ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

נעלי בית קרוקס בתשעה באב מותר או אסור?

בשנים האחרונות נפוצו נעלי הבית המכונות 'קרוקס', כמו כן רבו המתירים לעצמם ללבוש נעלי ספורט נוחות וממותגות מתוך היתר לעצמם שאין בזה עור. מה מותר ומה אסור במנעלים בני זמנינו - בדקנו בשבילכם

נעלי בית קרוקס. צילום: פלאש 90
נעלי בית קרוקס. צילום: פלאש 90



נעלי הבית שהפכו פופולריים בשנים האחרונות ונושאים בפי העם את שם המותג המקורי 'קרוקס', כבר הפכו לחלק מנוף הלבוש בשנים האחרונות. ולכן, התעוררה השאלה - האם מותר ללבוש את הקרוקס בתשעה באב?

'בחדרי חרדים' הפנה את השאלה למורי ההוראה באתר ההלכתי 'דין'. משם שוגרה התשובה הבאה, המסתמכת כמובן על מקורות שמיד יובאו: מי שרגיל ללכת עם זה ברחוב במשך השנה, ראוי שלא ילבש נעלי קרוקס בתשעה באב. אך מי שאינו רגיל ללכת עם קרוקס מחוץ לביתו במשך השנה, יכול ללכת עם קרוקס בתשעה באב.

מקורות: שולחן ערוך סימן תקנ”ד סעיף ט”ז פסק שרק נעליים של עור אסור, וכאן המשנה ברורה סתם ולא הביא דעות החולקות. אך בהלכות יום כיפור בסי’ תרי”ד הביא המשנה ברורה בסעיף קטן ה' את הדעות המחמירות האוסרות לנעול מנעלים שנוח ללכת בהם. שם אף הביא אף את דברי החתם סופר שכתב שיש ללכת רק עם גרביים (ישנם חצרות כדוגמת בית טשערנאביל שאכן מקפידים ללכת עם גרביים בלבד).

בספר ארחות רבינו כתב בשם הסטייפלר שבתשעה באב אפשר להקל בנעלי גומי, אך החזון איש עצמו החמיר בזה לעצמו. בקובץ מבית לוי קובץ יג עמוד מ”א, הביא בשם הגר”ש וואזנר שראוי להחמיר בנעלי גומי נוחות (כלומר נעלי ספורט).

במועדים וזמנים חלק ו’ סי’ כ”ח האריך בזה והסיק שהדבר תלוי ב'רגילות' לצאת עם אותן הנעליים בחוץ. טעם הדבר מפני שאם אינו רגיל ללכת עם זה בחוץ, יהיה לו שינוי ההרגל במנעלו לעינוי מסויים, אך כאשר רגיל ללכת כך אין לו כל עינוי בנעילת הסנדל, וראה עוד בהלכות חג בחג ימים נוראים עמ’ שס”ט בהגדרות אלו.

ויש להוסיף שבחכמת אדם (קנב,יז) כתב שלא מצינו דין חינוך בקטנים מנעילת הסנדל, וכתב הטעם שכיון שהוא דבר של צער לא גזרו בו אצל קטן, ובארחות רבינו כתב שבבית הסטייפלר נהגו להסיר הנעליים בתשעה באב גם מקטנים.

לכניסה לאתר דין, לחצו כאן
נעלי בית קרוקס מותר או אסור תשעה באב נעלי גומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד