כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

גיור המוני במדינה הנידחת: מעל 100 תושבים התגרשו התגיירו

סיפור מעניין בהחלט, מדינה שאף אחד כמעט לא שמע עליה, אבל דווקא שם במקום נידח זה, התגיירו בימים האחרונים מעל 100 מקומיים • "כשהם יצאו מהמקווה הזוהר על הפנים שלהם היה מדהים" • מה הם מתכוונים לעשות לפרנסתם

מתגיירים סינים לומדים יהדות בישראל. צילום: פלאש 90
מתגיירים סינים לומדים יהדות בישראל. צילום: פלאש 90



בתוך כמה ימים בלבד, הקהילה היהודית הזעירה בניקרגואה גדלה ב-114 בני אדם שהתגיירו והכפילה את מנין חברי הקהילה.

רפובליקת ניקרגואה נמצאת במרכז אמריקה. הגובלת בין הונדורס שבצפונה לקוסטה ריקה שבדרומה והשפה המדוברת שם היא ספרדית.

היהודים הראשונים הגיעו לניקרגואה במהלך המאה ה-20, חלקם יהודים מאירופה שברחו ממלחמת העולם השנייה.

בשנת 1972 מנתה קהילת יהודי ניקרגואה כ-250 יהודים בלבד, רובם במנגואה הבירה ולאחר רעידת האדמה בסוף אותה השנה נמלטו רוב יהודי המדינה ממנה.

לאחר עליית השלטון הסנדיניסטי במדינה, שכונה "החזית הסנדיניסטית לשחרור לאומי" מי שהיתה תנועה פוליטית מהפכנית בשנים 1979–1990, נכלא ראש הקהילה היהודית של ניקרגואה ולאחר שהצליח להימלט מהכלא יצא מהארץ עם רוב יהודי המדינה שחיו באותה העת במדינה, בשנים האחרונות מנתה הקהילה היהודית הרשמית מעל 100 בני אדם.

בחודש שעבר ענו חברי הקהילה המתגיירים על שורת שאלות בפני בית הדין, שהוקם על ידי שלושה רבנים אורתודוכסים מישראל ומארצות הברית, וטבלו במקווה שנבנה לאחרונה במנגואה הבירה, הגברים עברו גירושין מבנות זוגם הגויות וכן עברו ברית מילה כנדרש.

ב-23 ביולי, לאחר הגיורים שנערכו בביתו של מנהיג הקהילה במנגואה, 22 זוגות נישאו לפי המסורת היהודית באולם גדול שנשכר לטובת האירוע, עלויות החתונות נתרמו על ידי קבוצה ללא כוונת רווח המבוססת בניו יורק, ותומכת בקהילות ברחבי העולם המבקשות ללמוד על היהדות.

על פי הדיווח באתר 'JTA', "למתגיירים היתה מידה רבה של חרדה, כי זה היה כל כך חשוב להם, וכשהם יצאו מהמקווה הזוהר על הפנים שלהם היה מדהים", אמר חבר בית הדין הרב מארק קוניס מאטלנטה. "זה מעורר השראה, ההתרגשות שלהם היתה פנומנלית".

לפחות מחצית מהמועמדים לגיור טענו שמוצאם מהיהודים, ורובם למדו את יהדות במשך חמש שנים לפחות, כל המועמדים, למעט משפחה אחת, התקבלו לגיור, ואחד מבית הדין שימש כמתרגם ספרדי, שכן רוב המועמדים לא יכלו לתקשר באנגלית.

"אני מרגיש בבית", אמר איבן סנטנו, בן 21, לתקשורת בארצו לאחר שהפך ליהודי כדת וכדין. "זה היה בשבילי כמו חלום".

סנטנו הוא בין המתגיירים אשר התחקו אחר מוצאם, וטענו שהם נצר ליהודים ספרדים שנאלצו להתנצר במהלך האינקוויזיציה.

סנטנו, שהתגייר יחד עם הוריו ואחותו, סיפר שהוא מודע למוצא היהודי של משפחתו מאז שהיה ילד צעיר והחל ללמוד על יהדות בגיל 11.

הארגון האמריקאי שלא פורסם שמו, יעמוד מאחורי המתגיירים, ידאג להם לשחיטה כשרה, ויכשיר חלק מהם להיות שוחטים.
גיור ניקרגואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד