לרבנים על ידי אנשי חינוך, גננות ומנהלי גנים ובתי ספר או תלמודי תורה? שאלנו וקיויתי השיב "לטענת מפיצי השמועות, אנשי החינוך וראשי המוסדות, הם מופקרים שנותנים לפגוע בילדים, שעובדים יחד עם עם הגופים הנוצריים העלומים.. זה נראה לך רציני? זה מה שהם טוענים על מנת לחזק את גרסתם".

 


צילום:עבד ראחים חצילום: צילום:עבד ראחים ח

צילום:עבד ראחים ח



לפני שנה באוגוסט 2016, דווח ב'בחדרי חרדים' כי לאחר חקירה סמוייה שנערכה במשך כשנתיים בעקבות הדיווחים הרבים בשכונת סנהדריה ובשכונות נוספות בעיר, משטרת ירושלים עצרה שני גברים ואשה, החשודים כי הציגו מצג שווא לפיו מאות ילדים חרדים נחטפו על ידי כת, עברו התעללות נפשית וגופנית ואף המירו את דתם לנצרות - כל זאת במטרה לקבל כספים מתורמים וארגונים, כספים אותם על פי החשד לקחו לכיסם.

החשודים שוחררו בתנאים מגבילים והחקירה נמשכת יחד עם פרקליטות המחוז ועד כה טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה. "בחקירה עלה כי לא קיימת כת וכי החשודים הציגו מצג בפני אנשי הקהילה כי מדובר בכת נרחבת" נמסר אז מהמשטרה, "מממצאי החקירה עולה כי במספר מקרים בודדים בהם עלה חשד לפגיעה בילדים הוכח כי אין קשר בין המקרים וכי אין קשר לכת".



לדברי קיויתי, בשנים האחרונות לאחר המקרה בשכונת נחלאות בבירה, בו אנשים הורשעו על תקיפת ילדים, הגיעו לדיון בבית הדין של העדה חרדית שלושה הורים ושלושה עסקנים, ומנגד שמונה מנהלי מוסדות, עסקני ציבור ופעילי טוהר המנחה. במהלך הדיון, העלה כל צד את הטענות שלו. בסופו של דבר, ביד"צ העדה החרדית הוציא מכתב הבהרה שלא דובים ולא יער. במכתב עם הכותרת "להוציא לעז" כתבו הרבנים כי "מסתבר שאין הדברים אמת, אשר ע"כ חס ושלום להוציא לעז על תלמודי תורה ובתי חינוך, מנהליהם ומחנכיהם שליט"א העושים בעבודת החינוך נאמנה".

בארגון השומרים אומרים ל'בחדרי חרדים', כי אמנם התקבלו תלונות רבות שחלקן על גבול 'הזויות', אך למרות זאת - באף אחד מהמקרים עד כה לא הצליחו לאתר ראיות המבססות חשד סביר לביצוע המעשים שדווחו. "אנחנו מקבלים מידי יום דיווחים על ילדים שנחטפים, רכבים חשודים, מבוגרים שמחלקים מיני מתיקה - ובכל המקרים, לא הצלחנו להגיע למידע מבוסס. יותר מזה, בבדיקות של מצלמות אבטחה התבררו מרבית הדיווחים כלא אמינים". יחד עם זאת, הם מציינים כי אותרו חשודים בתקיפה, אך לא עלה עד כה חשש כי מדובר בהתארגנות.

ארגון טוהר המחנה ליווה למעלה מ-40 תיקים יחד עם משטרת ירושלים על מנת לבדוק את השמועות והדיווחים לעומק, בכל המקרים תוך כדי פעילות זוהתה 'נקודת הדמיון' שפשטה כאש בשדה קוצים, או הפרכה של הטענות.



"לאורך 6 שנים ברציפות, עדיין לא יכל מאן דהוא להביא ראייה, ולו המינימלית ביותר לפעילות כזו, רק טענות על סמך ספקולציות ולא על פי עובדות". במקרים רבים שדווחו, נבדקו מצלמות האבטחה במוקדי ההתרחשות, על פי הנטען, שם הוכח שהדברים לא היו. מעבר לכך אחר שנטען כי נמחקו חלקיקי דקות מאחת המצלמות, המטה הארצי של המשטרה בדק את העניין והדבר הוכח כלא נכון. גם בנחלאות, שם נטענו גם טענות אלה בעניין מיסיונרים, אלה שהורשעו - הורשעו על סמך ראיות בלבד על תקיפות ילדים מרובים, אך בשום מקרה לא מיסיון או נצרות.

פנינו לשוחח אף עם עסקן מוכר ובכיר בבני ברק, שלדברי מפיצי השמועות עוסק רבות בדיווחים אלה ואף מטפל בהן. הוא העדיף שלא נפרסם את שמו, אך בשיחה שערכנו איתו בשבוע שעבר אמר לנו את אותם דברים: אכן ישנם דיווחים רבים אך שום מקרה לא הוכח עד כה. "ברור שתמיד צריך להיות עם אצבע על הדופק, להיות ערניים לילדים שלנו ולא לתת להם להסתובב בחופשיות יתר - אך לגבי הדיווחים, הם עדיין נבדקים וטרם אומתו".

עו"ד רותם אלוני, המייצגת חלק מהמשפחות המתלוננות מגיבה לדברים ואומרת כי על פי דברי המשטרה מאז הדיווחים בשכונת סנהדריה, המשטרה לא מצאה ראיות המוכיחות כי אכן מדובר ב'כת'. וכי ידוע לה שישנן משפחות שבחרו לשוב למקורותיהם בארה"ב, כי חששו שיש אמיתות בשמועות. "אני נשכרתי על מנת לסייע למשפחות במטרה להביא למיצוי החקירה הפלילית".

"בשלב זה לא ברורה עדיין מהות התופעה האם אכן מדובר בקבוצה מאורגנת, ואם כן מה מאפייניה, אך ברור שישנם ילדים רבים שתיארו תיאורים דומים על אופי הפגיעה בהם, דבר המעלה חשש שאכן מדובר במשהו קבוצתי ומאורגן יותר" אומרת עו"ד אלוני ל'בחדרי חרדים'. "אנשי טיפול רבים ששוחחו עם הילדים והוריהם, סבורים כי אכן ישנה קבוצה כפי שטוענים, אך בשלב זה הדברים מצויים בחקירת משטרה בתקווה שיתבהרו הדברים".

האם יתכן שמאות ילדים נפגעו על ידי 'כת', ולא הצליחו עד כה לאסוף ולו ראייה אחת לכך, בפרט בעידן בו בכל קרן רחוב יש מצלמת אבטחה? "מדובר בקבוצת אנשים תמימים אך עקשנים" אומר קיוויתי. "לחשוב שאזרחי מדינת ישראל לא יודעים לשמור על ילדיהם, טענה פושעת כשלעצמה - והם מממנים ומלבים דמיון זה, מאחר ויש להם גיוס תרומות רחב". בחקירת המשטרה האחרונה בירושלים במסגרתה נעצרו שלושה חשודים, "הצלחנו לבלום תרומה של 980,000$ לטובת הדמיון - במקום שיגיע לארגוני צדקה וחסד אמיתיים".

"לא ייתכן להסכים ולאפשר לעובדה שאותם הזויים מביאים, הפחדת הורים והבאת מושגים פסולים לילדים קטנים - דברים שבחברה החרדית שלנו ברוך ה' לא ידועים לילדים ונערים. והכל, במסווה של דאגה לשלום הילדים" מסכם קיוויתי.

ממשטרת מרחב דן נמסר כי טענות אלו הובאו לידיעת החוקרת. נקבעה פגישה עם עורכת הדין המייצגת את המשפחות והוחלט ביחד כי ההורים יגיעו לפתוח תיקים ויעלו בפני היחידה החוקרת את מה שנאמר להם על ידי ילדיהם" נמסר ל'בחדרי חרדים'. "לאחר שיבוצעו חקירות ילדים לכלל הקטינים, נבין במה דברים אמורים והאם עולים חשדות כנגד אנשים ספציפיים". במשטרה מדגישים כי מדובר בראשית חקירה.





כת נוצרית חטיפה חטיפת ילדים הרב חנניה צולק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד