ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024

מי ישלם את מחיר המלחמה בש"ס?

על רקע הפרסום הבוקר וחשיפת דבריו של בן נשיא המועצת נגד יו"ר התנועה אריה דרעי - יהודה שלזינגר עם טור פרשנות ב'ישראל היום' על ההשלכות הצפויות להשפיע על המפלגה כולה

הרב הראשי עם ראש הישיבה. צילום: יעקב כהן
הרב הראשי עם ראש הישיבה. צילום: יעקב כהן



שלושה אנשים לפחות מעידים ששמעו את יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מדבר על הרב יעקב כהן, בנו של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, ואומר: "אני לא אגדל עוד משה יוסף". הרב משה יוסף, בן הזקונים של הרב עובדיה זצ"ל, היה האיש שישב על המצרך הכי חשוב בש"ס במשך שנים ארוכות - האוזן של הרב עובדיה.

הרב יעקב כהן, בנו של נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הגר"ש כהן, לא רצה להיות באותו מעמד בדיוק, אבל כן חשב שלהיות "ימין המלך" יקנה לו כוח מסוים ושדרכו יעברו המינויים, ההתייעצויות וההחלטות החשובות. לאחרונה הוא מגלה שזה לא המצב.

הגר"ש כהן מנהיג את ש"ס בדרך שונה לחלוטין מדרכו של הרב עובדיה. בעבר היה יו"ר המפלגה נכנס בכל יום אחרי תפילת שחרית אל חדר צדדי, מעדכן את הרב עובדיה בסוגיות הבוערות - מפוליטיקה, דרך דילמות חברתיות ועד נושאים ביטחוניים - ומקבל את ההנחיות כיצד לפעול וכיצד להצביע.



כותב השורות, יהודה שלזינגר. צילום: ישראל היוםצילום: כותב השורות, יהודה שלזינגר. צילום: ישראל היום
כותב השורות, יהודה שלזינגר. צילום: ישראל היום


בתקופתו של דרעי ו"חכם שלום" זה מתנהל אחרת: דרעי הוא כל יכול, המוציא, המביא והמחליט. הוא אמנם משחק לפי הכללים והקודים החרדיים ובאופן פומבי מצהיר שהכל כפוף להחלטת "מועצת חכמי התורה" אבל קשה לראות מצב שבו הרבנים יקבעו משהו בניגוד לדעתו של דרעי.

אל צורת ההנהגה הזאת מתווספת חזית נוספת - הרב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה והרב הראשי לישראל. בזכות הגלימה, המצנפת, התפקיד החשוב והדמיון החזותי לאביו, עושה הרב יצחק יוסף את דרכו אל מעמד היורש של אביו. כיום הוא אינו יכול להתעסק בפוליטיקה בגלל תפקידו הציבורי, אך אנשיו לא מפחדים להתעמת עם אנשיו של "חכם שלום" על מוקדי הכוח של התנועה, ובשבועות האחרונים התעוררו סכסוכים בין הצדדים בעיקר סביב מינוי רבנים כמו בטבריה ובבית שמש, וכך נוסף מתח למערכת הסבוכה ממילא.

ש"ס נשענת על אמונת חכמים ועל אחדות הספרדים. הציבור הספרדי־חרדי לא אוהב מחלוקת מכל סוג שהוא, לא כזו כמו עם אלי ישי שגרמה לנזק אלקטורלי, ולא עם הרב עמאר שנדחק מהתנועה. לכן המאבקים נערכים בפרופיל נמוך במיוחד. מחלוקת גורמת אי נוחות לקהל של ש"ס. בימים שבהם חקירה מרחפת מעל ראשו הכל יכול של יו"ר התנועה דרעי, והמפלגה מטיילת בסקרים לא רחוק מהקו האדום, מחלוקות בהנהגת המפלגה יכולות להיות הרות אסון עבורה.

• טורו של יהודה שלזינגר פורסם הבוקר ב'ישראל היום'.
ישראל היום שס אריה דרעי חכם שלום כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד