כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

לעלות לקבר יוסף - למרות הסכנה? • טקבקו

למרות הארוע הרצחני ממשיכים ניסיונות לעלות לקבר יוסף • יו"ר ארגון 'לקדושים אשר בארץ': "אסור להפקיר את הקבר" • הגר"י מצגר: "אסור להסתכן"

קבר יוסף. צילום: יעקב נחומי
קבר יוסף. צילום: יעקב נחומי



מספר ימים אחרי ששוטרים פלסטינים ירו למוות במתפלל בקבר יוסף שבשכם, העיר שכם כבר הספיקה לחזור לשגרה.

גם הניסיונות לעלות אל הקבר שבו לשגרה וצה"ל מונע כניסה של יחידים ומאשר רק לקבוצות גדולות לבקר במקום.

כך על סדר היום שוב עומד פולמוס ציבורי, האם ראוי ומותר להיכנס למקום ללא תיאום עם כוחות הצבא.

הקונפליקט כאן ברור: האם חייבים לתאם כל כניסה עם כוחות הביטחון, או שמכיוון שהם מגבילים את הכניסות ואינם מאפשרים כניסת יחידים, יש להמשיך להגיע למקום ויהי מה, גם אם הדבר כרוך בסכנה.

בעד • ר' יעקב רוזנטל יו"ר הארגון 'לקדושים אשר בארץ'

ר' יעקב רוזנטל יו"ר הארגון 'לקדושים אשר בארץ', המארגן סיורים וביקורים בקברי צדיקים בארץ, הינו בעד המשך ההגעה למקום בכל מחיר.

"עקרונית, בוודאי שעדיף להיכנס לשכם לאחר תיאום עם הצבא, על כך אין חולק. אולם מדובר בפעולה בירוקרטית סבוכה. שכן לאחר הגשת הבקשה, הדבר נבחן מול המנהל האזרחי, ולאחר מכן מול הצבא שמפעיל את שיקוליו ובוחן את הנסיבות, ורק לאחר מכן קצין הקישור מתאם זאת עם רשויות הממשל הפלסטיני בשכם.

"אילו היה הצבא מאשר את הכניסות, לפחות את רובן, ניחא. אולם מה שקורה בפועל הוא, שאין גישה חופשית למקום כלל וכלל. פעם בחודש או בחודש וחצי, מאפשרים כניסה לקבר יוסף, וגם אז זה רק לציבור גדול שמגיע בצי ענק של אוטובוסים. לרוב הנסיעות הללו מאורגנות על ידי אנשי ההתיישבות או חסידי ברסלב.

"אדם פרטי או למצער ציבור שמונה עשרות בלבד, אין לו סיכוי לקבל אישור כניסה. למה? כי הצבא אינו מעוניין לאבטח את הביקורים הללו.

"אדם יכול להגיע בחופשיות למערת המכפלה, או לקבר רחל, אולם לקבר בנה של רחל אמנו, הלא הוא יוסף הצדיק בשכם, הוא מוגבל ולא זכאי לבקר רק בתוך קבוצות המונות מאות אנשים. וכי למה נגרע חלקו של הבן מזה של אמו? בל נשכח, שהסכמי אוסלו מחייבים אפשרות הגעה חופשית למקום, סעיף שכמו רבים אחרים בהסכם, אינם מקוימים על ידי הפלסטינים, וגם הצבא הישראלי אינו מתעקש ותובע את יישומו.

"הצבא מנער חוצנו ומעדיף להמעיט בכניסות לשכם. וכיצד מפרשים זאת הפלסטינים? הם רואים שהיהודים נמנעים לבקר בקבר יוסף, ומכאן ועד להשתלטות על הקבר הדרך קצרה. כך הגענו למצב, שהשוטרים הפלסטינים שקבלו את רוביהם מידי הישראלים, מפנים עורף ל'מיטיביהם' ומכוונים את כלי הנשק שקבלו, כדי לפגע בנו המתפללים.

"אינני יכול ורשאי לפסוק האם הכניסה לשכם מוגדרת כסכנה ופיקוח נפש, ובוודאי שאיני יכול לקחת על גבי, אחריות לשלומו של מי שמבקש לבוא ולהתפלל במקום. כל אחד ישאל את רבו שיורה לו כדת וכדין, כיצד לנהוג.

"אולם הקונספציה צריכה להיות ברורה: ככל שנרבה להיכנס לשכם, בכל עת ובכל מצב, כל כמות אנשים עם תיאום במידת האפשר, או בלי תיאום-בלית ברירה, יביא הדבר לשינוי קוגניטיבי בחשיבה הצבאית, ואולי אז תיסלל הדרך לביקורים רצופים ותכופים ללא מגבלות ואבני נגף מיותרים".

נגד • הרב הראשי לישראל, הגר"י מצגר

הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, סבור כי אין מקום לפקוד את קבר יוסף ללא תיאום עם כוחות הביטחון, והוא מביע את עמדתו זו מתוך ראיה מפוכחת וממלכתית.

"ראשית, ראוי להדגיש, כי אותם יהודים שמבקשים לפקוד את קבר יוסף תוך מסירות נפש, ראויים להערכה.

"עם זאת, מחמת כורח הנסיבות והעיתים, יש לפקוד את קבר יוסף אך ורק בתיאום מול כוחות הביטחון. הן מסיבת 'ונשמרתם לנפשותיכם' והן כדי שלא לתת תירוצים ונימוקים לאויבינו.

"כשהדבר מתבצע ללא תיאום, הרי שפיהם דיבר שווא, כאשר הם טוענים הכניסה הייתה פרובוקציה מכוונת, שהם נקטו במספר פעולות לא חוקיות ומתגרות, והירי בוצע כדי להתגונן ולשם הגנה עצמית ושלל תירוצים שלא בהכרח משקפים את המציאות המרה, נכוחה.

"ואם ישאל השואל במה נגרע חלקו של הבן יוסף מאמו רחל למשל, אכן כבר קראתי לא פעם ולא פעמיים בפגישותיי עם ראשי דתות מהאסלאם והנצרות, כי מקומות הקדושים לדתות, כמו בתי כנסיות וקברי צדיקים, ולהבדיל אלף אלפי הבדלות, כנסיות ומסגדים יחשבו כאקס-טריטוריה ויהיו מחוץ לכל מאבק ולכל מחלוקת.

"התייחסתי לכך בהקשר למסגדים שבהם מאכסנים רקטות שנועדו לפגיעה באוכלוסייה, וחילול וביזוי מקומות קדושים כמו אלו שהתרחשו בקבר שמעון הצדיק, במערת המכפלה ובמקומות נוספים.

"תמיד הייתה ביני ובינם הסכמה על העיקרון הזה. רבים אף חתמו על עצומה ברוח הדברים.
אך בפועל לצערנו המצב לא כך, והמאבק גולש גם למקומות קדושים ובכלל זה גם לקבר יוסף.

"אי לכך, כל זמן שלא יחול שינוי מהותי בהתייחסות למקומות הקדושים, אני קורא לכל אחד שחפץ להיכנס לקבר יוסף, לעשות זאת בתיאום מלא עם הצבא, ובכך להבטיח בעזרת ה' את שלומו וכניסתו לאתר".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד