א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

בשורת הדיור באשדוד: ליצמן דאג אבל דרעי נופף בהישג החרדי

'בחדרי' חושף את מאחורי הקלעים; כיצד הביא ליצמן בשורה באמצעות מנוף לחץ על ראש העיר הדרומית ודרעי הוא דווקא זה שגזר את הקופון וקיבל את הקרדיט • וגם: מי העיתונאי הבודד שהגיע למסיבת העיתונאים של דרעי • הסיפור האמיתי ופרשנות

דרעי וליצמן. צילום: פלאש 90
דרעי וליצמן. צילום: פלאש 90



בניסיון להראות הישגים, מנסה שר הפנים אריה דרעי למתג את עצמו כ'מושיע' של מצוקת הדיור החרדית, ולאחר העיר שפיר שעדיין אותותיה לא נראים באופק, הוא כינס מסיבת עיתונאים בסוף השבוע שעבר והכריז על בניית כ-8,000 יחידות דיור לחרדים בעיר אשדוד. אלא, שלאחר בירור הדברים - מתברר הסיפור האמיתי שנחשף כאן ב"בחדרי חרדים" לראשונה.

ביום שני בשבוע שעבר, לאחר שהיו"ר הטרי של 'המחנה הציוני' יצא מפגישה עם השר יעקב ליצמן בלשכתו בכנסת, נכנס למקום לא אחר מאשר ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי. על השולחן: הסכם הגג הענק באשדוד וחלוקת 25% ממנו למגזר החרדי.

הפגישה הנוכחית הייתה האחרונה מבין סדרת פגישות עבודה מקצועיות שקיים ליצמן עם לסרי – שהחלו לפני למעלה משנה כאשר ליצמן פנה ללסרי בדרישה לדאוג לכך שהמגזר החרדי יקבל את המגיע לו על פי אחוזים, בהסכם הגג הענק שצפוי לכלול 30-35 אלף יחידות דיור.

"אל תנסה לצאת ידי חובה, תדאג באמת לחרדים", אמר ליצמן ללסרי בפגישתם הראשונה, "בלי 25% למגזר החרדי – אתה לא תקבל את התמיכה שלנו". בנוסף, לליצמן הייתה שורה של דרישות מלסרי: יחידות הדיור לחרדים - ימוקמו סמוך לריכוזים החרדיים הקיימים. כמו"כ הוא דרש - שהבנייה לא תהיה לגובה – אלא ייבנו בניינים נמוכי קומה, וזאת בכדי שחרדים יוכלו לגור במקום ולא יאלצו להשתמש במעלית שבת בשבת.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ליצמן פעל בנושא הדיור החרדי באשדוד לאחר שהקהילה החרדית במקום פנתה אליו, כאמור, לפני למעלה משנה, וביקשה ממנו: "תפעל מול ראש העיר לסרי, הוא מתקדם בדיוני הסכמי הגג מול משרד הבינוי וקבינט הדיור". לסרי הראה נכונות רבה בפגישותיו עם שר הבריאות לאחר שהאחרון הבהיר לו כי "אשדוד היא עיר אסטרטגית עם פוטנציאל גדול למגזר החרדי, תדאג שיהיה מענה אמיתי לחרדים".

עוד נודע ל"בחדרי חרדים" כי בנוסף, ליצמן פנה לאביגדור יצחקי, ראש מטה הדיור, ודרש ממנו שלא להדיר את המגזר החרדי מהסכם הגג באשדוד. יצחקי גילה אף הוא נכונות רבה והשיב כי הרשות המקומית היא אחראית לכך וביקש שיקיים סנכרון עם ראש העיר לסרי.

בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר, בישר לסרי לליצמן שלאחר מאמץ רב, הקואליציה העירונית צפויה לאשר את הסכם הגג, שבו נכתב כי "המשרד יפעל כך ש-25% מכלל יחידות הדיור נשוא הסכם זה אשר יוגשו לאישור מוסדות התכנון במסגרת הליכי התכנון, ייועדו וישווקו לאוכלוסייה החרדית, בהתאם לצרכיו ולמאפייניו הייחודים".

לסרי הציג את התכנית והנתונים לליצמן והבטיח לפעול גם בנושא אי הבינוי לגובה ואיתור מיקום רלוונטי לחרדים - בהמשך. ל"בחדרי חרדים" נודע כי בפגישה שאל לסרי את שר הבריאות: בכמה קומות החרדים מתגוררים והאם הם יכולים על פי ההלכה להתגורר בבניין שיש בו 10 קומות. ליצמן השיב שזו בעיה וכי לדבריו, מה שבירושלים קיימת תופעה שחרדים מתגוררים ברבי קומות – מדובר בעולים מחו"ל, שכך הם נוהגים, אבל באשדוד זה לא יהיה מקובל.

בחודשים האחרונים, גם השר דרעי נכנס לתמונה, ושוחח מספר פעמים בטלפון עם ראש העיר לסרי, גם דרעי דרש להקצות 25 אחוזים מהסכם הגג – לחרדים. בשבוע שעבר, כיממה לאחר פגישתו של לסרי עם ליצמן נפגש ראש העיר גם עם דרעי ועדכן אותו בהתקדמות.

לסרי עצמו גזר על עצמו שתיקה תקשורתית - בעיקר כדי לא לעורר את הציבור החילוני בעירו. היום הוא צפוי להביא את התוכנית לאישור מועצת העיר, לאחר שהנהלת העיר כבר אישרה אותה בשבוע שעבר.

הראשון שהפר את הדממה - היה דרעי שכאמור קיים מסיבת עיתונאים דחופה שבה הוא בישר על "בשורת הדיור למגזר החרדי באשדוד", שבאה בזכותו ולאחר דרישתו.

ומה באמת היה במסיבת העיתונאים שהתקיימה ביום חמישי בלשכתו של דרעי בתל אביב? ל"בחדרי חרדים" נודע כי במסיבת העיתונאים השתתף עיתונאי יחיד – יעקב רייניץ, מטעם 'המודיע', זאת לאחר שלשכתו של דרעי פנתה – מספר שעות קודם לכן, לעיתונאים מהתקשורת החרדית, שסירבו להשתתף בטענה כי "לא יתכן לקבוע דבר שכזה מהרגע להרגע".

דרעי שהיה נחוש לפרסם את דבר "הבשורה" – הציג את הדברים בפני רייניץ שלא מפספס אף מידע בנושא הדיור החרדי. רייניץ קיבל את הפרטים ב"פרסום ראשון", כאמור לאחר שלמרות ההתראה הקצרה - הגיע למקום.

אלא, שכאן מגיע החלק השני של הדרמה. למי 'המודיע' ייתן בבוקר שאחרי את הקרדיט על בשורת הדיור? מצד אחד על פי דברי דרעי – הוא בעיקר היה זה שהביא את הבשורה הגדולה של בניית 8,000 יחידות הדיור לחרדים באשדוד, ומנגד, לא יתכן שעיתון הבית של שר הבריאות יתעלם מן העובדה שהוא זה שהביא את אותה בשורה חרדית, והוא זה שפנה לפני למעלה משנה לראש העיר לסרי ודרש ממנו את בניית אלפי יחידות הדיור למגזר החרדי.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי היות ולמרות הכרזת "הבשורה" - ליצמן טרם קיבל מלסרי תשובות סופיות, האם אכן יחידות הדיור יותאמו למגזר החרדי, משכך עמדתו הנוכחית היא - שמוקדם מידי לרוץ ולנפנף בהישג. ואשר על כן – החליטו ב'המודיע' שלא לקלקל את החגיגה ולהעניק לדרעי בשלב הזה - את כל הקרדיט לאחר שקיים מסיבת עיתונאים עצמאית והביא לכתב 'המודיע' את הסיפור כ'פרסום ראשון'.

ליצמן מחל על כבודו. לא הוא יהיה האדם שיפר את האחדות החרדית ויקרע את החוט המשולש העובר בין ראשי הסיעות החרדיות, גם במחיר של נטילת קרדיטים על הישגים שהוא הביא בעשר אצבעותיו. בפרט במקרה הנוכחי שעדיין לא התבהרה התמונה המלאה - האם יחידות הדיור אכן יהיו מותאמות לאוכלוסייה החרדית, וכפי דרישתו של ליצמן.

מלשכתו של דרעי נמסר ל"בחדרי חרדים" כי "השר דרעי פנה לראש העיר מיד כשנודע לו על הכוונה לחתום הסכם גג בסדר גודל שכזה באשדוד. השר נפגש עם ראש העיר בשבוע שעבר לסגירת הנושא בנוסף לשיחות טלפוניות רבות שהתקיימו בנושא".

עוד נמסר כי "הסכם הגג אשר מחייב את שני הצדדים גם את מוסדות התכנון והמדינה וגם את הרשות המקומית מתחייב לתכנון חרדי בהתאם להחלטת ממשלה שהעביר השר דרעי שכוללת תכנון מותאם לחרדים הן בגובה המבנים הן בכיורים כפולים הן במרפסות סוכה ועוד". על יתר השאלות שהצגנו - לא התקבלו תשובות עד הרגע הזה.
יעקב ליצמן אריה דרעי מצוקת הדיור יחיאל לסרי המודיע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד