י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שיחה של ג'רארד קושנר דלפה: "יכול להיות שאין פתרון לסיכסוך"

חתנו של טראמפ: "אולי אין תכנית לשלום" • הציבור הימני בישראל, יכול לראות בכמה משפטים מתוך השיחה שדלפה - למרות אזהרות שאין להקליט, כבשורה על ההבנה החדשה בבית הלבן למצב הסבוך במזרח התיכון, ולסכסוך הישראלי-פלסטיני

נתניהו קושנר וטראמפ. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו קושנר וטראמפ. צילום: קובי גדעון, לע"מ צילום: קובי גדעון, לעמ



יום שני האחרון, היועץ הבכיר בבית הלבן, ג'ארד קושנר - חתנו היהודי של טראמפ, משוחח עם קבוצת מתמחים בקונגרס, כחלק מסדרת הרצאות קיץ מתמשכת. בפרק השאלות והתשובות של האירוע, קושנר הציע כמה תובנות לגבי טקטיקות מו"מ בהן הוא משתמש במזרח התיכון, ולמעשה גילה פרטים מעניינים בנוגע לשבועיים האחרונים מאז פרצה המהומה האחרונה בהר הבית, וגם בנוגע לישראל ולנתניהו.

הציבור הימני בישראל, יכול לראות בכמה משפטים מתוך השיחה שדלפה - למרות אזהרות שאין להקליט, כבשורה על ההבנה החדשה בבית הלבן למצב הסבוך במזרח התיכון, ולסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"שני שוטרים ישראלים נהרגו בהר הבית לראשונה זה שנים. ההחלטה להציב שם גלאי מתכות היא לא בלתי הגיונית. הם (הפלסטינים) אמרו כי זה מהווה שינוי בסטטוס קוו כיוון שהר הבית הוא שטח כבוש. ישראל אמרה שהם רק רוצים לאבטח את המגיעים למקום. זה העלה את מפלס המתח".

קושנר גילה פרטים שלא דווחו עד עתה. לפי דבריו, ארה"ב הצליחה לשכנע את ישראל להסיר את גלאי המתכות ולהשתמש באמצעי מעקב אחרים שעליהם הירדנים הסכימו, יחד עם שיתוף הפלסטינים בשיחות, "אחרי הכול ישראל נקטה צעד לכיוון השכל הישר". בנושא המהומות בהר הבית אמר קושנר "תראו מה קרה בעשרת הימים האחרונים. נלקחו הרבה צעדים הגיוניים, אמר.

הנאום - שהיה מלא בהומור ובבדיחות עצמיות, הציג תובנה נדירה על האיש עליו הטיל הנשיא טראמפ את תפקיד הבאת השלום במזרח התיכון. מסתבר שהוא לא בדיוק מאמין שאפשר להביא שלום. הוא מעדיף לחתור לפתרון וסיום הסכסוך. כשהוא מסביר שיש פער משמעותי בין הדברים.

אחת השאלות התמקדה בנקודה הבאה - כיצד קושניר מתכנן לנהל משא ומתן לשלום בין ישראלים לפלסטינים, וכן מדוע הוא מאמין שהוא יצליח במקום שבו כל ממשלה אחרת נכשלה.



צילום: דיאא חאגצילום: צילום: דיאא חאג
צילום: דיאא חאג


הוא לא ענה ישירות לשאלה, אבל גילה כי, במחקר מקיף שערך, הוא למד כי "לא הרבה הושג במהלך 40 או 50 השנים האחרונות" הוא ציין כי דיבר עם "הרבה אנשים", אשר לימדו אותו כי "זה מצב מאוד רגיש וטעון".

"אני בטוח שכל מי שניסה זאת היה ייחודי בדרכים מסוימות, אבל שוב - אנחנו מנסים לעקוב אחרי זה בצורה הגיונית. אנחנו חושבים מהו המצב הסופי הנכון ואנחנו מנסים לעבוד בחשאיות עם הצדדים, לנסות ולבדוק אם יש פתרון. יכול להיות שאין פתרון, אבל זו אחת מסדרת הבעיות שהנשיא ביקש שנתמקד בהן וננסה להגיע למסקנה בעתיד הקרוב". הוא אף טען כי הוא זוכה לרמת אמון גבוה שהביאה אותו ל"שיחות מעניינות" שכן הצדדים חושפים בפניו את הדברים כפי שהם.

בינתיים, הסביר קושנר, הבית הלבן הגיע לשני הישגים באחרונה, בעזרת התיווך האמריקאי. ההישג הראשון, הוא אמר, היה הסכם חלוקת המים בין הירדנים, הפלסטינים והישראלים, שעליו דובר שנים רבות, ורק כעת נמצא הפתרון לו. ההישג השני, היה הרגעת השטח בעשרת הימים האחרונים. לדבריו, המשבר סביב הר הבית הוכיח עד כמה הדברים נזילים כאן, ועד כמה הם יכולים להשתנות בשנייה.

בהמשך התבטא קושנר בתסכול על ניסיונות אחרים ללמד אותו על המצב העדין שנכנס אליו, ואמר: "כולם מוצאים בעיה, שאתה צריך להבין מה הם עשו, ואתה צריך להבין את זה, והם אלו שעשו את המצב ככה".

"אבל איך זה עוזר לנו להשיג שלום, בואו לא נתמקד בזה, אנחנו לא רוצים שיעור היסטוריה, קראנו מספיק ספרים, בואו נתמקד: איך אנחנו מגיעים לפתרון למצב? " אחר כך הוא התלונן על יחסי העיתונות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ידיד משפחה שהוא מכיר מילדותו.

לבסוף, קושנר סיכם את הכנס בהצהרה הבאה: "אז מה אנחנו מציעים? אני לא יודע, אני בטוח שכל מי שניסה את זה היה לו דברים שאותם ניסה במובנים מסוימים, אבל אנחנו שוב מנסים לעקוב בצורה מאוד הגיונית, אנחנו מנסים לעבוד עם הצדדים מאוד בשקט כדי לראות אם יש פתרון, וייתכן שאין פתרון, אבל זה אחד מהבעיות שהנשיא ביקש מאיתנו להתמקד, אז אנחנו הולכים להתמקד בו ולנסות להגיע למסקנה הנכונה בעתיד הקרוב".



נתניהו וקושנר. צילום: לע"מצילום: נתניהו וקושנר. צילום: לע"מ
נתניהו וקושנר. צילום: לע"מ


לפני דיבורו של קושנר, קייטי פאטרו, סגנית מנהל אגף שירותי התקשורת שארגנה את הכנס הזה, פרסמה אזהרה "הקלטת המפגש תהיה הפרת אמון מבחינתי, העיר הזאת מלאה במדליפים, כולם יודעים מי הם, ואף אחד לא בוטח בהם, בעסק הזה המוניטין שלך הוא הכל, אני נמצאת בתקשורת כבר 15 שנה,ישבתי באינספור פגישות עם חברי קונגרס שבהן היו החלטות חשובות. כל השנים האלה בכל הפגישות האלה, אף פעם לא הדלפתי לכתב כלשהו".

אתר ווירד כאמור השיג בכל זאת הקלטה של השיחה של קושנר שנמשכה שעה שלמה, למרות האזהרות של סגנית המנהלת.

בחודש שעבר, כשקושנר נפגש עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, אמר גורם פלסטיני בראיון לעיתון הארץ "כי קושנר נשמע כמו יועציו של נתניהו ולא כמו בורר הוגן. הוא סיפר כי הם יצאו מאוכזבים מאוד אחרי הפגישה".
קושנר סכסוך ישראלי פלסטיני שלום הר הבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד